Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 991 ggr
-Cissi-
0

Ny kastrerad

Jag har för en och en halv timme sedan hämtat hem min lilla katt tjej från en kastrering, chipp och vaccinering men det jag tycker är lite underligt är att hon inte har några stygn, jag misstänker att dom limmat men hur vanligt är det? är det lättare för såret att gå upp?

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Missne
0

Det finns olika tekniker för att sy. Hon är förmodligen sydd på insidan. Stygn kan alltid gå upp. De första dagarna är det bra om hon tar det lugnt och inte hoppar omkring som en tok.

-Cissi-
0

Tack :) jo det är ju klart men blev lite fundersam för jag kastrerade min andra hon katt i julas och var på samma ställe så blev lite fundersam när såret inte såg likadant ut

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Missne
0

Det förstår jag!

Holtan
0

Som tidigare sa så är hon säkert sydd på insidan. De kan även limma såret också om de tycker att de behövs :)

-Cissi-
0

Tack #4 :) vet du om det håller bättre om man syr på insidan?

[Annamaja27]
0

Det finns en fördel med att sy på insidan då katten oftast inte blir lika intresserad av såret. Vissa blir inte intresserade, oavsett. Så i och med det kan man säga att det håller bättre.

Annars är det inte huden i sig som håller samman operationssåret då katten även är ihopsydd inne i buken - oavsett på vilket sett huden är ihopsydd.

-Cissi-
0

Tack :)

Holtan
0

Nja de är vog vad veterinären föredrar. De stygn som andvänds för att sy på insidan går inte att andvända på utsidan och vise versa. Så det beror helt enkelt på vilken teknik veterinären föredrar att sy med.
Vissa syr också med styng som försvinner av sig själva och dessa syr man alltid med på insidan, ibland på utsidan.
Som tidigare skrev så kommer inte heller katten åt stygnen om de sitter på insidan. Limma gör man om man tycker att ett styg kanske blev för glest och då kan man "lappa" det med lite lim :)