Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 2739 ggr
[Skepp]
0

Vilket kattströ är bäst?

Jag använder i dagsläget Toa-lätt strö i lådorna.

Är inte så överförtjust i detta strö då det blir smutsigt väldigt snabbt och man måste göra rent väldigt ofta. Kisset sugs heller inte upp något vidare utan hamnar i botten av lådan.

Har någon ett tips på något annat bra strö? Jag vill inte ha sand utan ett strö som är lite större bitar(ungefärlig storlek som toa-lätt har) och som gärna är klumpbilande om det ens finns strö som är det?

Kom gärna med alla strö-tips och erfarenheter ni har! Både bra som dåliga.

vinteralvan
1

I PeeWeelådor använder man träpellets. Jag kommer aldrig använda något annat. Superbra.

OberonsMatte
4

Om katten själv får välja är det bästa kattströt lerbaserat, finkornigt, klumpbildande och oparfymerat. Jag använder Extreme Classic som har just de egenskaperna.  Behagligt för katterna och lättstädat, luktfritt, dammfritt (så gott som) och drygt för mig.

Sajtvärd Katter iFokus

[Skepp]
0

1# har testat peweeströ och katterna gillar det tyvärr inte alls.

2# men då är det alltså finkornigt och likvärt med sand?

Mindyy
0

Cats Best ÖkoPlus är väl klumpbildande strö med lite större bitar?

OberonsMatte
0

#2 Ja det är finkornig sand och det är det absolut bästa att ha i lådan om man vill undvika felkissningar och annat som obehagligt strö annars kan ge upphov till.

Sajtvärd Katter iFokus

[Skepp]
0

#5 Jaha ok. Fast strö funkar utmärkt här och det är även det jag tänkte köra på då jag haft sand tidigare och det mer liknar en sandstrand här hemma. Så tips på bra trä/pappers strö tar jag gärna emot!

marabo_
0

Ja nu är det ju sand men jag tycker att ever clean är super bra!

Det suger upp allt och inget kiss på boten + att det inte luktar (nästan inte alls)

Carlitos
0

Ever clean, men är lite dyrare, men drygt =) finns på djuraffären

Carlitos
0

Fast den är sand.. Ever Clean

grandma
0

Använder det inte själv men vet många som använder Peewee och är supernöjda med det.

"   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

// Nalle Puh// 

OberonsMatte
0

#10 Ja, om katterna också är nöjda med Peewee är det ok. Man bör dock vara medveten om att sådant strö (och låda) är en chansning.

Sajtvärd Katter iFokus

Nerdysiamese
0

jag kör med PeeWee iom att det är så mycket miljövänligare än sand men om man vill ha något mer sandliknande så finns det Canada Litter Corn också som är klumpbildande och 100% nedbrytbart.

det är visserligen dyrare än vanlig sand men om katten inte gillar pellets tycker jag inte att miljön skall bli lidande när man kan undvika det.

http://www.hemfoder.se/canada-litter-corn-7-71-kg/

Medarbetare på Datorspel I Fokus

VStromberg
0

Everclean, helt klart. :) Och lådan städas minst 3 gånger dagligen per katt.

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

grandma
2

TS frågar efter ett kattströ, inte sand

.

// Nalle Puh// 

VStromberg
0

vad är det för skillnad?:)

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

vinteralvan
2

#15 Sand är sand och strö kan vara t ex pellets.

EvaSe
5

Öko Plus är träströ som är klumpbildande. Jag har det till 3 katter och det luktar inget och är lätt att plocka ur kissklumparna. Det följer med ur lådan men eftersom det är större bitar än Everclean sand så är det lått att sopa upp.

Dessutom komposterbart om man har den möjligheten och billigare än EC.

/EvaS

S*Capsicum´s   www.capsicumcats.se

Kira10
1

Cattia - bättre än Everclean - ruskigt mycket billigare!!

Vitt finkornigt klumpbildande som är dammfritt för 40:- för 5 liter!!!

jollycox
1

#18 Läs #14.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Kira10
0

#19 - Kattsand är bara ett slarvigt ord för kattströ. Det finns överhuvudtaget ingen sand i Kattsand.

grandma
2

#20 Kattsand består ofta av betonitlera eller kvartssand. Det gör inte pellets. Det är något helt annat och kallas i alla fall i många butiker för kattströ. Det här är ju lite utanför ämnet. TS frågade i alla fall inte efter sand.

TS Tycker du att du fått svar på din fråga? 😉

// Nalle Puh// 

vinteralvan
0

#20 Om vi säger sandliknande då? Skämtar

JohannaEkroth
2

ICAs klumpbildande Premium Kattsand med doft. Vit finkornig sand med blå partiklar i som inte dammar. Har en trevlig doft som jag tål. (Tål inte Evercleans Lavendel.)

Har fertil hane som sanden lätt klarar av. Klumparna är underbara. Faller inte isär det minsta! 🌺

Kostar ca 70:- för 6l. Det är förpackat i kartonger med bärhandtag.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Kira10
0

Nja….vilken produkt består av kvartssand? Silican är kvartssand - men det finns väl ingen som säger sand om silican 🙂. Sen finns ju sepioliten, attapulgiten m.fl men det är ju inte heller kvartssand 😉. Ja sandliknande blir bra!!

grandma
0

PLANET PET SILICA är en kattsand tillverkad av naturlig kiseldioxid (kvartssand). I sandkornen finns mikroskopiska håligheter som absorberar vätskan på några sekunder. Fukten avdunstar samtidigt som sanden binder till sig oönskade dofter och neutraliserar bakterier. Denna egenskap gör kattsanden dryg och ekonomisk att använda.

// Nalle Puh//