Biter av morrhåren
Hej!
Jag har hört att katter kan bita av varandra morrhåren om dem gillar varandra… Jag misstänker att min katt har gjort det på min hund.. Kan det vara så?
Dem är bästa kompisar och sover bredvid varandra hela tiden. Hon praktiskt taget uppfostrade honom och trodde att han var hennes valp när hon var skendräktig förut. Hennes morrhår är ständigt korta. Jag trodde att dem bara hade gått av och att dem snart skulle växa ut igen men nu är det ännu fler som har gått av. Kan det vara så att han har bitit av henne morrhåren?
En till fråga: Varför gör dem det?
Har aldrig vare sig hört eller sett att katter biter av sina kompisars morrhår. Och då har jag ändå katter (och har haft katter) som är väldigt fästa vid varandra.
Medarbetare Hittekatter iFokus
Jag har heller aldrig hört talas om det.
#1 Jag har hört att bla mammakatter brukar göra det på sina ungar för att dem ska hålla sig nämre henne..
#3 Har då aldrig sett några kattungar med avbitna morrhår och jag ser rätt många som volontär.
Om jag inte har fel så har någon här på katter iFokus två katter som biter av varandra morrhåren.
Jag är nästan 100% säker på att jag har hört det
Men det kanske bara är jag som är ute och cyklar.. 
Undrar om det inte bara är en skröna. Ibland kan katter av någon okänd anledning tappa alla eller de flesta av sina morrhår. När de sedan växer ut ser de ut som om de är avklippta eller avbitna.
Jahapp.. Då måste det väl bero på något annat…
Vad kan det bero på om katter tappar morrhåren? För lite av några vitaminer?
Precis som hos oss så pågår en ständig förnyelse av håren. Ett hårstrå lever i ca 90 dygn om jag minns rätt. Detsamma gäller veterligen även på katter, möjligen med en annan livscykel. Ibland tappar de flera åt gången på helt naturliga grunder och då kan det se litet udda ut.
Mammakatt kan bita av morrhår på ungar eftersom dom inte går lika långt, utan sina "känselspröt" blir dom lite handikappade, åtminstone enligt den mycket kattkunniga Susanne Hellman Holmström.
I min kull med ungar så hade två avbitna morrhår, men jag misstänker starkt att det var nr 3 som hade bitit av dom för att det var kul och hans morrhår var långa och fina.
Då borde det nog vara samma sak med hundar.. 
#9 Så då är jag alltså inte helt ute och cyklar? Tror du att katten skulle kunna göra det med vovven?
Har du en busig katt? För i så fall kan det ju vara att han biter av dom i lek. Eller så gillar han bara att tugga på hundens morrhår. har även hört att vuxna katter kan göra det för att kompisen ska hålla sig nära precis som med mammakatt, din kisse kanske tycker att hunden ska hålla sig lugn :) Kan ju vara något annat också, men jag tror knappast det är något du behöver oroa dig för åtminstone.
#9 Det där tvistar de lärda om.
#11 Ja han och hunden busar väldigt ofta. Han brukar bita henne i kinderna och benen när dem leker, han kanske råkar komma åt morrhåren? 
#13 Där har du helt säkert förklaringen på mysteriet!

Härhemma bits morrhåren av. Både på bebisar och på de vuxna.
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
Mamma katt har här bitit/ansat vissa busiga kattungars morrhår. DVS inte för att vara snäll utan mer få ordning på dom och få dom att lugna sig. Vilket har funkat.
Ser det inte som en belöning för att vara gullig utan tvärtom.
/Fridaybrew

#16 det funkar inte på våra bebisar
De är överallt och lite till och har alltid varit.
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
Min Moltas (som föddes i en kull med 7 kattungar) hade helt snaggade morrhår när han flyttade till mig som busig kattunge. Jag vet inte om det var mamman eller syskonen som bet av dem eller om de bara bröts av p.g.a. att han var så vild och busig. De växte iallafall ut igen med tiden och blev långa och fina. Nu när han är 8,5 år har han hunnit med att få en del nya kompisar som flyttat hit som kattungar och Moltas tar alltid på sig rollen som uppfostrare och omvårdande mysfarbror, vilket i hans fall innebär att man måste tvätta sina skyddslingar ordentligt - och gnaga av deras morrhår. Jag har med egna ögon sett hur han verkligen gnager av dem.
När en katt snaggar någons morrhår med tänderna tror jag att det är ett dominansbeteende. Oftast är det ju den överordnade katten som tvättar den underordnade (precis som kattmamman som tvättar sin unge).
Sajtvärd Katter iFokus
Jag kan bara tala av erfarenhet för cornish, som har lite känsligare morrhår då de är krulliga och lättare går av, har man då flera cornishar som busar eller bara tvättar varandra så ka de ju kanske gå av lättare? :S
Sedan fick jag höra att den "dominanta" av kattungarna i en kull biter av de andra morrhåren. Vet inte om detta stämmet, men min första cornish var den enda i sin kull med morrhår, de andra kattungarna hade avgnagda morrhår :P