Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 796 ggr
Labolina_73
0

jag förstår inte...!

varför går man in på blocket mer eller mindre varje dag och kollar på katter när man 90% av ggr blir så irriterad över alla dessa oseriösa uppfödare,,?

dom varken vaccinerar eller id-märker men endå ska dom ha flera tusen för dessa små.

Absolut är det bra att dom kostar,, men kan man inte ens bemöda sej att vaccinera och idmärka dom då.

Sedan alla dessa som skriver att det är en den ena rasen i efter den andra,, varför då?

Jag blir så arg och frustrerad men ändå går jag in där och kollar…

Grrrrr.

Skrikandes

//Linda

OberonsMatte
0

Så länge det finns folk som är beredda att betala för oseriöst uppfödda katter som bara är avmaskade (om ens det) kommer folk fortsätta med den sortens uppfödning. Det blir ju fina tusenlappar direkt i plånboken.

Sajtvärd Katter iFokus

Labolina_73
0

#1 jo asså så mycket fattar jag men jag blir galen,,,,,, och att blocket inte gjort mer åt denna typ av annonser med alla klagomål dom fått är ju för mej oxå helt vansinne,,,

man borde inte få skriva renrasig om man inte kryssat i en ruta (som i dagsläget inte finns på blocket) att katten innehar stamtavla.

/L

OberonsMatte
1

#2 Det enda sättet att minska den oseriösa kattaveln och få stopp på eländet är nog att sprida kunskap och öka medvetenheten hos kattköparna. Tillgången styrs av efterfrågan och det gäller i allra högsta grad blandrasmarknaden.

Sajtvärd Katter iFokus

Labolina_73
0

#3 jjo men visst är det så, men när man pratar med vissa är det ju att prata med en vägg,, dom vill verkligen inte förstå och ta lärdom av någonting gällande detta verkar det som..

/L

OberonsMatte
1

#4 Ja, det går inte att nå fram till alla… man får försöka glädjas åt varje enskild person som faktiskt är mogen nog att ta till sig nya insikter. De finns de också.

Sajtvärd Katter iFokus

Hawknestgrove
1

man kan lägga den här tråden på sitt plank på FB….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

TerriZue
2

Håller med dig TS, jag går också in och kollar blocket med jämna mellanrum och det slutar alltid med irritation och känslan av vanmakt. det är så otroligt många djur som utsätts för lidande bara för att folk är giriga och okunnigt folk går på deras lögner.

Och alla dessa stackars katter (och alla andra djur) som säljs på grund av "ändrade familjeförhållanden" eller "allergi i familjen" gör mig så arg! Kanske är jag lite för misstänksam av mig men när jag läst så många annonser om folk som plötsligt blir alergiska (nästan alltid runt den tiden då katten slutar vara en fluffig lite krabat som bara är bedårande när den ställer till med bus) kan jag inte låta bli att tycka det låter som en dålig ursäkt för att man tröttnat på sitt husdjur.

Jag brukar även kolla in på andra djur (oftast gnagare & kaniner eftersom jag själv har kaniner och brinner ganska starkt för dem), det finns så otroligt många annonser där folk skriver saker i stil med "kanin 8 månader, skänkes bort på grund av tidsbrist och tappat intresse". Det är så hemskt! Folk skaffar en fluffig liten kaninunge till sin unge. när kaninen sen växer upp upptäcker ungen att det innebar mer jobb  än att bara gosa med den lilla fluffbollen och dessutom ska man ju hinna med kompisar, fotboll och läxor, så nej… kaninen hamnar i skymundan. Föräldrarna har ju självklart varken tid eller lust att ta hand om den lilla stackaren, så den sitter där i sin bur dag ut och dag in tills de slutligen bestämmer sig för att lägga ut den på blocket. Lägger man dessutom till ett "det är ett väldigt smärtsamt beslut men det är bättre för kaninen" så har man ryggen fri helt och hållet.

Oj, oj, nu blev det visst väldigt långt här. Tja, så blir det när jag blir upprörd över något. :P Jag ber om ursäkt för ett väldigt långt inlägg.

Seeing isn't believing, believing is seeing.

/Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus