Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 15190 ggr
rosablomma
2

Bränt sig, tips och råd

hej,

Precis när jag ska ta ner katten tar hon ett skutt mot den varma plattan, men jag får tag på henne i nästa sekund och bara en tass blir bränd, eller snarare svedd (stavning :P).

Tog henne genast till kranen och har nu spolat kallt vatten på tassen i ett par minuter. och nu i skrivande stund tar hon ut smärtan på mig genom att bita mig i byxorna och händerna :)

Vad har ni nu för tips?

Ska jag smörja med något, eller lägga om de på något vis eller bara låta det vara?

mycket tacksam för hjälp :)

Sindri
1

Kyla i 20 minuter. Har du en frysklamp i frysen - linda in den i en handduk och försök hålla mot tassen. Annars något annat kallt från frysen, men inte direkt på tassen.

Aloe gelé är bra mot brännskador, men det är nog svårt att få katten att låta bli det. Och vem vet - kanske kattens saliv är bra, slickar hon sig inte på tassen?

Uppkatten
1

Ring veterinär och rådgör! Har din ordinarie veterinärpraktik stängt - ring ett av landets djursjukhus eller Agrias veterinär. Den senare brukar ta ut en avgift på ca. 60:-.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Silvestris
0

Att spola med svalt (inte iskallt) vatten är väl vad som rekommenderas numera, inte längre än 15 minuter. Håll koll på tassen och ring till veterinären för rådgivning imorgon. Får katten blåsor är det viktigt att inte medvetet ha sönder dem. Går det ska man försöka hålla dem hela för att förhindra infektion.

När min äldsta katt brände trampdynorna på vedspisen skulle de tvättas med jodopaxlösning och smörjas med någon salva (gissningsvis kortison) 2 ggr/dag. På det fick han antibiotika för att förhindra infektion, men han hade alltså bränt alla trampdynorna.

rosablomma
0

Nej hon slickar inte på tassen. Hon ligger i mitt knä och spinner och rycker till med tassen lite då och då.

Frysklamp har jag inte. Men har nog annat jag kan använda :)

rosablomma
1

Jag får ringa vet imorgon. Hon har bränt 2 trampdynor till tårna. Det brända är vitt och skrynkligt.

Tack så jätte mycket för alla råd :)

Holtan
2

Min kisse gjorde samma sak för inte så länge sedan. De gick bra i början med att jag bara kylde men efter ett par dagar så sprack huden och hon fick antibiotika.
Men jag skulle också ringa en vet iom att de säkert vill se tassen och avgöra om hon behöver salva eller så. Men jag skulle inte smörja på något själv :)
Lycka till :D

Uppkatten
1

Min kompis katt brände tassarna och behövd också veterinärvård med bandage etc. Inget att leka med, tassarna förorenas ju lätt t ex i kattlådan etc…. Så ring åtminstone till veterinären!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[Zlarviig]
0

Det ska finnas en salva som heter "burn free" som lindrar symptomen och påskyndar läkning. Vet dock inte om det funkar på djur.

Annars har jag hört att man aldrig ska smörja in någon salva (förutom brännsalva) för det kan bli infekterat då och man ska helst inte använda bandage eller plåster heller utan bara låta det luftas.

Om det inte är så stort så kan du avvakta, jag tror inte det är någon större fara. Men om det börjar se infekterat ut så ring vetten.

Uppkatten
0

Nej, inga salvor om inte veterinären ordinerat någon! (brännsalvan känner jag inte till). Bandage kan vara nödvändiga om det riskerar att komma in t ex bakterier i den skadade vävnaden, hos människor har man ofta ett luftigt bandage över lite större brännskador.

Silvestris
0

Brännblåsor ska skyddas så att de inte går sönder. Man skyddar dem bäst genom att lägga om med sterila kompresser och bandage. Om det sedan är praktiskt möjligt på en katt vet jag inte.

Lärde mig tyvärr en hel del om att vårda brännskador då sonens 2-åriga kusin brände hela underarmen på ett trasigt element och jag fick i uppgift vara "sårsköterska".

[Zlarviig]
0

#10 Men det var väl inga brännblåsor?

Uppkatten
0

Det brända är vitt o skrynkligt står det. Svårt att veta om det kan finnas små" ingångar" för bakterier som är osynliga för ögat? Jag tycker alltid man ska ringa veterinär när man inte vet säkert vad som är bäst. Och brännskador gör ju rätt ont vet alla som bränt sig på spisen…

Silvestris
0

Jo. I princip hela underarmen blev en enda stor vätskefylld blåsa. Först alldeles vitt, ingenting mer. Sedan vitt och skrynkligt (som beskrivs här i tråden) och sist en enda stor vätskefylld blåsa.

[Zlarviig]
1

#13 Men jag menar på katten, den har väl inte en blåsa?

Min förra katt brände sig på spisen förut coh det blev då vitt/ljusrosa och skrynkligt. Vi ringde till vetten och dem sa åt oss att skölja med kallt vatten i 20 min och sen låta det vara. Och om det blev en blåsa eller sår eller om det började se ifekterat ut så skulle vi åka in.

Silvestris
0

TS katt har ingen blåsa än, men de behöver ju inte uppträda omedelbart. När min katt brände sina trampdynor fick han inte blåsor omedelbart, men tids nog fick han blodblåsor på dem alla. Det var dock helt omöjligt att hålla alla hela, vilket veterinären förutspådde, så antibiotika fick han i förebyggande syfte.

Däremot bör ju TS varken lägga om eller smörja på något utan att först rådfråga med veterinär. Att skydda eventuella blåsor på trampdynorna från att spricka förefaller väldigt svårt då katten trots allt… måste gå.

Vad gäller sköljning så sa man tidigare kallt vatten i 20 minuter. Numera är det svalt vatten i 15 minuter som rekommenderas eftersom eventuell blåsbildning gynnas av spolning med just kallt vatten (eller nedkylning med isklump). Porerna täpps igen vilket leder till att vätska hålls inne. Svalt vatten (typ ljummet) täpper inte till porerna och låter alltså eventuell vätska komma ut.