Första raskatten planeras
Vi har bestämt oss att det skall få bo en Helig Birma hos oss, för närvarande bor det tre bondkatter (3, 5 och 11 år) och två hundar här, och eftersom jag inte är särskilt insatt i raskattsvärlden så tänkte jag att jag lära mig så mycket jag kan innan. Det kommer inte bli aktuellt med en till katt på ett eller två år. Jag kommer INTE ha den som innekatt, hur dyrbar katten än är. Bor på landet och den kommer att få gå in och ut som den vill förutom under löp och så förstås.
Det jag egentligen undrar är vad skall man titta efter? På hundar är det ju många sjukdomar som man skall kolla upp, har förstått att även på katter så har dom en del genetiska sjukdomar som man bör veta om?
Vi kommer vilja ställa ut. Ser på annonserna att i kullarna säljs kattungarna ofta till utställning (=avel?), eller till sällskap. Ser uppfödaren det så tydligt redan när kattungarna är några veckor? FÅR man inte ställa ut en som är till sällskap eller är den bara fruktansvärt ful så att man kan glömma det? ;-)
Vad bör man räkna med att få betala för en Birmahona?
Berätta gärna allt, rasen är bara bestämd till 80%, finns ju många fina raser. Ge mig gärna tips om uppfödare med fina bilder och förklaringar där man kan lära sig mycket. Någon i familjen har uttryckt ett önskemål om en blåmaskad, men färgen är av mindre betydelse sålänge det är en frisk, trevlig och gärna vacker katt ;-)
Just det, jag har lite svårt att hitta sidor med kattutställningar. Finns det någon i västsverige, Göteborg eller norr om så mottages tips tacksamt. Så man kan kolla raser irl.

Grattis till planerna på att köpa en birma.
Dock tror jag att du komer att få svårt att få köpa någon om du har planer på att släppa ut den innan den blivit kastrerad.
Att det i annonsen står att den är till sällskap innebär att det inte lämnas några garanitier på att katten ska kunna gå att ställa ut,men vill du ställa ut så brukar det inte vara några problem.
Berätta för uppfödaren att du är ev intresserad av att ställa ut.Just birman kan det vara lite knepigt med iom deras kilar och grad av vitfläckighet eller hur jag nu ska uttrycka det.
När det gäller avelsbiten är det många uppfödare som inte vill att alla kattungar i kullen ska gå till avel och då säljs de övriga som sällskapskatter.Vissa uppfödare säljer bara avelskatter till personer som har stamnamn och redan är på det klara att det är en avelskatt de ska ha.
Det har delvis med köp- och konsumetköpslagen att göra.Olika regler gäller om man säljer till en uppfödare eller till en privatperson.
Men var tydlig med vad du vill med dott kattägande så kommer du säkert att hitta din katt.
På SVERAKs hemsida finns det en sida där kommande utställningar fins och på WCF finns en likadan för kommande WCF utställningar.
Stolt ägare till tre La permer
Tack för svar. Nu har jag kikat och förstår vad du menar med kilar, dock inte vitfläckighet. Sedan står det på vissa annonser att föräldrarna är hjärt och njurscannade. Är det vanligt med hjärt och njursjukdomar på Birman? Scannar man alla katter som skall gå i avel?
Jag kommer säkert att fråga en massa annat. Jag har inte kollat på eran avelsdatabas än men antar att den fungerar som på hundar? Man ser sjukdomar, inavelsgrad mm?

En sak till som du bör kolla om du funderar på avel.Tänk noga igenom hur du gör med blodgruppen.Birman är ju en av raserna som har B-blod och numera får man inte para en B-hona med en A-hane.Så köper man en B-hona måste man hitta en lämplig B-hane.
Det finns birmor som har vitt på fel ställe.tex i anskiktet eller på tårna.
Vet ej om birman har fler HCM katter men fler med RCM misstänker jag att de har.Jag skulle yttert tveksamt köpa en avelskatt om inte föräldrarna vore både hjärt och njurscannade.
Tyvärr finns det ännu ingen dataavelsbas på samma sätt som hos hundarna.Det som finns är pawpeds men det är en frivillig och privatägd databas.
http://www.pawpeds.com/db/?p=sbi&date=iso
Antar att du har hittat till Birma sällskapets hemsida. Där finns massor attt läsa och lära.
Oj, det var mycket för min hjärna det här. Blir en rätt dyr veterinärkostnad om man skall avla förstår jag, en hjärtscanning på hund kostar flera tusen så jag antar att det inte är billigt på katt heller. Får läsa på lite om det och blodgrupper, fattar det lite så att det fungerar lite som Rh- människor lite (när dom får barn/kattungar).
Är Ragdoll friskare än Birman förresten?
Nåja, för mig är det viktigaste att föräldrarna till min katt är friska och kollade, mer än så kan jag ju inte göra. Skulle jag avla så blir det en senare fråga men då har jag ju bra grundförutsättningar.

En HCM scanning på Ultuna kostar drygt 1100 kronor och det bör göras ett antal gånger.Min ena hona scannades för tredje gången här straxt innan jul.
Du har fått mycket bra information här. En sak som är viktigt om du vill ställa ut eller avla är att ALLA raskatter ska ha stamtavla och vara registrerade hos ett avelsförbund tex sverak, tica eller idp. Har den inte det är det en huskatt. Ta kontakt med uppfödare nära dig och åk runt och titta på katter och prata med dem. En seriös uppfödare kommer att hjälpa dig genom ditt beslut och köp. Det är bra att du äter ute u god tid stp hinner du lära känna eventuell säljare ordentligt. Lycka till
Glad Skåning
Tycker du har fått väldigt många fina och bra tips MonicaLagerquist men jag vill poängtera detta med att släppa ut katten. Det är många uppfödare som kommer dra sig ur om du säger att du ska släppa ut din fertila hona. Även om du bara släpper ut henne när hon inte löper (en av mina honor löper så att man inte märker det knappt, kan vara svårt det där). Känns bättre att ha katten som innekatt tills den kastreras, annars kan jag nästan lova dig att du kommer få hem en dräktig katt en dag.
Jag vet inget om att birmor är "sjukare" än ragdolls men på ragdollklubbens hemsida står det "Ragdollen är i grund och botten en sund ras med få sjukdomar. Två av de vanligaste sjukdomsbilderna vi har på katt överlag, oavsett ras, är njursvikt och hjärtmuskelsjukdomar." Så det verkar ju vara samma tester som görs på denna rasen. Jag som börjat föda upp Norska Skogkatter nu gör ju HCM test och GSD4 test istället.
Sen när det gäller att ställa ut birmor så kan man ju se det ganska tidigt på dem eftersom de, just som MonicaLagerquist sa, har sina kilar o.s.v. Det är ganska lätt att tidigt se om de har rätt färg på rätt ställe so to speak. Kanske att de rödmaskade är lite svårare i tidig ålder då de är väldigt ljusa…
Lycka till, birman är en underbar ras!
Jo, jag vet att det är lite svårt det där med att märka löpen alltid. Dom flesta katterna jag hade som yngre gick det ju inte att undvika att märka det, sedan hade man någon som helt plötsligt såg ut som en boll med fyra ben utan att man märkt något. Får väl fundera på hur jag skall göra där, var ett tag sedan jag hade en okastrerad katt nu.
#9 Ja för det är ju aldrig kul om katten kommer helt plötsligt med kanske 7 bullar i ugnen när det kanske inte alls passar med din vardag. Om jag var du hade jag satsat på en rastgård till katterna eller bara till din hona då. Om du bor på landet har du kanske gott om plast! :)

Jag som hankattsägare lånar inte ut hankatt till uppfödare som låter sina fertila honor gå ute.
Kan inte svara på om ragdoll är friskare än birman, men den genomgår samma tester dvs. hjärt- och njurscan. Man kollar dem både för HCM (förtjockad hjärtvägg) och PKD (cystor på njurarna) men i njurväg kanske främst för CIN (förtunnad njurbark).
Dessutom finns det ett DNA-test för HCM på ragdoll och det är väl lämpligt att DNA-testa. Testmässigt blir det alltså inte billigare med en ragdoll, snarare tvärtom.
Ja, nu har jag ju inga planer på att avla, utan som sagt jag är mest nyfiken och vill veta vad på föräldradjuren jag bör kolla upp. Jag är ganska bra på att läsa in mig på olika saker när jag väl börjar ;-) Sedan så kan ju det hända att om det skulle gå bra på utställning och man blir mer insatt i rasen och avel så blir det nästa steg. Ni har väl uppfödarkurser på SVERAK precis som jag har gått på SKK. Jag är ju mer van att syssla med hundar och då är ju utställning nästan ett måste och en massa undersökningar med om man skall avla. Om man köper en kattunge bara till sällskap eller utställning, är den avelsspärrad på något sätt? Att jag undrade om Ragdollen var att jag såg något inlägg om att Ragdollen hade dåliga leder och dom avlade på lugna katter. Men att dom skulle ha mer lättskött päls och vara socialare. Lugn låter tråkigt, social låter trevligt ;-)
#7 Tack för omtanken, men du borde förstått av mitt inlägg att jag letar efter en registrerad katt, annars hade jag inte frågat om varken sjukdomar, avelsdata eller annat utan jag hade köpt vilken blåmaskade semilånghåriga katt på Blocket som helst som vi tyckte var söt. För en tredjedel av priset.
Det är inget konstigt med ragdollens lederar så ur den synvinkeln behöver du inte oroa dig. Hurdan rasen är kan jag dock inte säga något om. Har inte så mycket erfarenhet av ragdolls.
#13 En sällskapskatt kan nog inte avelsspärras på annat sätt än genom kastrering. En del uppfödare kastrerar sina sällskapskatter innan leverans, men det är nog inte så vanligt, tror jag. Även om det finns ett kontrakt på att katten är sällskapskatt så går det ju förstås att avla ändå, om man nu vill det. Men det är ju inte särskilt snällt mot uppfödaren. Det är därför det finns så mycket blandraser, för att folk har gjort just så. Gått bakom ryggen på uppfödaren.
Jag har själv ragdoll och känner inte till att rasen skulle ha dåliga leder, även om jag inte är så jätteinsatt. Pälsen är väldigt lättskött, tycker jag. Ragdollen är ingen direkt knäkatt, men däremot en sitta-bredvid-katt och vara-i-samma-rum-som-matte-katt. Min katt är lugn så till vida att hon inte river ner saker eller har stora aktivitetsbehov (som t ex bengaler). Men visst gillar hon ju att leka och köra sina race ibland.
Jag tror att #7 tipsade för säkerhetsskull. Det är så jättemånga som blir lurade och tror att de köpt raskatt när de i själva verket fått hem en huskatt, så det är nog därför folk här skriver om detta. Men det är toppen att du har koll på dessa saker! 
Här kan du läsa mer om ragdoll om du är intresserad av den rasen:
http://www.ragdollklubben.com/
Ok, tack för svar. Jag blev lite konfunderad av det här med att det låter som om man vet redan när en kattunge är några veckor om den kommer att gå bra på utställningar… men om det är så petigt med färgerna så är det klart. Hoppas att domarna tittar åtminstone lite på uttryck och kroppsbyggnad på katten med ;-)
Skall kika på Ragdolls, jag blir ganska förvirrad av namnet på färgerna som heter olika på olika raser :-D Det är min dotter och jag ihop som bestämmer vilken ras det blir och det är hon vill väldigt gärna åka på utställningar och kolla (det är f.ö hon som vill ställa ut med). Då träffar man förhoppningsvis mycket trevligt kattfolk med som man kan fråga.
#16 En uppfödare kan se på ett ungefär hur kattungen kommer bli. Det är ju svårt att ge några garantier förstås, men de kan nog se om katten har några "diskvalificeringar" utifrån rasstandarden, t ex om en ragdoll av varianten mitted inte har vit haka. Sånt ser man rätt bra på en gång. Katterna blir ju förstås inte diskvalificerade på utställningarna för det, men de går ju inte lika bra.
T.o.m min uppfödare som var en förstagångsuppfödare kunde tidigt se på min katt hur hon skulle bli. Och visst kollar domarna även på uttryck, temperament och kroppsbyggnad även om det nog är rasstandarden som väger tyngst (tror jag).
Men åk och kolla på lite utställningar, du och din dotter. Ni kommer att lära er jättemycket om olika raser och färgvarianter och kan knyta kontakter med uppfödare där. 
Jag har min första kull just nu (NFO) och jag ser också redan vilka som antagligen kommer gå bäst på utställning. Inom NFO är det ju t.ex. kroppsbyggnad, profil, öron, päls.. :)
Nu har jag kikat runt och läst lite, framförallt på Ragdoll. Kan fortfarande inte bestämma mig för vilken som låter bäst, men det löser sig nog den dagen det blir dags. Eller så får jag starta en tråd Ragdoll vs Birma ;-)
Hur som, den dagen det blir dags för oss att skaffa kattunge så kommer jag nog höra mig för med några av dom uppfödarna som bor närmast så att man sedan kan få hjälp när man undrar över något, det blir ytterliggare en ny utställningsvärld som man skall lära sig osv.
Den här nya katten är det nämligen så att om dottern klarar att spara ihop till hälften så har jag lovat att betala andra hälften. Annars blir det ingen åttatusenkronorskatt. Men jag har sagt att tre katter som vi har nu räcker så då får hon vänta tills gammelkatten kar kolat vippen, och det hoppas jag tar många år. (Jag har inte sagt att jag mycket väl kan tänka mig fyra eller fem katter, det får bli en diskussion när hon har sparat ihop dom där pengarna).
Vi har ett ganska bra uterum (öppet) som man kanske kunde näta in. Jag har redan funderat på att göra något åt hundarna där, så kunde hundarna använda det när man är hemifrån och katten när man är hemma.
Tack för all hjälp!