Det ringde en kvinna...
Som ville påståe att att våran lilla Elina som vi hittade för 2 år sen var hennes katt. Hon måste väl ha hittat någon gammal kvarvarande annons nånstans. Jag fick en klump i maggropen, inte ska väl hon komma och ta våran katt nu?
Historien är den att vi hittade henne ute i 27 minusgrader i Januari 2011. Liten och frusen var hon, och alldeles vilsen. Vi tog in henne, och åkte till polisen för att kolla om hon hade chip, vilket hon inte hade. Sen annonserade vi ut på vartenda ställe vi kunde hitta på nätet och satte upp lappar, men ingen hörde av sig. Så hon fick stanna.
Hur gammal hon var då när vi hittade henne vet vi inte, men inte var hon gammal direkt. 3-4 månader kanske, eller mer. Är inte så bra på att uppskatta ålder på ungkatter. Enligt denhär kvinnan skulle katten ha försvunnit från Ludvika, 7 mil bort, i November/December 2010. Hur i hela friden denna lilla katt skulle ha ha tagit sig hit och hittats här över en månad senare välgödd och utan frostskador eller liknande (så kallt som det var den vintern) är för mig ett mysterium. Och hur gammal katten var kunde hon inte heller svara på. Svaret blev helt enkelt att hon fick vända sig till polisen om hon ville ha katten, för vi tänker inte lämna ifrån oss henne.
Att katten är våran nu och att hon inte har rätt till den vet jag. Men jag känner mig ändå lite obehaglig. Någonstan måste hon ju ha fått vårat nummer. Men jag kan inte komma på vart jag kan ha lagt ut någon annons som inte försvinner med tiden. Det är säkert någon såndär "försvunna djur" sajt. Men vilka finns det? Jag vill ta bort annonsen… Och vad gör vi om hon ringer igen? Hon var väldigt påstridig och obehaglig… 
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
katten är eran nu som jag ser det, det verkar vara en som bara vill jävlas, klart att man ska svara på frågor etc ju när man frågar
ni var ju till polisen med och det är ju som med hittegods att efter ett tag så är det upphittarens ägodel
så nej katten är eran nu som jag kan se det som
Jag tycker inte att hon ska få tillbaka katten alls! Om man köper en katt och inte ID märker eller chippar den så får man faktiskt acceptera att om katten försvinner så kommer man aldrig få se den igen.
Dessutom så låter det inte som att det verkligen var hennes katt om hon inte ens visste hur gammal den var. Att hon sa att den försvann i december är väl antagligen för att hon så att annonsen var skriven i januari. Det låter inte troligt som du säger att en liten ungkatt skulle kunnat ta sig 7 mil utan mat och vatten mitt i vintern och ändå vara oskadd…
Lade du ut någon bild eller beskrivning på katten? Annars kan du be henne om en beskrivning om hur katten såg ut.
Om jag var du så skulle jag hålla stenhårt i lilla kissen och säg åt henne om hon ringer igen att nu är katten din punkt slut.
Ni har tagit hand om katten i 2 år så den är antagligen eran nu, om hon ringer igen säger du samma sak "du får ta det med polisen, för jag tänker inte ge bort min katt". Jag förstår att det måste ha varit obehagligt. Men det löser sig! :)
Ja, enligt lag så blev hon vår redan efter 3 månader då hon betraktas som hittegods. Men det var obehagligt att hon hade letat rätt på våran gamla annons. Jag begriper inte riktigt vad hon ville, för det var så tydligt att det inte var hennes katt. Tror inte ens hon hade tappat bort någon katt, för hon ändrade storyn hela tiden för att det skulle passa. Var hon kanhända ute efter ett gratisdjur? Tänk om hon ringer flera olika och någon faktiskt går på hennes story?
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
#4 Jo det är ju riktigt läskigt.. Man kan ju aldrig veta vad det finns för idioter där ute. Man har läst ett och annat om hur personer behandlar djur.
Det går väl antagligen inte att polisanmäla tyvärr…
#4 ja det är ett tecken på att det inte är hennes katt då hon ändrar historian hela tiden
Jag kanske borde lägga upp på hittekatter och kattpolisen också, för att varna?
//Lamina
Som du säger själv så är katten eran. Ni gjorde allt ni kunde och anmälde t.o.m hos polisen vilket bör betyda att hon inte ens sökte efter sin katt ordentligt om det ens är hennes katt.
Ni har gjort allt rätt.
Förstår att det är obehagligt dock.
Jag tror inte att hon bara var ute efter en gratiskatt. Vill inte skrämmas men det kan ju vara så att hon är sjuk och på riktigt tror att det är hennes katt. Eftersom hon var så påstridig och ringer på en gammal annons. 
Vi hade en liknande historia med en av våra upphittade katter. Det var en kvinna som sa att det troligtvis var hennes fastän hon inte kunde säga något som kunde identifiera henne och jag dessutom utifrån hennes beskrivning kunde säga säkert att det inte var hennes katt. Jag slutade helt enkelt svara tillslut.
Om katten var så ung när den försvann har hon knappast hunnit knyta så stora band till den om den nu var hennes. Hade det gällt en vuxen katt hade jag lämnat tillbaka den oavsett vad lagen säger OM personen ifråga kunde bevisa att den varit deras.
Jag hade nog varit lite mer tveksam till att lämna tillbaka henne i vilket fall. Om man inte bryr sig om katten så att man ID-märker den och inte ens letar efter den, då ska man inte ha katt. Jag menar, hade hennes ägare brytt sig så hade h*n hittat henne. Vi satte upp annonser på blocket och alla annonssidor och "borttappade djur" sidor vi kunde hitta. Vi skrev till Dalarnas Tidningar, som la upp henne på sin djurblogg, och annonserade på annonssidorna. Lappar sattes upp över hela stan… Vi var t.o.m. i kontakt med en tjej som kunde tala med djur, som på pricken beskrev ett område här i närheten där hon skulle ha bott och i detalj vägen hon hade gått därifrån till där vi hittade henne. Där satte vi upp extra mycket lappar, men inget napp…
//Lamina
Ringer hon igen säger du att katten är din och att du kommer polisanmäla henne för trakasserier om hon fortsätter ringa.