Med kattunge...igen :-)
Grattis till nya pälsklingen. Mysiga namn på dem.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Grattis! Hur hittade du henne? Ser fram emot fler bilder i tråden så man får se hur hon ser ut.
Hittade henne på blocket, fler bilder kommer så snart jag hinner ;-)
#1 Tack, vi är mycket nöjda med namnen med :-)
Va roligt med kattunge :)
#5 Jättemysigt Kiwii är tveksam, men vår dotter är själaglad :-) Kiwii kommer att vänja sig och hundarna med…får bara ge det lite tid och ta ett litet steg åt gången
Kiwii kommer nog acceptera det tillslut :)
Naw :D
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Undrar några saker bara, ska jag ha två eller tre lådor till katterna? (Nu har dottern en låda till Cocos på sitt rum och vi har Kiwiis låda i vårat sovrum). Innan hade jag en låda till Kiwii i vårat sovrum (på 2:a våning) samt en låda på toaletten (bottenplan). Eftersom vi har två hundar som älskar att städa kattlåda *bluäch* och toalettdörren på bottenplan oftast står stängd så valde jag att ta bort den lådan och bara ha en till Kiwii, vilket har fungerat strålande. Kan man låta katterna dela matskål för torrfoder? Självklart ska de ha separata skålar till blötmaten och vi kommer även att ha Cocos vatten och matskålar på dotterns rum tills dess hon känner sig trygg med de andra djuren :-) Kan berätta att bääbis (dvs Cocos) har sovit hela natten jämte sin nya matte (våran 12-åriga dotter) samt att hon både gått på lådan och ätit inatt. Nu är dottern i skolan och jag prövade att introducera Cocos för Kiwii…Cocos fick nosa på Kiwii, men sedan började Kiwii morra och resa ragg. Men så fort Cocos gick på upptäcktsfärd och försvann utom synhåll för Kiwii så sprang hon efter och satte sig, på avstånd och kikade på vad Cocos gjorde…så hon är i alla fall nyfiken på nykomlingen. Hundarna är inte introducerade ännu eftersom att jag vill ta det lugnt med den nya… Imorgon ska labbetjejen presenteras för Cocos och när hon vant sig vid henne så ska schäferhannen med presenteras, han kommer dock få ha munkorg (mjuk) på sig eftersom att jag inte riiiktigt litar på honom :-D Shit vilken process det är! Fast för 3 månader sedan hade vi samma procedur med Kiwii och vi har lärt oss massor utav den tiden :-)
#

Så söt! Litet tips bara, ta av sele/halsband och ha inte det innen. Väldigt lätt att dem fastnar med det i munnen och inte kommer loss.
#17 det är väl inge skillnad på att ha halsband på utekatt då dem också är inne ibland? :P
Jag har halsband på mina ifall dem skulle smitta, dock sitter dem så löst att katterna lätt kan ta sig ur om dem fastnar :)

#19 På en utekatt förstår jag men har man bara katterna inne ser jag ingen anledning med halsband. Min mamma hade alltid sele på på en katt vi hade innan då vi ofta gick ut med han i koppel tills hon en dag såg att han fastnade med selen i munnen och han inte kom loss. Har hänt min sambos katt också vid selträning inne att hon fastnat med den i munnen. Deras selar satt också löst ifall dem skulle fastna men det hjälpte inte.
Anledningen till halsbandet är att hon ska vänja sig vid det éftersom att hon sedan ska bli ute/inne katt 
Hon bryr sig inte om det alls, och vi har koll på henne hela tiden eftersom det alltid är någon hemma (vi jobbar skift)
#20 det verkar ju vanligt att innekatter smitter ut och då är halsband en enkel och bra säkerhet ifall katten hittas :)
Selar får inte sitta löst, men dem är inte gjorde för att ha på sig hela tiden heller, som sagt har jag halsband, om jag tar i halsbandet och katten backar backar dem ur halsbandet ;)
Älskar paddor, så fin hon är
Grattis!

#22 Jag menar att dem satt lösare runt "magdelen" eller vad man kallar det.=P Just för att dem inte skulle bli skrämda av det dem första gångerna, vana vid halsband var dem så den delen på selen spändes normalt ändå fick dem in det i munnen, katter alltså! ;)
Tack så mycket! 
åh så fina katter. Älskar paddor och smoke :)
Hittade henne som sagt på blocket…körde 10 mil för att titta på henne, och när jag kom till uppfödaren så visade han sig vara min gamla klasskamrat som jag inte sett på hundra år 
Haha, världen är allt bra liten!
Tack så mycket Emma--
Är suuuper nöjd med båda tjejerna 
De har helt underbart temperament båda två (även om den stora har tydliga åsikter om den lilla äckliga saken som matte tagit hem) och har gåt på lådan från första stund 
Det blev en intensiv dag igår, först 8 mil tur och retur med den stora (kastrering, ID-märkning samt vaccinering) och sedan 20 mil tur och retur för att hämta lillan 
Meeen vad gör man inte…
Är Kiwii smoke? HAr funderat på det, i vet.intyget från vaccinationen står det svart…men underhåret är vitt/ljusgrått på henne
#30 Så ser hennes päls ut fast kortare:-)
2 -3 kattlådor ska du ha. Nu vet jag inte hur gammal ditt barn är men eftersom du har kattlåda i ditt barns rum (vilket jag tycker är äckligt men det är jag) ska du också vara uppmärksam så ditt varn inte går och petar i kattlådan. Har ditt barn något litet sår någonstans och får kattens bakterier från kattlådan i det såret så finns det risk för blodförgiftning. Vet många familjer vars barn råkat ut för det, därav hålls kattlådor oftast på annan plats än där barnet mest är.
#32 Hon är 12 år, som jag skrev i trådstarten, och anledningen till att vi har lådorna i sovrummen är dels för att då rensar vi dom flera gånger varje dag (inte bara morgon och kväll) samt eftersom vi har två stora hundar som mer än gärna äter kattbajs…dessutom så glömmer vi gärna att toalettdörren måste stå öppen, så om vi hade haft lådan/lådorna där så hade det utan tvekan hänt olyckor…nu har vi istället två katter som aldrig gjort någonting någon annanstans än på lådorna…inte en enda olycka har skett…
#32 Dessutom så sköter våran dotter lådan själv på sitt rum, hon rensar den på morgonen innan hon går till skolan, på eftermiddagen när hon kommer hem från skolan och på kvällen innan hon går och lägger sig…så äckligt är det definitivt inte, det kan jag lova…
Jag tycker det är äckligt att låta ett barn sova i samma rum som kattlådan. Även om man rensar behöver det inte betyda att det inte luktar, kattsanden drar alltid till sig en viss doft. Vår hund var också förtjust i kattlåda, när hon var valp, men hasp på dörr så enbart katten kom in till lådan samt dörrstop så inte dörren sköts igen funka ypperligt bra.
Vi har den andra kattlådan i vårt sovrum och det luktar INGENTING…och eftersom att det är våran dotters katt, så vill hon att den ska sova inne hos henne…om vi då inte hade haft nån låda på hennes rum så hade katten bajsat och kissat nån annanstans…så vilket är äckligast då tycker du?? Dessutom beror det faktiskt på vilken Kattsand man har och hur man sköter kattlådorna…
Man kan sätta hasp på dörren till rummet så katten kan sova hos henne ändå. Jag sa bara min åsikt i det hela att jag tycker det är äckligt om inte hälsåvådligt med kattlåda i det rum man sover i, den åsikten är väll jag tillåten att ha. Spelar ingen roll vilken Kattsand man har, viss doftmarkör stannar alltid kvar. Vi har everclean och rensar regelbundet men vill påstå sanden luktar rosor precis efter ett tag men jag kanske är känslig.
Nu handlade ju tråden om våran nya katt och inte vart jag har placerat mina kattlådor vilket känns ganska OT. Självklart är du fri att tycka vad du vill…men det här sättet är det som funkar bäst här hos oss…
Nej men nämner man vissa saker får man räkna med kommentarer kring det också. ;) En fråga bara, kommer inte hundarna åt kattlådorna i sovrummen också eller bor katterna där inne dygnet runt? Antar ni också stänger in katterna i sovrummen nattetid för att de ska sova där? Nyfiken bara på hur ni löst det eftersom hundarna vill till kattlådorna.
Sovrummen är på andra våning, där får inte hundarna vara…och eftersom att vi hämtade kattungen igår så sover våran dotter med henne instängd hos sig eftersom hon ännu inte fått träffa hundarna…
Annars har vi inte katterna instängda i sovrummen, nej…men detta har jag redan förklarat i det inlägg där jag bad om råd…
#40 Ah smart lösning. #41 jag läser inte alla inlägg och är inte alltid online så förvänta dig inte att jag har koll på allt. ;)
#37 Så om man exempelvis bor i en etta kan man inte ha katt alls eftersom det enligt dig är "äckligt" att sova i samma rum som det finns en kattlåda? varför är det en skillnad på rummet man sover i och exempelvis ett vardagsrum man visstas mycket i eller en hall?
#43 Skönt att någon förstår hur det kan vara :-)
#43 nej det har jag inte alls sagt. Jag skrev ordet "jag" framför ordet "tycker", alltså är det min åsikt, och i en etta hade jag ställt kattlådan i badrummet, finns sådant i ettor också. ;)
#45 inte alla ettor, kan ta min etta som exempel där jag delar hall med en annan etta och bådas badrum har ingången i hallen alltså kan jag inte ha mina två lådor i badrummet eftersom jag inte kan ha min lägenhetsdörr öppen eller ge dem tillgång till hallen och badrummet. Båda lådorna står alltså i mitt allrum där jag sover och visstas all tid jag är i lägenheten, inget jag tycker är ett dugg äckligt så länge man sköter lådorna, men det är ju min åsikt 
Du har fortfarande inte svarat på varför det skulle vara mer äckliigt i ett sovrum än annat rum.
Mycket söt katt och väldigt sött namn :) Hoppas det går bra med att intruducera hundarna. Gillar dina hundar Kiwii? :) jag tycker att det verkar som en bra ide att ha kattlådan i hennes rum. Jag har min kattlåda i mitt vardagsrum. Där tillbringar jag den största delen av min tid i lägenheten. Jag tycker det fungerar bra =)
Medarbetare på Hundar.ifokus
Heter väll korridorrum då och inte etta(lägenhet)? Jo jag har svarat med att en kattlåda inte alltid luktar rosor. Sen tycker jag det är lite osannitärt att sova med kattlådan i sovrummet. Inte ens när vi är hos min far med katten står lådan i sovrummet trots att katten måste sova hos oss, då ställer vi den i en av de två klädkammarna på rummet, så långt in det bara går. Jag får väll tycka att kattlådor är lite småsnuskiga, det är trots allt min åsikt och förstår inte varför du helt plötsligt reagerar på det. Har liksom inte förbjudit varken ts eller någon annan att sova med kattlåda i rummet det får väll folk göra men betyder inte at jag skulle göra det.
#47 Hundarna älskar Kiwii, fast schäfern ville gärna smaka på henne när vi fick hem Kiwii vid 13 veckors ålder :-) Men han åkte på stryk utav henne och vågade inte gå närs henne på en vecka sen. Hahaha
#48 nix heter etta (lägenhet) men nu lämnar vi det.
Känns som att vi har tappat tråden någonstans på vägen :-P
#51 Sorry, var inte meningen att det skulle bli korsförhör pga en åsikt jag hade (trodde det inte skulle bli så märkvärdigt). ;) Men nu återgår vi till katten i sig. :)
#51 förlåt TS, kunde inte låta bli att reagera när någon använde ordet "äckligt" men förstår att det var helt OT.
Det är rätt roligt att se hur hundar och katter beteer sig mot varandra, familjens hund som är en stoor blandras brukar backar för katterna och förtvivlat sitta och se på medan katterna äter av hans mat (sen ber han oss om hjälp ser det ut som), han kan även stå med kattens hela huvud i munnen utan att någon av dem rör en muskel och då är det katten som stoppat in huvudet där av fri vilja……
Vad kul att de gillar henne så mkt!
#53 Det är ok :-)