Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1371 ggr
Emlielki
0

Efterlyser bondkatt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej.
Jag efterlyser en grå bondkatts hane som omplacerades i somras/höstas. Jag efterlyser honom då det var min katt som omplacerades mot min vilja. Självklart har jag inga som helst krav på att få tillbaka honom eller något liknande, jag vill bara veta vart han är och hur han mår.

Alltså, hösten 2008 köpte jag en kattunge av en bekant. Den katten fick min mormor låna på obestämd tid sommaren 2009 då hon var ensam. Men nu i somras/höstas fick min mormor flytta till ålderdomhem och katten skulle då ha kommit tillbaka till mig. Men alla i min omgivning motsatte sig det och det slutade med att min kusin ska ha satt katten på ett katthem eller liknande.
Nu vill jag alltså veta hur det har gått för honom, om han öht kom till katthemmet eller bara blev avlivad. :(

Katten kallades Nisse hos min mormor, men hette från början Tuck. Han är/var en grå tigrerad bondkatt utan vita tecken. Väldigt stor och ganska sällskaplig.
Han ska alltså ha satts i ett katthem för omplacering i slutet av sommaren eller hösten 2012 och kan ha adopterats någon gång sen dess.

Om någon har någonsomhelst information om honom skulle jag uppskatta allt ni kan berätta. Jag har som sagt inga krav på att få tillbaka katten, men vill bara veta vart han är och hur han mår.

Bifogar en bild tagen 2011.

/ Line Kinnari

www.linekinnari.se - Portfolio 

Katthemsmatten
2

Föreslår att du kontaktar djurhem i den region där katten bodde. Eller kanske enklare, fråga din släkting vilket katthem det var som tog han dom din katt och sedan kontaktar det hemmet.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Emlielki
0

Tyvärr vägrar min familj berätta det för mig då de tror att jag ska gå och våldsgästa hemmet och kidnappa hem katten igen :(

/ Line Kinnari

Katthemsmatten
0

Käck familj du har. Vem behöver ovänner med den familjen?

Då är det den första meningen i mitt förra inlägg som gäller. Du kommer inte att få reda på var katten finns, men om du har tur får du reda på att den blivit omplacerad och kanske också när.

MonicaLagerquist
0

Tyvärr så är nog risken stor att katten inte lever.

Det finns nog väldigt få katthem som tar hand om katter som redan har ett hem.Det hade ju "din" katt.

Stolt ägare till tre La permer

Katthemsmatten
2

#4 Beror väl på var katten kan vara inlämnad. Det finns seriösa katthem också, som verkligen räddar katter och inte bara tar in dem och avlivar så snart som möjligt. OM den blev lämnad till ett katthem och inte avlivades av den kära familjen.

MonicaLagerquist
0

#5 Jag tänker mer att det är familjen som avlivat katten men säger till dottern att katten är inlämnad på ett katthem.

Stolt ägare till tre La permer

Katthemsmatten
0

#6 Då tänker vi samma sak. Befarar att det är så.

Rumblebee
4

Usch om min familj/släkt var sådan hade jag sagt upp kontakten med dom =/ För sådär gör man bara inte.

Emlielki
1

Jo, det är det jag oroar mig för.. Att han helt enkelt avlivades. :/

Det var min kusin (ett år äldre än min mamma och de har vuxit upp som syskon) som hade hand om det hela, och jag vet att hon iaf försökte för hon ojjade sig till mig om hur struligt allt blivit och att katten blivit skygg sedan hon tog honom från mormor innan hon hade fått tag på något katthem.. Men jag fick absolut inte hälsa på honom eller ta hem honom :/

Alltså, Nu fick jag min familj att låta hemsk.. Men det är de inte.. Utan de ansåg att jag inte kunde ta hem katten pga. dålig ekonomi osv (stod redan i skuld till både min mamma och pappa då). Så det var egentligen inget alternativ att ta hem katten igen. Jag hade visserligen fått det att funka, men alla motsade det och gick över huvudet på mig iaf.

Men får jag inget positivt svar via denna (och inlägget jag la upp i Omplacering ifokus) kommer jag nog pressa min familj på lite information..

/ Line Kinnari

[innebandybitchen]
0

Om du tror att dom har avlivat honom kan du ju gå till dom närmaste vetrinärerna och om du vet vilken vetrinär hon brukar gå till (om hon har djur?) och fråga där. För inte skulle dom avliva honom på annat sätt än vetrinär? Gå också till katthemmen i närheten och fråga :)

Tyrisen
0

Googla upp vilka katthem som finns i din närhet och se om du kan hitta bilder på katter som adopterats ut eller som finns i jourhem. Kanske? Vilken hemskt situation.

www.kattstatus.se - Allt du behöver veta om katter

Stoppa BYB!

Gatukorsning
4

Det spelar väl ingen rol i nuläget om din familj inte ansåg att du hade ekonomi för att ta hand om katten. De kan väl vara ärliga och tala om va de har gjort med den i alla fall. Så svårt ska det väl ändå inte vara att tala sanning kan jag tycka. Det låter som om de har avlivaet den och att de är rädda för att berätta det för dig. Tyvärr.

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

Katthemsmatten
1

I den här länken hittar du de flesta katthem i Sverige. Sök kontakt med dem som ligger i din region. Var beredd på att det kan ta tid att få svar eftersom katthem sällan har så många anställda och det mesta sköts via volontärer. Det innebär att i första hand tar man hand om katterna och i andra hand besvarar man förfrågningar. Medan du väntar kan du ju pressa din omgivning på ett ärligt svar: "Jag tror att ni inte vågar tala om vad ni gjort med X utan ljuger för mig."

http://hittekatter.ifokus.se/articles/4d7148b1b9cb46222705cd99-alla-katthem-i-sverige