Hur blir hankatten efter parning
Har blivit frågad om att låna ut min raskatt till en av samma ras.
Tänkte kastrera den sen.
Finns det nackdelar.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Som svar på din fråga så blir vissa hanar mer haniga efter det att de fått para. Ser honor överallt som de vill para, har de inte böjat strila så börjar de garanterat efter parningen. Definivt så börjar ropa efter dem.
Sedan får man nog räkna med att hålla sin hane fertil ett tag då inte alla hanar klarar parnig på första försöket utan behöver träna sedan kanske inte honan kommer i löp just då din hane är fertil.
Garanterat skulle jag inte säga då jag vet flera uppfödare som har hanar som verken strilar eller skriker och ändå har parat.
Till TS
Det beror nog mycket från just katt till katt de kan ju börja revirmarkera m.m redan innan
öh, nej inte definitift. INte ens liten garanti, med strilning då. Finns inget som säger att de ska börja strila. Min hane som numer visserligen är kastrerad eftersom jag inte ville ha en hel kattkolloni, han strilade varken före eller efter.
#2 de beror nog på vilken ras man har men i min ras börjar hanarna i regel strila innan 1a parningen. Innan dess ropar de en held del. Ts ville veta nackdelar och jag skrev de jag tyckte kunde vara värt att veta då de är ts första fertila hane.
Om man kastrerar direkt efter parningen minimerar man risken att han börjar strila.
För mig e det bara en "kul" grej även om det sker seriöst.
för jag vill inte att han skall börja kissa inne.
För parningen är inte viktig för mig.
Hur hadde ni gjort?
Tack för alla svar
#5 Va? Ska du låta din hane para sig för skojs skull eller är det en seriös uppfödning vi pratar om här?
#5 Om du inte anser parningen är viktig så skulle jag skippa den helt. För vill man vara seriös ska man även göra hälsotester på hankatten innan parning tex HCM görs först vid 1års ålder.
Han har gjort alla tester samma med honan.
Båda 2 är utställda med bra resultat.
Honan ägs av en stor uppfödare.
Tänker mest att det kunde va kul att va med om det en gång.
#8 hur gammal är han nu?
Nästan 2år.
Han kissar inte inne och är mest rädd att han skall börja med den.
Har bara ägt han i 6 månader.
Fick han av en som skulle ha han till avel med deras nyfödda blev tok alergisk.
Planen va att kastrera han till hösten men så fick jag frågan om jag vill låna ut han
Om du fick en avelskatt helt gratis skulle iaf jag fundera på om de fans fel som förra ägaren ej talat om. kanske är jag skeptiskt… Vilken ras gäller de?
Förra ägaren är min syster och hun ville bara att han skulle få det bra.
Han är av rasen seychellois långhårig
#12 då förstår ja =)
Kanske bör du rådfråga uppfödaren som vill låna honom då seychellois långhårig kan tillföra mkt för kat4 katter speciellt om han gjort alla hälsotester. Jag uppfattar som seychellois långhårig är väldigt ovanlig…har du testat fråga på siames på iFokus? Där finns fler med kunskap om den rasen och om hanar har tendens att strila efter parning men är han 2 år och strilfri kanske han inteens börjar…
När jag kastrerade min hankatt ändras han ingenting :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
14 kissade han inne eller liknande han problem
#15 Nej ingenting, alltid varit duktig på låda osv :) Aldrig haft problem med honom.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag tror du vågar låna ut honom. Om du ändå ska kastrera honom sedan tror jag inte du behöver oroa dig för eventuell strilning eller ropande.
Susanna
Vilken tråkig inställning många har här.
Man skriver en fråga och många förväntar sig det värsta.
Men tack för svaren men får tänka på det lite till
Jag skulle lånat ut honom (till normal "taxa" förstås) och sedan kastrerat.
#18 tänkte skriva detsamma. gå efter magkänslan men låt ingen utnyttja dig. lycka till!
Tycker inte du ska låta para honom. Det är jobbigt för katten och för dig. Den mår bättre av att vara kastrat. Så om jag inte var tvungen skulle jag inte para honom.

#21 Den här tråden är nästan två år gammal så jag hoppas innerligt att katten är kstrerad sendan länge.
Stolt ägare till tre La permer