Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1469 ggr
Lisemarie
0

Min katt leker inte

Hej!

Fick hem en katthane på ca 1-1,5 år för fyra dagar sedan. Det är kanske lite tidigt att avgöra hur han är, han har väl precis börjat vänja sig vid miljöombytet men men.

Till saken, han leker inte! Över huvud taget. Nog förstår jag också att alla katter har olika personligheter och sådär, men jag har nog aldrig träffat en katt som varit så ointresserad av att leka. 

Han är social och trevlig i övrigt, världens snällaste som älskar att mysa och som man får göra i princip allt med, förutom att leka då. 

Någon som har något tips på hur man kan aktivera honom? Eller ska jag helt enkelt låta det vara som det är? Jag är nämligen lite lur på att han är/kommer bli understimulerad då han inte har möjlighet att gå ut, och han har en tendens att gå omkring och jama rätt mycket helt utan vidare.

Tips och råd uppskattas!

IceJossan
1

Han har inte landat än = han har inte tid att leka! Låt tiden gå, det kommer :) Dra snöre över golvet, köp eller tillverka vippor med fjädrar i, kasta studsbollar och papperstussar… Han börjar nog leka så småningom men han måste få bo in sig först. Det kan ta lite tid.

Lisemarie
0

Det var något sådant jag också var inne på, men det är alltid skönt att få lite bekräftelse från folk med lite mer erfarenhet!

LinaLj
0

Teddy (6,5 år) leker max en gång i månaden i 5-10 min och aldrig med mig utan bara ensam. Han har varit så sedan jag fick honom. Jag har en hel back med leksaker som jag har köpt och som han har ratat. Nu har jag helt enkelt accepterat att han leker på sina villkor. 

Men det är lite trist för jag vill ju också vara med…

Missne
0

Mina missar leker gärna men det är ännu roligare att se på när matte och husse anstränger sig… Jag tror också att din misse har lite annat för sig just nu så du får vänta och se om han kommer på att man kan leka också eller om han inte är så intresserad.