ställa huskatt
Tänkte ställa min huskatt nu till våren och har en liten fundering,
Han är ID märkt i örat och finns reggad i SKK`S databas, hittar dock inte papperet här hemma men kommer ihåg hans ID då det är så lätt :) Kan man be SKK skicka ut en kopia av min katts ID? och gills de som "intyg" på utställningsplatsen? För övrigt så är ja medlem i en klubb, huskattsbevis finns och vaccinationen är gjord. tacksam för vsar hoppas ni förstår vad ja menar :)
Du borde kunna få ett nytt bevis av dem. De ska inte vara några problem :)
1#
Tack! :) jag mailade och frågade så förhoppningsvis kan dom ordna det :)
Om huskatten är äldre än 10 månader måste han vara kastrerad för att få ställas ut.
Sajtvärd Katter iFokus
3# ja det är jag medveten om och det gjordes då han var 6 månader och det står även på intyget att han är de :)
#4 Bra! Lycka till på utställningen!
Sajtvärd Katter iFokus
5# tack :)
Jättebra att man ställer ut huskatter! Det borde vara flera sådana på utställningar!
Lite OT kanske, vet inte. Men jag tycker att det är lite intresant med huskattsutställning. Jag förstår såklart att det finns en massa regler och sådant kring det hela. Men vad är det som bedöms på en huskatt? Finns det flera olika klasser för huskatter? Någon som har tips på bra länkar i ämnet?
Nu är ju min ena en fd skygg katt som inte är överförtjust i folksamlingar (typ fler än fyra personer samtidigt) och den andra en skygg katt så det är inte aktuellt på något sätt för oss. Men blev mest nyfiken.
Och så önskar jag TS med katt stort lycka till såklart!
Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!
7# Ja fast man har ju hört av vissa att man lätt får en stämpel om man kommer med en huskatt men who cares? vill dom kritisera så låter ja dom göra de det bryr mig inte ryggen ;)
8# såhär står det:
Huskatt bedöms i följande klasser inom IDP:
Klass 14 - Huskatt - Ungdjur ca 3-10 månader
För katt som inte kan godkännas som raskatt. Bedöms efter färggrupp och kön. Högsta bedömning Nr 1.
Klass 14a - Huskattsklass - Vuxen Kastrerad och äldre än ca 10 månader
För katt som inte kan godkännas som raskatt. Bedöms efter färggrupp och kön. Högsta bedömning Nr 1. För att bli Mästare måste Nr 1 erövras tre (3) gånger i denna klass.
Klass 14b - Huskattsklass - Mästare
För huskatt som blivit Mästare. Bedöms efter färggrupp och kön. Högsta bedömning Nr 1. För att bli Alley Cat Champ måste Nr 1 erövras sex (6) gånger, varav minst en (1) gång utomlands.
Klass 14c- Huskatt - Alley Cat Champ
För huskatt som blivit Alley Cat Champ. Bedöms efter kön. Högsta bedömning NR1. För att bli EUROMASTER måste NR1 erövras åtta (8) gånger, varav minst 2 gånger i utlandet och minst två (2) gånger i hemlandet.
Klass 14d - Huskatt - EUROMASTER
Hedersklass för huskatt som blivit EUROMASTER. Bedöms efter kön Högsta bedömning NR1
Klass 14e - Hukattsklass - Veteran
För huskatter över 6 år. Döms efter kön. Högsta bedömning NR1
bedöms efter kön, temprament och kroppsbyggnad läste ja någonstans mer :)
Ja, en huskatt får i princip se ut i hur som helst utan att det räknas som ett "fel", men för att få en fin bedömning bör den nog ändå se proportionerlig ut i sin kroppsbyggnad, ge ett sunt och välvårdat intryck och vara trevlig och stabil i temperamentet. Att utseendemässigt likna en raskatt är inte ett plus.
Sajtvärd Katter iFokus
Lite olika klasser beroende på IDP eller SVERAK. På SVERAK utställningar delas huskatter upp i långhår och korthår och honor och hannar, och huskatt veteran också. Mycket verkar det hänga på kondition och temperament och välvårdad.
Det är jättetråkigt att vissa raskattuppfödare tycker att huskatter inte ska vara där. Jag tycker det är jätteviktigt och jätteroligt att det är huskatter på utställningar. Då kanske man någon gång kan höja statusen på alla katter!
#12 Det är nog ingen risk att de ser ut att ha någon raskattsinblandning i sig här hemma i alla fall!
Men det vet ju inte jag, de är ju hittekatter båda två.
#10 Tack! Intressant. Tolkar jag det rätt då att om katten bedöms sfter färggupp så måste det ju finnas en hel del olika färggrupper där med. Som i mitt fall då, med honkatten här hemma som är (vad jag har fått lära mig på katter.ifokus i alla fall) en svartsköldpadda med vitt. Skulle hon då ingå i en färggrupp kallad just svartköldpadda med vitt? Är färggrupperna så pass specifika eller är det bara sköldpadda/svartsköldpadda som gäller då?
Och ang temperamentet så antar jag det menas med att katten ska vara ganska lugn inte så stressad i en sådan miljö.
Kan man tävla med svarta huskatter också?
Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!
Åh hade gärna velat ställa ut mina husisar. Har dok inte råd i nuläget vilket är synd men om något år kanske. Hade varit kul och se bedömningen speciellt på fröken svanslös 
Lycka till TS 
#15 har du oxå en svanslös misse? min flyttar hem till mig om några månader och jag vill ställa ut honom :)
#16 Ja, en 2-årig honkatt. Så roligt!
#13 Jag ställer inte ut själv, men jag har svårt att tro att raskattsfolket inte välkomnar huskatter till kattutställningar. Att uppenbara rasblandningar väcker olustiga känslor hos uppfödare har jag dock all förståelse för eftersom de i de flesta fall är resultatet av att en kattungeköpare svikit en seriös uppfödares förtroende och använt raskatten i ansvarslös och oregistrerad avel.
Som besökare på kattutställningar ser jag gärna att fler huskatter och huskattägare hittar dit.
Sajtvärd Katter iFokus
Ojdå min katt tycker jag är en rätt "uppenbar blandras" :S Han är i färgen colorpoint och kan lätt förväxlas med en birma/ragdoll. dock har han inte utseendet som en uppenbar raskatt men har med lätthet förväxlats med en. Nu fick man lite magont :/
Ja svart, gul, brun ja alla färger är ju välkomna :)
#19 Ser huskatten ut som en birma eller en colorpoint ragdoll i teckning och pälslängd skulle inte jag känna mig bekväm med att ställa ut honom i huskattklassen. Min grannes svartvita huskattkille Svartnos skulle jag däremot gärna vilja visa upp. Där finns inte tillstymmelse till rasinslag vad jag kan se, men han är så fulländad en katt kan vara ändå:
Sajtvärd Katter iFokus
Nä det förstår jag men jag är ändå villig att göra ett försök han är vacker och har en personlighet man kan drömma om. Vill absolut inte medvetet göra rasfolket arg men blir de det ja då får de bli de. Är där för min skull inte deras :-) vacker katt på bilden föresten :-)

#22 Om det nu finns något som heter raskattsfolket så tror jag ju inte att de blir arga på dig för att du ställer ut en maskad huskatt.
Däremot så vet jag av erfarenhet att maskade huskatter inte brukar gå så bra på utställningar.Jag har sett ett antal hur snygga och trevliga som helst.
Själv älskat jag maskade katter men för mig är en tradionell huskatt en katt som inte är för smäcker,inte för stora öron,inte för platt i ansiktet och inte maskad.Utan en helt vanlig katt om ni förstå hur jag menar.
Stolt ägare till tre La permer
#20 Det låter ju jättebra! Tänkte mest på att svarta katter inte alltid verkar vara så populära hos folk. Är aktiv volontär på ett katthem som är medlemmar i Svekatt, och ser tyvärr ofta att det är de svarta katterna som är minst populära bland folk.
Jag har sett att några har skrivit i tråden om att ställa ut en svanslös misse. Det låter ju även det intressant när det gäller huskatter, är det ok att ställa ut dem även om de är lite tandlösa (forl) eller om de har ärr från tidigare slagsmål som hemlösa?
Eller är det så att alla gaddarna måste vara på plats?
Någon som vet var man kan läsa mer om huskattsutställningar?
#24 Som jag fattat det så ska det vara sådant som är naturligt "fel" när man ska ställa ut en huskatt. Som min misse, han föddes utan svans och då ska det vara ok, men hade den varit kuperad hade det varit ajabaja.

#26 mycket möjligt. Eftersom huskatter inte har en standard på hur de ska se ut utan får se ut hur som helst så är temperamentet väldigt viktigt och även vad domaren själv gillar utseendemässigt.
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
#28 vilken fin färg! :D
Vet inte om du är medlem i en kattklubb? Det måste man vara för att ställa ut och anmäla till utställning. Tänkte bara nämna det.
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
#25 Ok, så om en kisse är född svanslös så är det lugnt för att det är ett medfött"fel" eller vad man ska säga. Men om en katt då har forl och har fått ta bort några tänder, är det något som är ok eller inte?
Även raskatter blir ju drabbade av forl, hur är det för dem? Får de ställas ut även om det saknas några gaddar? Någon som vet?
#23 ja med rasfolket menar jag dom som ser ner på katter utan stamtavla inte alla generellt :-). Men jag fatta att de ska vara lite bak och fram för huskatterna som du säger de ska inte se ut som en ragdoll eller perser men jag hoppas min kille ta igen det på personlighet iaf :-)

#32 Men snälla du varför tror du att det sk raskattefolket ser ner på huskatter?
Stolt ägare till tre La permer
33# för jag vet flera som fått blickar och spydiga kommentarer av vissa som ställt sina husisar.. :/

Ingen raskattägare som jag känner ser ner på huskatter.oftast är det huskattsägarna själva som tror det. I de flesta fallen äger raskattsägare huskatter med =) Visst finns det idioter men man kan få spydiga kommentarer för sina raskatter med, bara strunta i att ta åt sig.
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
35# Ja precis men ha man väl fått sådana kommentarer är det nog lätt att dra alla över en kam, även om mna inte ska de. Jo min mammas bekant som hade en perser fick en otroligt elak kommentar av en dam som också ställde din perser hon tyckte han va så ful att han inte skulle ställa upp då chanserna var minimala. så ja de fick nog några nötter som ger för raskatterna med :S
#31 jag tror inte att det ska vara någon fara. Det enda jag egentligen hittar är att man inte får kupera svansen eller dra klorna. Är något gjort för att hålla katten frisk så bör det ju inte vara några problem. De kan ju knappast säga att tyvärr, men du hjälpte din katt och nu duger den inte längre
#31 Har inte heller hittat något om tänder utan bland SVERAKS utställningsregler står det såhär:
"Tillträde till utställning är ej tillåten för:
digivande honkatter Nationellt förtydligande: Honkatt som har kattungar som inte är tolv veckor gamla betraktas som digivande
parade/dräktiga honkatter Nationellt förtydligande: Har honkatten löpt nyligen och varit tillsammans med fertil hane under tiden utgås det från att hon är parad/dräktig
katter vars klor avlägsnats (declawed) Nationellt förtydligande: Detta gäller oavsett vilket skäl det finns till att klon/klorna är borttagna.
döva katter
katter med kuperad svans
katter med kuperade öron.
okastrerade huskatter äldre än 10 månader Nationellt tillägg Intyg om kastrering ska kunna uppvisas vid veterinärincheckningen"
#38 Tack! Ja, så en huskatt kan väl då nästan egentligen se ut lite hur som helst. Det gillar jag! Fast som kattägare så kan ju jag tycka att det finns andra katter som är otroligt fina och vackra och så…men…i mina ögon så är ju de som bor hemma hos mig de finaste som finns! Även om den ena hittekatten har ett stort ärr över nosen, trasig underkäke (som han inte lider av) hälften av tänderna borttagna pga forl och andra tandfrakturer. Och så är svansen lite märkligt formad på något sätt.
Troligtvis skulle denna isse inte kamma hem så jättemånga poäng då han även är en skyggis. Men i mina ögon så är han en av de finaste två som finns! Och nej, skulle inte utsätta honom för den stress som det innebär att ställa ut heller, men vem vet, nästa katt som flyttar in kanske skulle passa bra för det?