Katter iFokus

Katter

Etikettertillbehörutrustning
Läst 4771 ggr
ElinaPersson
1

Betygsätt din kattsand!

Hejaan! Eftersom det dyker upp frågor om Kattsand titt som tätt så tänkte jag att vi alla kan skriva vilken kattsand/strö/pellets vi använder samt vilka vi testat. Det är även bra om ni skriver en kort kommentar varför ni betygsätter med exempelvis en 2:a eller 5:a samt ranka dom från 1-* Jag kan börja, har enbart testat Extreme Classic för korthårskatt.. 1: Extreme Classic (oparfymerad) Tycker den är bäst då den dammar minst och har enormt bra uppsugningsförmåga, har aldrig haft problem att plocka upp nykissade klumpar och den gör kattlådan luktfri… Sambon har aldrig klagat iaf :) Betyg: 5/5 (finns inge bättre) :D 2: Extreme Classic (lavendel) Fräsch doft med samma uppsugningsförmåga som den oparfymerade, kan dock tycka den dammar lite och har en lite för stark doft när jag väl håller på med den. Betyg: 4/5 (lägre pga stark doft, högre pga förmågan) 3: Extreme Classic (babypudrad) Detta är den sista jag använt, tycker den dammar massor och babypudret gör även att det sätter sig i pälsen på katterna, däremot märker jag att trampdynor håller sig mjuka och fina.. Annars samma förmågor som oparfymerade. Betyg: 3/5 (lägre pga dammet, högre pga förmågan) Alla 3 är otroligt dryga och man behöver inte byta sand helt på 3-4 veckor (däremot får man ju fylla på lite vartefter)

S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo

vinteralvan
0

Jag använder PeeWee träpellets till PeeWee-låda. Dammar ingenting. Ingen lukt mer än lite trä och väldigt drygt. 

Betyg: 5/5.

Wony
0

MissCat klumpbildande

I det närmaste luktfri vid byte av sand/påfyllning av kattlåda. Dammar dock något förskräckligt, och tar inte bort lukt alls. Kattlådan stank efter ett par dagar trots rensning av klumpar 2-3 gånger per dag. Klumpbildningen var dålig, vid städning ramlade klumparna sönder och spred sig i sanden.

Fungerar troligen temporärt, men skulle inte vilja använda det mer än maximalt ett par veckor, och då bara i utrymmen som det inte gör något om det luktar kattkiss.

Fördelen är att sanden är ganska billig, men i längden blir det väldigt dyrt på grund av alla sandbyten som måste göras.

Betyg 2/5.

EverClean Multi-Crystals

Dammar något vid hantering och helbyte av sanden, men klumpar sig väldigt bra. Inga av klumparna har gått sönder vid rensning av klumpar. Luktar inget alls om kattlådan. Har fungerat fint både i öppen låda, låda med tak utan lucka och låda med tak med lucka. I sällsynt fall har ett eller två sandkorn fastnat i pälsen.

Helbyte av sanden behöver inte ske så ofta, så länge man fyller på lite då och då under tiden. Lite dyr att köpa, men räcker länge!

Betyg 5/5

Myrrami
0

ÖKO +

Luktar inget och klumpar bra.

Komposterbart och 100% nedbrytbart och går även att spla ner i toaletten om man vill.

Väldigt drygt.

Extra plus får det för att det inte blir damm i pälsen på katten, min man är allergisk mot nästan all Kattsand för att det dammar så mycket men har inget problem med det här.

Betyg 5+/5

[Emma--]
0

Everclean multicrystal.

Klumpar bra, luktar aldrig illa från sanden och man behöver byta ut allt mer sällan än dom flesta andra sorter jag prövat. Det är bara att se till att fylla på ordentligt så att det är minst 10 cm. 

Det negativa är att det dammar otroligt mycket, speciellt när man fyller på, Men det samlas ett lager damm från sanden kring lådan.

4/5

Everclean med lavendel.
Samma som ovan, dock stinker sanden lavendel. Blev jobbigt för mina andningsvägar, och katterna luktade parfym.

3/5

Extreme classic gold label. Oparfymerad.
Klumpar superbra, dammar inte. Håller lukten borta ganska bra men jag upplever ändå att det börjar lukta lite skumt från den efter ett tag. (Blir att jag jämför lite med everclean, och i lukt så vinner everclean) 

4/5

jollycox
0

Träpellets i peeweelåda
Funkar det bra för katterna så är det superbra men inte alla katter vill gå på det. Kattoan är lite dyrare än vanligt men träpellets är så billigt så det kostar mindre än vanlig låda och sand i slutändan. Är komposterbart och bajset spolar man ner. Litet minus är att man måste skrapa ner spån från övre lådan för allt spån som blivit när katten kissar ramlar inte ner och att det är lite bökigt att tömma underlådan och komma ihåg att tömma den(om man har dåligt minne som jag :P) iomed att man inte behöver göra det varje dag.

4/5

Öko plus
I början var det bra men sen började det damma något fruktansvärt. Bara man tog bort kiss och bajs så dammade det rätt mycket. Ett plus är att det är komposterbart och kan spolas ner. Bra små bitar som är mjuka att gå på.

2/5

Extreme classic black label oparfymerad
Bästa sanden jag testat! Döljer lukten bra. Dammar inte när man tar bort kiss och bajs. Dammar lite när man häller upp den men det är nog svårt att komma från. Katterna gillar den.

5/5

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

soie
2

Öko  plus

klumpar ganska bra, döljer lukten bra men dammar och fastnade under mina katters tassar ibland samt hamnade överallt i lägenheten.

2/5

Klumpar mycket bra! blev nästan som cement :P dammar mest när man fyller på nytt, annars näst intill inget. Minus för att det kan stelna under tassarna om de råkat trampa i det blöta medans de kraffsar över, grymt jobbigt att få bort. hade det inte varit för detta hade jag nog fortsatt med denna Kattsand.

4/5

Ever Clean Less Track

Klumpar bra, döljer lukt bra, har en svag parfymdoft. minus för att det dammade en del både vid upphällning och när katten kraffsar. men fortfarande en bra Kattsand.

4/5

Extra Strength Unscented

klumpar bra, döljer lukten mindre bra, ett fint stoft av damm hamnar som ett lager över golvet främst vid kattlådorna. Väldigt flyktigt du kommer att hitta sand där du minst anar det när du storstädar. minus för att det dammar alldeles för mycket, både när du häller på och när katten kraffsar. Med andra ord, bra Kattsand som håller det den lovar stort minus för allt damm.

1/5

Cat's best nature gold

Klumpar bra, döljer urinlukt mycket bra men avföringslukt mindre bra (iaf om du ger katten blötmat eller om katten är dålig i magen) annars döljer den avföringslukt bra. Stora pellets som inte följer med katten över hela lägenheten, brukar hålla sig inom en meters radie från lådorna. Kan damma lite vid upphällning, annars så gott som dammfritt. Är mycket nöjd med denna Kattsand! :D

5/5

~ Bara döda fiskar följer strömmen.

viciouscircle
0

Dammar inget, döljer lukt helt OK, klumparna blir väldigt väldigt bra och ramlar inte sönder när man ska ta bort dom. Bra med större korn som ska förhindra att långhåriga katter får med sig lika mycket sand ut från lådan - sand får hon med sig ut men.. antar att det inte går att komma ifrån.

5/5

Extreme classic black label parfymerad

Samma som oparfymerade men ett stort minus eftersom katterna börjar lukta starkt av lavendel. Tycker även synd om katterna som måste känna den där lukten hela tiden.. deras luktsinne är ju en aning bättre än vårat. Ena katten nös av den.

4/5

Pussi kompakt

Klumparna blir helt OK, men ramlar ibland sönder när man ska ta bort dom. Dammar nåt förjäkligt. Ena katten fick nysattacker flera gånger om dagen.

2/5

ElinaPersson
0

Va kul att så många vill dela med sig!! :) fler får gärna fortsätta…

S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo

Hawknestgrove
0

Olivers Kattsand.

Toppenpris om du har möjlighet att köpa helpall, bra pris även om du köper 3 säckar. Även då fritt hemkört. Dammar lite, men är suverän på att ta upp lukt, klumpar sig bra och fastnar inte i botten på lådan även om man inte har supertjockt lager.

5/5

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

shamz116
1

Cattia kattsand

+

- Perfekta klumpar, aldrig haft prolem med detta och jag plockar alltid precis efter katten gått på låda!

- Tar bort lukt bra. Lådan håller sig fräsch i en månad.

- Finkornig vit sand, bra kvalitet.

- väldigt dryg, man behöver bara fylla på med sand efter ca 3 veckor.

-  Dammar väldigt lite.

- Bra pris. ca 45 kr för 5 kg påse.

-

Inga minus. ger den 5/5 därför:)

Jag har inte testat andra men känner att det inte behövs eftersom jag är nöjd.

[PysselMatten]
2

Ever Clean Less track

Funkar jättebra på mina katter, har provat billigare sand men inte alls känt mig nöjd då.

Har två lådor, en med huv och en utan, som vi tömmer minst två gånger om dagen och det luktar aldrig kattkiss av dom med den sanden.

(Eftersom vi har lådorna i sovrummen utav olika anledningar så har det varit oerhört viktigt att ha en sand som inte luktar.

Jag upplever inte att den dammar vi byte av sanden, däremot får jag sopa golvet i samband med rensning utav lådorna eftersom det ofta ligger sand utanför. (Men det hör ju liksom till när man har katt Tungan ute)

5/5 blir betyget!

cosmonita
1

Jag använder Cattia från Best Friend. Säljs i många matbutiker och jag köper från Ica Maxi. 5 kg 42:-

Det är ljust, finkornigt och klumpbildande. Jämförbart med Everclean och Extreme Classic (har provat båda) men hälften så dyrt. Luktar ingenting om lådorna om man rensar bort bajs och kissklumpar två gånger om dagen.

Betyg 5/5

[RMSLiners]
0

Testat så många men betygsätter: Everclean Sea Breeze Dammar ytterst lite och har en härlig frisk doft som påminner om havet. Bra klumpbildning och väldigt dryg. Betyg: 5/5 Everclean Lavendel Dammar fruktansvärt och stinker apa. Dock bra klumpbildande och lika dryg men doften från sanden fastnar även i pälsen på katten villet gör att man gärna inte vill kela med katten. Betyg: 3/5 Peewee Har än att testa denna Kattsand men på vad jag läst och hört verkar det lovande. Kan inte ge betyg förrän jag testat men sanden känns rätt och bra utifrån det jag hört/läst.

marabo_
0

MISS CAT: dammar något extremt och lukten försvinner inte den bildar inga klumpar så man får stå och skrapa bort kisset i boten, fördelen är att det är billigt.

2/5

Kira10
0

Cattia!!!

5/5

Katthemsmatten
3

#14 Låter som om det blir dyrt ändå med Miss Cat om du måste byta ut den hela tiden. Då är det bättre att skaffa en dyrare, men klumpande sand och se till att lådan hela tiden har ca 10 cm sand. Då slipper man tömma och börja om från början så ofta eftersom kisset inte når botten.

Medarbetare Hittekatter iFokus

JohannaEkroth
0

ICA Premium klumpbildande Kattsand med doft

5/5 lätt! 

70:- för 6 liter.

Vit finkornig, dammfri sand som inte faller isär i klumparna det minsta. Har fertil hane som den klarar av utan problem. Förpackad i kartong med bärhandtag. Jag har själv astma och denna doften tål jag. 

Tål tex inte Evercleans Lavendel. Kommer jag till ett sådant hushåll så ligger jag med nysattacker och snor och ögon bara sprutar… 🧟‍♂️

Hade Pussi innan och den är bara värd 2/5.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else