Barnmat/potatis till katt?
För er som vill ha bakgrundhistoria kan ni läsa min gamla tråd: http://katter.ifokus.se/discussions/5092fafcd4ebea4e3b0b59c7-kanslig-mage-vilket-foder
Problemen verkar aldrig ta slut. Jag har en 7 månaders katt som har varit dålig i magen nästan ända sedan vi fick honom. Nu har jag för första gången hittat en matblandning som han klarar av: ca en matsked köttfärs, två-tre teskedar barnmat (morot/potatis) blandat med 10-15 gram av hans "egentliga" foder Hill´s för känsliga magar. Detta får han två gånger per dag, och det har funkat jättebra i 3 veckor nu, när jag igår fick höra av en vän att man ABSOLUT inte ska ge barnmat till katter, och ALDRIG något med potatis. Efter lite googlande låter det ju som om hon har rätt… Dock har han aldrig varit bra i magen så här länge tidigare.
Vad säger ni? Barnmaten innehåller morötter (42%), vatten, potatis (21%), risstärkelse och vegetabiliska oljor (ryps, solros). Är det verkligen skadligt/dåligt att ge ca fyra teskedar barnmat per dag? Jag hade ju tänkt fasa in honom försiktigt på Hill´s torrfoder, och har hållt på med det under dessa tre veckor när magen varit bra, men jag är rädd att han inte kommer klara av att äta bara torrfodret, då han inte klarat av någon annan sort heller, utan att det varit blandat med barnmat/puré och annat kött. Därför funderade jag på att "stanna" här, och fortsätta ge den blandning jag ger nu, eftersom det funkar, och han ändå får i sig ungefär rätt mängd torrfoder. Om det verkligen är så dåligt med barnmat/potatis så ska jag försöka ta bort den och se om det funkar lika bra med bara köttfärs och Hill´s, men enklast hade varit att fortsätta med detta som äntligen funkar.
Jag är tacksam för alla tips och svar ni kan ge mig! Som bonus och tack på förhand får ni en bild på min lilla älskling. :)
Riset är nog det du ska vara mest rädd för. det sabbar hela insidan av katten. =/ Tyvärr är det många veterinärer som rekomenderar detta trots forskningen som är gjord.. =/ Egentligen ska väll katten vad jag förstått undvikas så mycket spannmål och så som möjligt. Potatis innehåller väll oxylater och det är det som inte är bra för katten.
Själv tycker jag att mår din katt bra av det den äter så fortsätt men du kanske kan göra en egen "barnmat" jag har läst att vanlig morospuré ska vara bra för dom men jag är inte dietist. Anledningen till att jag vet det med ris och spannmål är för min pappas katt var väldigt dålig när han var liten och med jäkla massa googlande kom det fram riskerna med ris och risavkok.
Bara för att något är och alltid varit betyder inte det att det är rätt.
Nötfärs och morotspuré är väldigt bra vid dåliga magar. Att morötterna är blandade med lite potatis är absolut inte farligt.
Det är jättebra att du har hittat en kost som håller magen stabil. Fortsätt med det.
Med tiden måste du antingen få över katten på bara helfoder eller komplettera köttet med vitamin- och mineraltillskott för att katten inte ska drabbas av näringsbrist, men just nu är det viktiga att tarmen får vila och läga ihop. Det verkar ju funka med den kost han står på idag.
har du inte uteslutit giardia och tritrichomona bör du göra de innan något annat.
Jag tog två katter från ett omplaceringshem. Det jag vet är at de bodde med ett tjugotal andra ketter i en liten lägenhet. De var lösa i magen i ca 5 månader (minns inte exakt nu) vi la över 5000 på veterinär som inte täcktes av försäkringen för att de hade det problemet från början. Inget hos vet visade något fel, de hade pga stress antagligen skadad tarmflora. Vi gav dem den maten vi tyckte de gick bäst på dvs mjau blötmat. Efer dessa ca 5 månader så försvann problemet och idag mår dem bra. Vår veterinär tryckte på oss Hills med men det gjorde det bara värre…. Är tarmfloran skadad så kan det ta ett bra tag innan den stabiliseras
#4 Mycket intressant i och med att det nu har gått ganska exakt 4 månader sedan vi fick hem våran kisse. Han kom också från ett omplaceringshem där han varit tillsammans med ca 10-15 andra kattungar i varierande ålder, om jag förstått rätt hade de ett eget "rum" i huset som de bodde i. Jag visste inte ens att sånt kunde påverka tarmfloran så pass lång tid efteråt.. Kanske det är därför han blivit bättre nu, när tiden gått. Hur som helst fungerade Mjaus blötmat inte alls bra för oss (ca 1 månad sedan vi slutade med den maten nu), medan Hill´s däremot funkar.
Till er andra, tack så mycket för svaren och tipsen!

Det finns väl nåt som gynnar tarmbakterierna även för katter? Probiotika och såna grejer.
Skynda långsamt så går det fortare.