Ont efter kastrering? Hankatt...
Hej,
Min lille birmapojke blev kastrerad i tisdags.
Han har inte verkat så besvärad av det, tvättat lite, visst, men inte frenetiskt eller så.
Imorse tänkte jag att jag skulle kika så det såg bra ut, flyttade lite försiktigt på pälsen och han grydde till! Alltså verkar han ha ont… Jag fick inte kika nåt närmare hur det såg ut då han sprattlade så mycket och gnydde vid minsta beröring så jag ville inte "plåga" han nåt mer.
Ska hem på lunchen idag och kolla lite närmare, tror det går bättre när han är nyvaken och lugn.
Har pratat med veterinär, dock inte han som utförde kastreringen då jag inte får tag på honom, och hon sa att så länge inte allmäntillståndet är påverkat så kan jag avvakta.
Jag har ingen tidigare erfarenhet av hankatter så jag vet inte hur det brukar vara, brukar dom ha ont ett tag efter? Någon med mer erfarenhet som vet?
Han äter, dricker, går på lådan och busar precis som vanligt.
Tacksam för alla råd!
Se till att han inte kan slicka på det, för det första… sedan är det väl klart att det gör ont. Hans testiklar är ju bortttagna. Tänk dig den operationen på en vuxen man, det skulle nog smärta ett tag.
#1 Tack för sitt svar men jag kanske var lite otydlig…
Det är klart att jag förstår att det gör ont, men jag tänkte väl mer på hur länge som är vanligt…
När ska man börja bli orolig för att det inte läker som det ska?
Ska jag bara gå efter allmäntillståndet?
Sen det här med att inte slicka på det, min veterinär och jag är av samma åsikt där, katten sköter rengöringen det bäst själv. Så länge han inte tvättar frenetiskt så behöver ingen tratt användas.
Mina honkatter hade inte heller tratt när dom kastrerades och det gick hur fint som helst.