min katt drägglar
MYCKET!! är det nån mer som har en sån katt?
för när vi ska säja gonatt (katt sovet i sängen) så kommer hon och det bara rinner från munnen på henne och hon spinner och åmar sig så hon kryper ur skinnet
eller är det bara nått naturligt ?vet ju att gamla katter kan dräggla
Jag har två katter varav den ene är en "dregglis"
Det fullkomligt rinner ur munnen på honom när vi fjäskar. Jag får alltid våta fläckar på tröjor eller jeans
Jag har två hankatter och de är 11 respektive 10 år. Den ene har som sagt alltid dreglat. Ända sedan han var kattunge men den andre dreglar inte alls.
/Maria
Att katten drägglar på det viset kan bero på tandsten. Har ni varit och tagit tandsten någonting? :)
inte för att skrämmas men det kan ju vara något fel? eller är katten vanlig annars?
Våran katt som dog blev pratig, kelig och han började dregla mycket, fast det såg ut som nå slags dregelattacker, alltså han rynkade nosen och såg besvärad ut när det kom saliv ur munnen.. din katt kanske dreglar "normalt"?
Med dräggel, vid tandsten, som jag tänker på kommer det endast som vattendroppar.
Men är det mer slemsaliv så borde man nog kolla upp det, som #3 säger.
Det kan vara helt normalt men det kan också vara något fel precis som flera här skriver.
Min dreglande katt har nyligen tagit tandsten. Han dreglar lika mycket och har gjort i hela stt liv.
Det är inte slemmigt utan som vatten.
/Maria
tandsten… okej sist ja öppnade munnen på henne så var alla tänderna vita men jag ska kolla igen så fort hon kommer in
hon ser inte ut att ha besvär av drägglandet
hon gör det bara då hon gosar uppe i sängen
och jag hoppas för guds skull att hon inte är dålig då hon inte kan åka bil
och med det menar jag att hon blir skräckslagen och ska ta sig ut genom 2*2 cm hål
om hon bara gör det då och det inte ser besvärande ut tror jag att det är normalt, så som många andras katter också gör :) mina gör det inte.
men kolla tänderna iaf :)
#7: Försök att se på utsidan av kindtänderna, det är där de brukar vara som värst med tandsten!
Om katen är rädd för att åka så ta fram buren o låt den stå inne öppen olägg något mjukt i så den kan sova där o vänja sig.En del tar bara fram buren då de ska ill vet o då samankopplar katten den med obehag.Mina går in snällt i sin då de är vana.Jag har även träningsåkt många gånger försiktigt o ökat på så nu är de hel ysta o snälla.
Min Pixie dreglar något fruktansvärt när hon är kelen. En natt vaknade jag av att kudden var dyngsur på båda sidor om mitt huvud. Mitt hår var också dränkt.
Det där är mys-dreggel ^__^ Ingen fara alls.
"Do small things, with great love"
Skulle kolla det hos veterinären öör säkerhets skull för orsaken till dreglande kan vara allt från ofarligt till åldersrellaterat till virus till att katten tuggat krukväxt osv.
När de bara dreglar vid gos så är det ingen fara. Har kollat upp det här. ^__^
#14 Det sa en på annat kattforum också. När den sen åkte till veterinär hade katten en virusinfektion i halsen, därav dreglandet. ;) Är väll alltid värt att ta det säkra före det osäkra.
#15 Då måste ju katten ha börjat dregla när den blivit sjuk eller? Klart att man undrar när en katt helt plötsligt börjar dregla som aldrig gjort det innan.
Vi andra pratar om katter om alltid har dreglat när man gosar.
/Maria
klart jag åker in med henne om det är nått allvarligt men då hon blir panikslagen när hon åker bil och bur för den delen så tänker jag inte utsätta henne för det …
det är nu dom senaste månaderna som jag har fått hennes förtroende åkte ju in med henne och att kolla läget på henne och sterilisera henne 1a veckan vi fick henne men hon höll ju på att döda sig själv så det gör jag inte igen om det inte är tvunget…
#16 Det vet jag inte. Men spelar det någon roll? Är väll bättre att vara på säkra sidan.
Om katten bara dregglar när den spinner och gosar beror det antagligen på att salivproduktionen instinktivt anpassas för att katten ska dia på sin mamma och att det alltså ska komma mjölk i munnen. Oavsett hur gammal katten är finns "minnet" av det instinktiva diandet kvar i kroppen och förknippas med närhet och välbehag.
Om det rinner och droppar ur munnen vid andra tillfällen beror det troligen på att något inte står rätt till, t.ex. illamående, tandproblem, muninfektion/inflammation, sår i munnen p.g.a. virus eller retade slemhinnor p.g.a. att katten tuggat eller slickat på något olämpligt (giftigt).
Sajtvärd Katter iFokus
#18 Har man en katt som dregglat sedan kattunge så fort man kelar så ser jag ingen anledning till att gå till veterinär.
Däremot om det kommer plötsligt eller vid andra tillfällen.
/Maria
#20 Det väljer man väll själv men hade det varit min katt hade jag tagit den till veterinär för att skippa oron över att det ska vara något fel. Det är inte fel att ta en katt till veterinären för en koll i förebyggande syfte och förstår inte varför det ifrågasätts.
#20 Självklart inte.
Jag har däremot aldrig undrat om det är något fel på min katt då jag vet att många katter dregglar när man gosar. Jag anser det vara ett normalt beteende och det gör även vår veterinär. Det räcker ju att ringa och fråga.
/Maria
Håller med #22
#22 På hälsa iFokus skrevs just en artikel om FORL hos katter där det stod bl.a drägglande. Och forl är ju inget man upptäcker på direkten och något katten kan ha länge. Så veterinärsbesök är ju inte helt fel. ;)
#24 Det är ju skillnad om en katt helt plötsligt ändrar beteende och börjar dreggla.
Har man en katt som alltid har dregglat så anser jag det vara en helt annan sak.
Jag har två katter varav den ene fick FORL redan vid 5.
Den andre som har dreglat i hela sitt liv har ingen FORL.
/Maria
#25 Ja me jag pratar inte enbart om din katt även om du tog åt dig. Jag pratar om katter som drägglar överhuvudtaget dvs samtliga. Alltid värt att kolla upp för säkerhets skull så man inte ha en katt som gått ochh varit sjuk sen kattunge tex.
#26 Skillnaden är väl att jag pratar om katter i allmänhet också.
Jag skulle aldrig söka veterinär för en kattunge som dreglar när man fjäskar då jag vet att det är fullt normalt beteende för vissa katter. Skulle vi vara hos en veterinär för något annat så kanske jag skulle ta upp det men aldrig söka för enbart dreggel.
/Maria
#26 vi pratar om katter i allmänhet, men av egen erfarenhet. Och egen erfarenhet gäller väll ändå våra egna katter?! Det är ju det som är hela vitsen med forum.
Om det är enbart vid mys hon dreglar och det inte är något som uppstått helt plötsligt hade jag inte utsatt henne för den stressen och rädslan du beskriver. Det är inget ovanligt att vissa katter dreglar vid mys.
Min honkatt som bor hos mina föräldrar har dreglat hela sitt liv och det gör hon bara med dem hon tycker om.
Min andra honkatt börjar dregla så fort hon börjar spinna och blöter ner allt i hennes väg, hon gör med som du säger, åmar sig och kryper nästan ur skinnet.