Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 870 ggr
Missne
4

Tips bra att ha hemma

Det finns första förbandslådor för katter, de är bra att ha hemma. Men två mycket bra saker att ha är:

- en krage/tratt som katter har när de är sjuka. Skadar sig katten på något sätt så kan man direkt sätta på den och sen åka till veterinären. Då hinner inte katten slita, riva, tvätta, bita på sig själv och förvärra en skada. Detta är t ex jättebra om de skadar sig i ögat. Köp hem ett katthalsband (med säkerhetsutlösningslås/knäpplås) som är inställt på katten och trä sedan in denna i tratten så sitter den bra.

- ha kortison för katt hemma. Be veterinär skriva ut detta. Blir katten stungen av geting eller orm ger man tablett så att svullnad går ned/förhindras, särskilt om det är i ansiktet, och sedan åker man till veterinären.

[Rhodugune]
0

Tusen tack för tipsen, har inte tänkt på vad som passar en katt i första hjälpen lådan…. fick mig att tänka till, knäppt egentligen då jag har en uppsjö gjejer till hästen och oss tvåbenta…. Skäms

Ska genast se över vad jag behöver i fall olyckan skulle vara framme!

OberonsMatte
2

En febertermometer för katter är också bra att ha. Om katten verkar hängig behövs en termometer för att avgöra om den har feber eller inte. Att ta tempen i hemmiljö är mer tillförlitligt än hos veterinär eftersom även friska katter kan få förhöjd temperatur p.g.a. den stress själva veterinärbesöket innebär.

Sajtvärd Katter iFokus