Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2439 ggr
Fridaaaa
0

Klippning av kattklor

Våran gammelkatt Fia har för sig att det är OK att klösa på soffan, vad vi än gör! Findus är duktig på att klösa där han ska.

Kan man klippa hennes klor trots att hon går ut? Eller det är dumt med tanke på att de kan väl inte klättra lika bra då?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Dors1
0

Min katt klöser på alla våra soffor :P
Mamma gillar det iiinte ;)
Men det kan hända någon gång ibland att jag klipper ner dom lite :)

Fridaaaa
0

#1 Dock får inte våra göra det, vill ha ny soffa men går inte så länge hon håller på så :S

Neela
0

Har dom tillgång till klösmöbler inne?

Dors1
0

#2 Precis, men vi köpte en jätte fin klösställning, men den använde hon inte, så hon har klöst sönder alla våra soffor och stolar typ :P
Lite synd när dom gör det xD

Fridaaaa
0

#3 Ja självklart :)

#4 Ja det är inget kul, inget acceptabelt beteende för min del ;)
Fia har hållt på dem 2 åren vi haft henne, vad vi än gjort :/

Mymlan
1

Man kan dutta lite med ättiksprit men testa först på ej synlig plats så det ej blir färgförändring. Katter gillar ej lukten av detta

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Fridaaaa
0

#6 Går tyvärr inte, då jag tycker att det luktar i hela rummet sen = jag kan inte vara där plus att jag har kanin och marsvin i det rummet, inte så trevligt för dem tror jag :)

LoAEmma
0

Klipp dem du, du klipper ju inte bort hela klon utan bara den vassa spetsen…

Sen finns det andra metoder för att få henne att sluta klösa inne, som du bl a fått tips om ovan.

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

Fridaaaa
0

#8 OKej :)

Mer tips än ättika? (för ättika går inte). Har testat att sätta tejp där hon klöser men går inte att ha där hela tiden :S
Och testat något annan jag tog på soffan som jag inte minns var det var….

Zepp
0

Katter behöver klösa för att bli av med gamala rester av klon.

Klon består av skikt av vassa toppar och när en topp är nedsliten sö klöser de för att bli av med den.

I naturen sker det av sig självt om de klättrar o sådant när de tar tag med klorna i underlaget.

Om "fjället" inte avlägsnas så kommer det även att fjälla längre ner, då irriterar det när de drar in klorna.

Man kan även se katter som biter i klorna.. i själva verket försöker de bli av med det irriterande gamla klofjället.

Så lösningen är snarast att uppmuntra klösning på klösbräda eller liknande typ kattställning.

Om jag inte mins fel så finns det dofter som de föredrar?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Jaazoo]
0

Om jag minns rätt så ska det finnas en "fy spray" som man sprayar där man inte vill att katten ska klösa och har för mig att vi inte kan känna lukten men katterna kan (kan ha fel, minns inte). Finns oftast att köpa i djuraffärer och på djursjukhus.

Har du testat catnip spray? Om inte så testa att spraya på klösmöblen/ställen där hon får klösa på. Våra katter blir galna (på ett bra sätt ;)) av det. 2 river där jag har sprayat och den tredje gnider och rullar sig i doften ;)

Värt ett försök :)

Myrrami
0

Här hos oss har det fungerat bra med Feliway. Jag sprayar lite där katterna klöser på soffan och nu gnuggar de huvudet i mot i stället och klöser på klösmöbeln.

http://animail.se/feliway-feromonspray-60-ml.html

Whirlie
0

Vad har du för typ av klösmöbler och vart är de placerade? Jag har lärt mig att katter hellst vill stå och sträcka ut sig i sin fulla längd när de klöser - vilket de kan göra när de klöser på en soffa. Katter använder även klösning som något socialt. Min katt t.ex. kan springa till klösmöbeln när min pojkvän kommer, om han följer efter så mallar hon liksom upp sig och "uppvisningsklöser" för honom. Det ser ut som om hon är glad när hon gör det och förmedlar det genom klösning. När hon blir busig och lekfull brukar hon också springa och klösa på klösmöbeln, och sedan göra en rusch genom vardagsrummet.

Om jag var du skulle jag fundera på om klösmöbeln är tillräckligt stor för din katt och om den är rätt placerad. Ofta stoppar man undan klösmöblerna i t.ex. sovrummet för att de inte passar in i inredningen, men katten kanske vill klösa där du och den är.

Sedan kan det ju finnas andra anledningar att din katt klöser. I min förra lägenhet stod soffan precis utanför min sovrumsdörr. Den klöste hon på när hon tyckte det var dags för mig att gå upp och det inte hjälpte att gå runt och jama. Dock har hon slutat med både morgonjamandet och soffklösandet, i min nya lägenhet står soffan i andra änden av lägenheten så det är inte lika effektivt att morgonklösa. Plus att det är en ny soffa som kanske inte är lika klösvänlig.

Lycka till!

Fridaaaa
0

#10 Har försökt uppmuntra henne till att göra det där men spelar ingen roll vad jag gör :S

#11 Nej det har jag inte testat, det måste jag testa ;)

#13 Klösträdet står i vardagsrummet, enda stället det får plats på. Men är gott om plats att kunna klösa på, min andra katt gör det utan problem och han är större än vad hon är storleksmässigt :)
Hon klöser även när jag inte är i rummet, hör henne in i sovrummet :S Hon klöser både på sidan och uppe på stödet på soffan :S
Hon har gjort det lite när som helst under dagen.

Vågar inte chansa på ny soffa om hon klöser sönder den med, har inte råd med en ny till i så fall :)

thildatessie
0

Köp ett stort träd,ända upp till taket, vi har det plus tre små och de funkar ok :) de klöser på soffan om de har små leksaker som hamnar under. Nu har dem inte kvar de :)

Fridaaaa
0

#15 Finns dock inte plats till sådan stort träd här :(
Liten eller medelstort är det ändå som får plats :/
Plus att sommartid t.ex är de ute mycket och då klöser de ute.
Fia håller på så här mest vintertid då hon inte går ut :/

Whirlie
0

Tja, då har du ju verkligen försökt med allt! Förstår det där med ny soffa. Min gamla var så sunkig så det fanns liksom inget alternativ när jag flyttade. Jag ställde massa dumma frågor i butiken och var noga med att välja tyg som var lite mer "klösovänligt" och som inte skulle gå sönder lika lätt om hon skulle klösa även på den.

Men vad gjorde katten? Jo hon KISSADE i soffan istället innan jag ens fått kreditkortsräkningen på soffan! Så mycket hade jag för mitt besvär. Dock har hon aldrig klöst på den :-D. Alltid något att vara glad över.

Sorry OT. Hoppas någon har bättre förslag än jag.

Fridaaaa
0

#17 Hon bodde hos en äldre dam 12 år av sitt liv, hittades som övergiven kattunge av henne. Hon har bott här i 2 år nu.
Och i förra hemmet hade hon inte klöspelare osv så det var hon inte van vid när hon kom hit. Tror hon fick göra lite vad hon ville där, hon var väldigt bortskämd där, då den damen var väldigt mån om djuren hehe

Oj! Vilken katt xD

thildatessie
0

#16 i sovrummet då? veta att ni bor trångt… men om bottenplattan inte är så mkt större än bottenplattan på den ni har nu så tar de inte mer plats? det finns ju massa olika träd, finns stora utan massa "utsvängningar" och hyllor. då tar det minadre plats

Fridaaaa
0

#19 Finns inget plats där, för sängen står i ena hörnan, tvn i andra och datorn i tredje, vid fjärde hörnan går inte pga att där är ingången :/
Så går inte med någon hög, för det är 2 fönster där inne som är dumt placerade :/ men ska se när jag fått iordning på marsvinsburarna och när Viola flyttar ut till våren om det blir bättre plats eller inte :)
Men jag tror inte det hjälper på henne med ny klösmöbel som är högre, då jag har haft den andra lite överallt men har int hjälpt :/

Jag tror hon gör det för att jävlas med mig, känns det som, för ena gången låg jag i soffan stort sätt hela dagen, då började hon i köket istället suck på köksbordet :/

Och det är stort sätt bara vintertid, eftersom hon vägrar gå ut då :S

thildatessie
0

#20 åh vad jobbigt…… ja ni får se sen :)

Fridaaaa
0

#21 Japp får se hur det blir, men tror inte det hjälper på henne, envisa damen ;)

thildatessie
0

#22 Haha sötnosen ;)

Fridaaaa
0

#23 Hehe :P

LoAEmma
0

Tänker på att hon är ganska gammal också, kanske är det ett uttryck för något annat? Missnöje?

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

Fridaaaa
0

#25 Vet inte vad hon skulle vara missnöjd med? Hon har allt hon behöver liksom :/ Sedan borde hon inte göra det året om då?

[Jaazoo]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kanske skulle klätterställningen från kattens no 1 få plats? Kan ju inte ta mycket mer plats än den nuvarande då den är hyffsat smal men gå ända upp till taket :)

Fridaaaa
0

#27 Nej en sådan tar inte mycket plats :)
Tror du att en sådan hjälper mer än den jag redan har?

Edit: kollade in den: jisses vad dyr :S
Men kan kolla på andra sidor om det finns till billigare priser :)

Akinna89
0

Det finns ju också enbart klöspelare utan några liggplatser, som bara är rakt upp till taket, då kan dom sträcka ut sig och den tar inte så jättestor plats

Fridaaaa
0

#29 Har jag haft, men hon skiter lika mycket i dem som den jag har nu xD

[Jaazoo]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#28 Jag vet inte vad det är för klätterställning du har nu men tog för givet att du inte hade ett stort/golv- tak då du inte har mycket plats. Vad har du för någon nu?

Jo dem kostar en del Obestämd Kattens no 1 är själv något jag kommer att investera i när ekonomin tillåter Tungan ute

Katten no 1 rundetorn är något billigare samt lite mindre har jag för mig men saknar hängmattan högst upp därav går bort för mig.

Men om en klätterställning inte e aktuellt just nu så testa catnip sprayen :)

Fridaaaa
0

#31 Nej jag har inte mycket plats, men menade om hon skulle klösa på den ;) Istället för soffan :P Tänkte eftersom hon inte bryr sig om den andra jag har :P

Ja jag har inte ekonomin till det just nu, som student ;)

Ja jag får testa det och se :D