Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 4998 ggr
Noa-Nisse
0

Är katten i bra hull?

Hur vet man att en katt är i bra hull? eftersom detta är min första katt så har jag inte mycket att gämföra med…

en 14 veckors kattunge. Man kan känna ryggraden litegran. Alltså inte märkbart utan men känner den bara lite. Om man klappar med hela handen över ryggen så känner man den inte precis men om man tar med ett finger så känner man den plus höftkotorna lite lite lite.  Men han har ändå en kula till mage.

Vi lekar varje dag korta stunder då och då och sen springer han själv runder en hel del och skuttar och leker för sig själv plus med min hund. så det borde ju inte vara muskelbrist för att man känner ryggen lite.

Han har bra aptit och äter både torrfoder och mjaus blötmat och få carina lynx godis stänger då och då när vi har tränat trix.

Är det normalt för en kattunge eller låter det som att han är för smal? Han har ju den lilla runda magen nertill…?!

Svårt att lägga in en bild eftersom han är långhårig så man ser ändå inte.

Medarbetare på Hundar.ifokus

OberonsMatte
0

Normalt sett ska katter egentligen vara lite smalare än vad den genomsnittlige kattägaren tycker är "normalhull" (innekatter som lever gott skaffar sig lätt en liten trivselövervikt). 

En kattunges näringsintag går till att växa och då blir det inte så mycket över till trivselövervikt över rumpa och ryggrad. Jag tror inte att din katt är sjukligt smal om han är pigg, har fri tillgång till foder och stor aptit.

Blev han veterinärbesiktigad innan du tog hem honom? Är han avmaskad? (med tanke på den runda magen, som dock kan vara utspänd och rund bara p.g.a. hans goda aptit).

Hur mycket väger han? (Även kattungar är olika stora, men vikten kan ge en indikation på om han väger ovanligt lite för sin ålder).

Sajtvärd Katter iFokus

Noa-Nisse
0

Tack så mycket för det bra svaret!!

Han har fri tillgång till mat :)
Han är pigg, glad, klara fina ögon, fin päls, fint och fast bajs, bra aptit alltmänt trevlig.

Han blev veterinärbesiktigad 2 dagar innan jag hämtade honom, vaccinerad och avmaskad där. Men jag har ju inte avmaskat honom. Bör man göra det?

Alltså det är inte så att han har en spänd mage, utan jag menar mer att hans mage är mjuk, fin och rund. Men den håller sig nere. Det finns inte så mycket mjukt runt ryggen och höfterna. Men då är det helt normalt antar jag! =)

Jag ska kastrera honom strax och då kan jag höra med veterinären om vad han tycker. Jag har så svårt för att veta. Hundar vet jag men katter är jag nybörjare på :P

OberonsMatte
0

#2 Man ska inte avmaska katter i onödan, så har han redan blivit avmaskad en gång räcker det mer än väl, särskilt om det även då bara var "för säkerhets skull". Mina katter blev avmaskade hos uppfödaren trots att deras mammor aldrig fångat en mus eller knappt varit utomhus i hela sina liv och ingen av dem visade symtom på mask. Väldigt onödigt att avmaska då tycker jag, men det är väl en gammal vana som lever kvar att katter ska avmaskas titt som tätt. Veterinärbesiktning, vaccinering, id-märkning och kastrering (om det är en sällskapskatt) är dock jättebra och allt annat än onödigt.

En rund och mjuk mage på en i övrigt spinkig kattunge utan några sjukdomssymtom låter helt normalt tycker jag. Glad

Sajtvärd Katter iFokus

Noa-Nisse
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#3, tack så mycket!

Felix har under hela tiden hos uppfödaren varit innekatt och är en innekatt nu så då är ju avmaskning onödigt som du säger. då gäller samma sak för hund och katt att man inte ska avmaska fören man misstänker mask och det gör jag inte,

han är en helt vanlig huskatt (maine coon blandis) och är ju ganska stor i sig. men spinkig skulle jag inte säga att han är!

aja, jag ska väga han när jag kastrerar honom nästa månad så får jag se vad han väger.

här är han på bild men somsagt svårt att se på långhårig katt. har ingen bra bild från sidan…

OberonsMatte
2

#4 Han ser väldigt fin och välmående ut så han får säkert en ok-stämpel i rumpan hos veterinären!Flört

Sajtvärd Katter iFokus