Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 4340 ggr
Gatukorsning
0

Grästokig katt...

Honkatten hemma hos mig älskar gräs över allt annat!

Hon är innekatt och mår bra. Hon småäter så hon har fri tillgång till torrfoder och blötfoder får hon 2 gånger per dag. Hon är mycket kräsen med maten och har bestämda åsikter om vad som är gott och vad som inte är gott. Tidigare var hon hård i magen, men nu med mera blötfoder (mjau) så är hon mycket bättre. Naturligtvis har hon alltid tillgång till färskt vatten på flera ställen i lgh.

Men gräs…hon fullkomligt älskar gräs! Om jag har en kruka med gräs framme så hetsäter hon upp hela inom ett par dagar. Så jag brukar ställa gräset på en plats där hon inte kommer åt för att hon inte ska äta upp allt på en gång.Skulle hon en dag bli utekatt (när jag flyttar så att det är en bättre utemiljö för henne) så skulle hon säkert typ döööö av lycka på en gräsmatta. Hon är en mycket tyst katt, jamar endast när hon vill ha gräs. Om hon fick välja själv så skulle hon nog enbart vilja äta gräs och absolut ingenting annat någonsin…

Hur mycket gräs är ok för en katt att äta på en dag? Kan den bli dålig av att äta för mycket gräs?

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

Uppkatten
0

Har inget svar på dina frågor, men jag har också haft katter som säkert önskat att de varit hästar istället… Flört Betat massor av gräs ute på kvällen på koppelpromenader…!

Just nu har jag två missar (innekatter) och brukar ständigt ha 2-4 krukor kattgräs igång samtidigt. Sår nytt i minst hälften av krukorna varje vecka. Mina katter kräks "aldrig" upp det gräset, så någon sådan funktion fyller det inte.

Men det är bra härligt med gräs!!!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Gatukorsning
0

Så, vad tror du Uppkatten? En kruka gräs i veckan, verkar det rimligt?

Hon har bara kräkts upp det en endaste gång och det var i igår då hon kvällen innan åt upp nästan halva krukan i ett nafs…men det fanns inga hårbollar i det. Håret kommer ut andra vägen i stället…

Jo, jag har sagt åt henne att hon inte är vara sig en häst eller kanin men jag tror inte att hon har fattat det än…

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

Uppkatten
0

Jag räknar vanligtvis med 2 krukor gräs per vecka på 2 missar. Nu äter de ju inte upp allt: en del vissnar/slokar/gulnar och en del biter de av o lämnar på golvet. Jag låter dem alltid ha fri tillgång. Har aldrig märkt att det skulle vara negativt på något sätt.

En del katter äter ju gräs ffa för att få hjälp att kräkas upp hårbollar, men mina verkar mest gilla gräs helt enkelt. Hellre att de knaprar kattgräs än att de ger sig på krukväxterna (ännu mer) tänker jag.

Skulle du märka att hon får problem med magen så får du väl ransonera det, annars skulle jag låta henne få ha fri tillgång…?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Gatukorsning
0

Hmmm…ok. Kruxet är ju att med fri tillgång så går det åt tre fyra krukor i veckan. Haha!

Jo, bara hon inte blir dålig av att äta så mycket gräs så gör det väl inget. Men får nog ransonera så att gräskrukan är framme när jag är hemma.