Fullfölja foderbytet?
Jag har planerat att byta foder till mina katter från Brit Care till Applaws och har därför gett mina katter Applaws foder som godis på kvällarna. Båda katterna älskar den och smaskar i sig allt de ser, de är till och med villiga att göra "vacker tass" för att få det…
Detta är jättebra för min kastrerade hona, då hon är ganska kräsen och lite på den magra sidan och jag vill att hon ska börja äta mer.
Dock har min kastrathane fått en hint av hängmage sen han började få Applaws som godis (han har vid ett tidigare tillfälle varit lite överviktig, så vill istället hålla vikten nere på honom). Är detta något tillfälligt då det är så olika näringsinnehåll på fodrena eller är det så att det inte passar för honom? Just nu delar de på en liten näve Applaws per kväll vid sidan av Brit Care och Bozita blötmat (de får dessa fodrena växlande var annan dag).
Jag kommer inte kunna portionera upp fodrena ordentligt så katterna får olika mycket, då min hankatt är allt för glupsk för detta. Han måste få allt torrfoder antingen i aktivitetsleksak eller sin matskål där han måste fiska ut foderbitarna med tassen innan de går att äta. Får han foder i skål äter han tills han spyr, för att sen äta lite till. Sen knuffar han bort honkatten från hennes skål för att äta hennes mat… Tills han spyr… Har provat att blötlägga foder men det gillar ingen av katterna.
Alltså undrar jag om det är en övergångsfas att han har en liten fladderlapp på magen, eller om jag ska leta vidare i foderjungeln efter något annat foder att byta till.
Innehållsförtäckningarna:
Brit Care
Råprotein (%) 36.0000
Råfett (%) 12.0000
Växttråd (%) 5.0000
Vatten (%) 10.0000
Aska (%) 7.5000
Kalcium (%) 0.8000
Fosfor (%) 0.7000
Vitamin A (IE/kg) 30000.0000
Vitamin D (IE/kg) 2000.0000
Vitamin E (mg/kg) 600.0000
Koppar (mg/kg) 25.0000
Järn (mg/kg) 36.0000
Kycklingkött och kycklingprodukter (minst 40 %), ris, majs, fjäderfäfett, torkat fjäderfäprotein, torkad majs, riskli, öljäst, torkade betrester, laxolja, naturliga smakämnen, naturliga fibrer, mineraler, DL-metionin, L-lysin, mannanoligosackarider, fruktosoligosackarider, organiskt bundet selen, niacin, kalciumpantotenat, folsyra, kolinklorid, biotin, A-vitamin, vitamin D3, E-vitamin (alfa-tokoferol), taurin.
Applaws
Råprotein (%) 47.0000
Råfett (%) 20.0000
Växttråd (%) 2.0000
Aska (%) 9.9000
Kalcium (%) 2.0000
Vitamin A (IE/kg) 25305.0000
Vitamin D (IE/kg) 1745.0000
Vitamin E (mg/kg) 558.0000
Koppar (mg/kg) 9.0000
80% köttinnehåll.
20% grönsaker och naturliga extrakt.
Mindre än 15% kolhydrater.
Torkad kyckling, torkad potatis, färsk kyckling, olja från fjäderfä, buljong från fjäderfä, malda betor, torkade hela ägg, torrjäst, laxolja, tranbärsextrakt, yuccaextrakt, citrusextrakt, extrakt från rosmarinolja.
Är det verkligen hängbuk p g a övervikt då och inte den varianten som kallas kastratpåse eller tigerhäng som sitter långt bak på buken och som inte kommer sig av övervikt utan är genetiskt betingad.
Ge dom bara mat när du är hemma och kan passa så att han inte äter honans mat. Annars är mjukmat bättre för överviktiga katter.
Vet inte, den sitter bak på magen mellan bakbenen, men han har bara haft den när han vägt lite för mycket. De får ½ av sin mat som mjukmat (Bozitas) men min honkatt gillar inte mjukmat utan äter det bara om det absolut inte finns något annat och hanen tycker att de duger men är ingen jättehitt (har provat lite olika sorter men de är så med allt jag provat).
Men då kanske jag inte ska bry mig så mycket om fladdermagen alltså? Just nu är han inte "tjock" någon annan stans på kroppen, allt är bara muskler och han springer runt och leker väldigt mycket med andra katten 
En annan anledning till att jag funderat på om det är ett första täcken på att han börjar gå upp i vikt är därför att han brukar ligga på rygg i min famn och vilja bli kliad på magen. Då känner jag att han har sitt lilla fladder där med fett under. När min hona gör samma sak så känner man inte hennes fladder, och hon har ganska tydligt tigerhäng. Står hon upp så ser man att det hänger extra hud under hennes mage som på många andra katter.