Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1726 ggr
_Charlie
0

Vad i hels... är detta??

Jag såg en annons idag på vår lokala lilla annonsmarknad för privatpersoner. Kattungar av mycket fin ras skänkes. Jag blev mycket nyfiken och trots att jag inte ska ha fler katter kunde jag inte låta bli att maila som en intressant och fråga om de fanns kvar.

Jag fick nu ett mail tillbaka, som hamnade i skräpposten, där det står att katterna tagits omhand av denna personen efter en farbrors bortgång och han kan inte ta hand om dom pga sitt arbete och allergi. Därför skänker han dom till bra hem. De finns i England, och allt jag ska betala är frakten över sjön. Och så vill han att jag svarar på massa frågor och lämnar ut mina uppgifter så han kan kolla upp frakten.

Allt på knacklig google translate svenska.

Att de lurades så här med hjälp av falska enorma pengavinster, köp av elektronik etc visste jag. Men katter nu också?

Skrikandes

[dynamitella]
6

Jadå. Katter, hästar, räkor etc. (Haha, nu lät det roligt. Men räkor man har i akvariet är väldigt dyra).

Tyvärr luras folk för allt möjligt som är "värt att luras för".

_Charlie
0

Men det är ju helt sjukt!! Vad arg jag blir… Innan jag fick svaret såg jag en hög fina abessinier ungar som väntade på fina hem. Pang bom ser jag ett helt nätverk av folk som drar in pengar på att luras, och folk som står hemma och väntar på frakten av sin nya fina vän som inte kommer.

Hur det än är så finns det ännu tillräckligt naiva människor att gå på det. Till och med jag satt och tvekade, en del lät ju faktiskt väldigt bra…

Usch…

annzoo
1

anmäl för detta är lurendrejeri

Katthemsmatten
1

Det är den nya formen av 'Nigeriabrev'. Det är fascinerande att det fortsätter och utvecklas. Måste betyda att det finns tillräckligt många som inte tänker innan de skänker bort känslig information.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Fridaaaa
0

Trist när man försöker luras så :/

#3 Man måste ju ha bevis att det är så, inte bara antagande tyvärr :/ även om det är ganska uppenbart.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Hesat
0

Det finns något i "Allt är inte guld som glimmar". Tyvärr blir nätbedrägerier allt vanligare och de stjäl bilder från uppfödares hemsidor för att deras annonser ska se mer trovärdiga ut.

Otroligt att bedragare hittar nya sätt att använda de gamla Nigeriabreven/ 419 scams från 80-talet. Taktiken för bedrägeriet är dock densamma. Du ska "få" något värdefullt genom att "endast" betala för frakt el. dyl. De som luras i det första steget och betalar för frakten får sedan mail/brev om problem med att det tillkommit avgifter så som tull, flygskatt, intyg osv. Offret är nu redan inne i härvan och så fortsätter det tills dess att offret slutar betala. En del bedragare kommer dock att gå ganska långt med hot etc. innan de ger sig.

När härvan nystas ut har offret inget chans att få någon ekonomisk kompensation utan får stå där utan pengarna men förhoppningsvis en erfarenhet rikare.

Medarbetare - Halloween.ifokus

MonicaLagerquist
1

Stolt ägare till tre La permer

_Charlie
7

Jag har anmält annonsen och bifogat säljarens svar till mig så får de som har annonssidan bestämma vad som ska göras. Förhoppningsvis gick ingen på denna bluffen, men oavsett så kommer det alltid komma ut nya, och det kommer alltid finnas de som går på dom. :-(

Wony
0

Nog för att jag sett exakt samma förfarande när det gällt hjullastare, traktorer, bilar, grävmaskiner och liknande, men jag har faktiskt aldrig hört att det fanns liknande beteende inom djurförsäljning. I och för sig är det inte det minsta förvånande…

Man hoppas ju bara på att folk inser att det är lurendrejeri och inte går på det!

_Charlie
2

Nu är annonsen bortplockad, förhoppningsvis fick han inget napp på denna sidan innan "moderatorerna" tog bort den, och förhoppningsvis inte på någon annan sida heller.

_Charlie
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bilden som fanns med i annonsen är som ni säger säkert tagen från en uppfödare. Troligen inte från Sverige, men man vet ju aldrig. Här är ett skärmklipp. Det bör väl vara tillåtet att lägga upp när annonsen inte längre finns kvar, och inga kontaktuppgifter syns…?

linda88
0

Samma sak med en annons om en corgie valp.

Tyckte det var väldigt skummt. Personen som skickade mailet påstod att henne valpen tillhörde hennes morbror som dött och de kunnde inte ha kvar valpen. Valpen heter Buzis och finns i liverpool så de villa ha min adress o så eftersom de skulle skicka valpen med flyg.

Mailade tillbaka o frågade vilja linjer valpen kom ifrån, vad den heter i stamtavlan och varför de inte hittar nytt hem i liverpool för att slippa utsetta valpen för stressen med en flygresa.

Svaret jag fick var att valpen heter Buzis och annledningen till att valpen skulle flytta till sverige var för att hennes pojkvänn som besökt sverige någon gång tyckte svenskar var så kärleksfulla emot djur.

Allt skrivet på dålig svenska, märktes att google översättning använts.

När jag inte svarade skrev de ett mail där de enbart stog - Ge mig dina uppgifter!

Hoppas o tror att ingen går på dessa bluffmakare.

jollycox
0

Bra att du anmälde och att annonsen togs bort!

Om man kopierar texten från dessa annonser och översätter till engelska med hjälp av google translate, så brukar det bli meningar på klockren engelska.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

marabo_
0

hände samma sak med mig hon skrev precis som du beskrev, fina bengal kattungar skulle det vara! blev otroligt ledsen! hon skrev på slarv svenska och sa att kattungarna bode i liverpool england!

_Charlie
1

De verkar ha använt denna bilden flitigt på nätet, den finns i diverse olika annonser med olika anledningar till varför de ska säljas, och allt från gratis till 10.000 kr i pris.

Här är alla länkarna.

Viccan92
0

Har fått sånt med när jag försökte sälja en kanin. Dock ville dem ha över den till England. Allt var skrivet på engelska.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

mitzerl
0

Om något verkar för bra för att vara sant så är det inte sant. Det är en bra regel att utgå ifrån.

Såg länken i #15, det är alltså fler lurendrejare som använder samma bild? Först fanns katterna i Skåne, sen fanns de i Östergötland och sen i Italien. Stackars uppfödare/ägare till dessa katter som fått sin bild kapad så där, undrar om han/hon är medveten om saken.

Jag antar att du har googlat på bilden för att få upp dessa annonser i din länk, hur gör man egentligen sånt?

Magic Nicki
1

Jag såg flera sådana annonser på någon annons sajt. Jag svarade på en och trodde i början att det var sant fastän språket var konstigt. Sedan svarade jag på fler och det är konstigt att de har inte bättre fantasi utan kör med samma historia om död farbror som de fått kattungen av och de bor i Liverpool:) Till en skrev jag "perfekt, jag ska ändå till England. Då kan jag hämta kattungen. Jag kan t o m ta två" :)) Gissa om jag fick svar på det:) En annons var stulen direkt från en uppfödares annons med samma bild och text där de glömt ta bort hemsidan till uppfödaren. Jag mailade henne och frågade om hon verkligen sålde kattungar för 2500:- eller om någon snutt hennes annons och uppmuntrade henne att kolla upp. Hon kollade och sa att hon anmält det. Jag anmälde också till sajten, men tyvärr har inte de gjort något åt det! Dem verkar inte bry sig!

_Charlie
1

#17 Det kan ju vara bra även för andra att kunna om man är misstänksam.

Högerklicka på bilden du vill söka på, välj egenskaper. Markera och kopiera bildens URL och klistra in i sökfältet på google, tryck sök. Google kommer då säga att den inte hittar något, och fråga om du vill testa bildsökning. Klicka på Bildsökning, så kommer det upp alla ställen bilden finns på på nätet.

mitzerl
0

#19 Tack för instruktionen, men det verkar visst inte funka på alla webbläsare. Jag får inte upp något "Egenskaper" när  jag högerklickar på en bild. Jag får upp följande alternativ:

"Spara bild som…"
"Kopiera bildwebbadress"
"Kopiera bild"
"Öppna bild i ny flik"
"Granska komponent"  (klickar jag där får jag upp hela HTML-koden för webbsidan med stylesheets och sånt)

Jag kör Google Chrome. Trist om det inte funkar med alla webbläsare. Eller kan det vara "Kopiera bildwebbadress"?

_Charlie
0

Det måste nog vara Kopiera bildwebbadress. Testa med det. :) Jag har explorer och kan absolut ingenting om andra webläsare. ;)

martdat
1

har ni som sett anonserana polisanmält också? annars hoppas jag att ni gör det .

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.