Katt som kräks ofta
Hej! Jag undrar vad det är för fel med min 3åriga hankatt. Varje morgon när vi vaknar så ligger det alltid några vattniga spypölar på golvet. Vi har prövat ändra mat men det är ändå likadant. Vetterinären vet inget heller varför han gör så. Så jag undrar om jag kan få några bra tips härifrån. (han är kastrerad)
Medarbetare på Pokémon Ifokus
Har veterinären röntgat och sett att katten inte ätit något som sitter fast i tarmsystemet? Äter han och går på toa som han ska?
#1 nej dem röntgade inte. Han är matglad som vanligt och går på lådan som han alltid gjort. Så vi har ingen aning vad som är problemet :/ Han är innekatt. Han käkar gärna upp blommorna i kö ket och vardagsrummet
Då kan det vara någon blomma han inte tål. Kolla upp blommorna på nätet om de kan orsaka illamående eller irritation. Han kanske tuggar speciellt när ni gått och lagt er för att han har lagt till sig det som sin skojiga rutin.
#3 jag ska ta och kolla det! Tack :)
Om det bara är magsaft han kräks upp, så kan det helt enkelt bero på att magen är tom.
#5 han får ju mat 3 ggr om dagen :/ han vägrar äta torrisar. Det ska vara blötmat för annars äter han inte.
Vad ger du för mat?
#6 Jo, men det kanske är lite lång tid mellan kvällsmålet och morgonmålet, så att magen hinner bli tom. Jag tänker eftersom du skriver att han kräks på morgonen.
#7 Han äter pussi och whiskas
#8 Så kan det ju vara! Har du något tips på hur jag ska göra så att det blir jämna tider? :)
Vad har du prövat för torrmat? Det finns massor av god mat för kräsna missar. Eukanuba (bra foder) gillar en del, andra ratar det och samma gäller för allt. Man får pröva sig fram.
Exigent (RC) rosa förpackning är för kräsna och även Digestive (RC).
#10 Vi brukar köpa torrisar som pussi tillverkar.
Våran andra katt äter gärna den sortens torrfoder!
Jag har inte tänkt på att det finns torrisar för kräsna katter
Jodå, det gör det.
Vi har en katt som BARA vill ha ett sorts torrmat och det är Eukanuba. Och så äter hon lite mjukmat också, Bozita eller bitar i sås av olika märken. Sen har vi en katt som inte gillar Eukanuba alls, men annan torrmat går bra. Så då får man ge olika. 
#12 Då ska jag kolla efter det du skrev i djuraffären i morgon :) Tack ska du ha!
Är katten vaccinerad? Tänkte på kattpest som viaar sig med kräkningar i början. Annars kan det vara blommorna eller foderallergi.
#14 Kattpest har ett snabbare förlopp.
Tror fortfarande på att det är pga att katten har tom mage eftersom ni hittar de vattniga spyorna på morgonen.

Du behöver inte köpa torrfoder, blötmat är mycket bättre. Men om problemet beror på tom mage så kan du ställa fram torrfoder endast nattetid. Vilka smaker på blötmaten köper du? Det kan vara några han inte tål. Jag hade en jourkatt som inte tålde blötmat med kycklingsmak.
#16 Vi brukar köpa alla dem olika sorterna som finns.
Torrmat finns alltid framme varjedag och nätter.
När du säger det så brukar han reagera på kyckling smaken, så den har vi slutat köpa.
15# Dem får ju mat innan vi lägger oss så jag vet inte hur jag ska göra för att han inte ska få tom mage. :/
Prova att ha ett torrfoder med bättre kvalitet än Pussi stående framme på nätterna.