Katter iFokus

Katter

Etikettutanför-ämnet
Läst 2302 ggr
[PysselMatten]
5

synd och skam...

Skulle bara vilja skriva några rader om mina personliga åsikter…Jag tycker att det är synd och skam att vuxna människor unte kan få ett barn att känna sig välkommet på ett sådant här forum…

Jag skulle vilja föreslå ett I fokus djurforum för barn och ungdomar under 15 år…ett forum där de faktiskt kan känna sig välkomna…

Bara en tanke…

chade
1

Jag tycker att det hade vart en jättebra ide! Där man faktiskt försöker vara pedagogisk, och förklara på ett barnvänligt sätt när man berättar om hur man sköter ett djur om det råkat bli fel. Så att det inte blir som för stackars Liljas ägare.

Nu vill jag inte peka med pekpinnen och säga att någon gjort fel, men det är lätt att bli upprörd när det gäller djur som blivit omhändertagna fel. Det är lätt att glömma bort vilken ålder personen har, och hur lätt de tar till sig fel. Jag har många gånger glömt det själv när jag pratat med barn, så ingen är felfri!

Små stjärnor lyser också i mörkret.

UlrikaD
4

Det finns speciella djursektioner både på barn.ifokus och på tonåringar.ifokus.

Angående ett speciellt djurforum för barn/ungdomar.

[PysselMatten]
0

Toppen, det hade jag ingen aning om…Glad

Tck för informationen

[PysselMatten]
0

Synd bara att det känns som en sida för vuxna om barn…

Jag menade att det borde för barn om djur…

Katthemsmatten
12

Det kan ju också vara lämpligt att om man är barn, redan i början tala om det. Jag går inte in och kollar ev. åldersangivelse på TS innan jag svarar. Jag svarar på de frågor som finns och jag försöker i alla fall hålla en hyggligt vänlig ton oavsett hur gammal man kan anta att personen är. Får jag klart för mig att det är ett barn försöker jag hålla mig till en någorlunda pedagogisk förklaring.

Medarbetare Hittekatter iFokus

UlrikaD
2

#4 Fast på barnens.ifokus är det bara barn som är Medarbetare och det är bara barn som får skriva på sajten. Inga vuxna alls.

[PysselMatten]
0

Jag såg det Flört

ursäkta, kollade på fel sida

[PysselMatten]
0

Jag går alltid in och kollar hur gammal TS är innan jag svarar på en tråd…

Katthemsmatten
1

Och på barnens sidor läser jag inte. Det som jag gissar är anledningen till den här tråden är att ett barn gjort två inlägg här inne (mer eller mindre vuxensida) ang. en kattunge som är tagen i förtid och där det inte fanns någon ledtråd, till att börja med, om hur gammal TS verkligen var.

Fridaaaa
4

#8 Dock kan man inte bara gå efter ålder när man pratar med en person. Man får gå på personens mognad osv också :)

Och på allas presentationer står det inte hur gamla dem är, ska man inte svara då? Och hur man än svarar, så kan det vara någon som tar det på fel sätt ändå, oavsett ålder :)
Så för mig har åldern igen betydelse i många lägen, utan personlig mognad osv

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Katthemsmatten
4

#10 Bra för dig, men hur gör du när det allt som oftast inte står någonting öht som kan ge en ledtråd?

Folks mognad kan ju vara väldigt svårt att avgöra i skrift. Däremot märker man att en del redan har bestämt sig för vad de vill höra och blir väldigt förorättade om de inte får de svar de bestämt sig för. Då är det inte lätt att få dem att lyssna.

[PysselMatten]
1

Den här tråden har egentligen ingenting med de trådar #9 påtalar, det är endast mina personliga tankar… Jag tycker bara att det är synd och skam när vuxna människor saknar förmågan att få ett barn att känna sig välkommet…

Fridaaaa
3

#11 Man får skriva på ett lätt och lättförstårligt sätt i så fall, om man inte vet :)

[PysselMatten]
0

#13 Jag håller med…:)

Katthemsmatten
6

Barnet får nog börja med att tala om att det är barn, så vi vet. Sedan kan vi hålla diskussionen på en barnanpassad nivå. Vet jag inte åldern på den jag diskuterar med så kommer jag att utgå från fakta i sakfrågan utan att ta på silkeshandskar. Därmed inte sagt att det är asbetshandskar heller .-)

[PysselMatten]
6

Oavsett om det handlar om barn eller vuxna så tycker jag att det är fel när man får människor att känna sig ovälkomna…

Katthemsmatten
2

Där är vi eniga, Isjen

[PysselMatten]
2

Jag försöker alltid att hålla en medmänsklig ton, och tänka en gång extra på vad jag har skrivit innan jag postar mitt inlägg/tråd…

Jag står för mina åsikter och tar gärna till mig andra människors råd/kritik…men jag har svårt för människor som försöker tvinga på mig sina åsikter…

Jag tycker att det viktigaste är att man gör det som är bäst för sitt djur, sedan har alla olika uppfattning om vad det innebär men jag tycker att det viktiga är att man visar varandra respekt oavsett ståndpunkt…

Alla är här av samma anledning, vi älskar våra djur och vill det bästa för dom…(självklart finns det undatag).

[PysselMatten]
0

Jag försöker alltid att hålla en medmänsklig ton, och tänka en gång extra på vad jag har skrivit innan jag postar mitt inlägg/tråd…

Jag står för mina åsikter och tar gärna till mig andra människors råd/kritik…men jag har svårt för människor som försöker tvinga på mig sina åsikter…

Jag tycker att det viktigaste är att man gör det som är bäst för sitt djur, sedan har alla olika uppfattning om vad det innebär men jag tycker att det viktiga är att man visar varandra respekt oavsett ståndpunkt…

Alla är här av samma anledning, vi älskar våra djur och vill det bästa för dom…(självklart finns det undatag).

grandma
3

Har läst inläggen om kattungen som bara var 9 veckor. Tycker att språket är lite mer som en äldre tonårings. Kanske har jag fel men jag får för mig att någon spelar er ett spratt.

Gjorde själv liknande saker som ungSkäms och det var väldigt roligt att lura i vuxna att man var ett barn och hitta på hjärteknipande historier. På såna här sidor är folk alltid väldigt engagerade och deltagande och därmed lättlurade.

Om jag har fel så ber jag om ursäkt men min magkänsla brukar oftast ha rätt.

"   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

// Nalle Puh// 

[PysselMatten]
0

Hon är 12 år…

Gatukorsning
1

#20 Jo, det händer ju naturligtvis. Men just i detta fallet så tror jag faktiskt inte att det var så, utan att personen i råga faktiskt är 12 1/2 år som h*n skriver. H*n skrev även en ny tråd och berättade att det var jättejobbigt med allt det här och att h*n var ledsen.

Det finns barn som skriver som om de vore vuxna (både beträffande innehållet och språket) och vuxna som skriver som om de vore barn.

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

Fridaaaa
1

#20 Hennes mamma har skrivit också i ena tråden. kanske det du läst?

[PysselMatten]
1

Om nu inte barnen själva skriver att de är barn, så tycker jag att vi övriga medlemmar kan försöka upplysa varandra om det när vi blir varse…

Josefa
9

Men ska barn behandlas på ett annorlunda sätt än vuxna? Och vid vilken ålder ska man isf sätta barn/vuxen? Tvivlar på att en 15-åring vill bli klappad på huvudet och bli ursäktad med att den är för liten för att förstå ett vuxet resonemang.

Imasy
0

Vilken tråd är det som menas i denna diskussion?

[PysselMatten]
0

Nä, jag håller med dig…men en 11,12,13 åring har oftast inte förmågan att föra en "vuxen" dialog…och därav tycker jag att det är bättre att hålla en annan nivå på dessa diskussioner…men det är naturligtvis upp till var och en…

[PysselMatten]
0

Tråden gäller ingen specifik tråd, bara generellt…

Josefa
1

#27 Så 13 år är ett barn och 14 en vuxen?

[PysselMatten]
1

Från början var det en generell tråd…det alla hänvisar till är trådarna "Lilja" samt den tråd som är länkad i den tråden

[PysselMatten]
0

Märk inte ord…det är självklart ett exempel bara…

[tlundegard]
2

#25 hur beter du dig när du pratar med en 5-åring? 10-åring? 15-åring? På samma sätt gentemot alla tre åldrar? Du kan ju tänka hur du skulle ha sagt saken till personen och skriva på samma sätt :) Den här tråden blev jag glad när jag såg ^^ http://barnens.ifokus.se/discussions/50e82702d4ebea685d01859d-kattunge?4d712439b9cb462141045d10-1

[PysselMatten]
0

Tycker att det är ett viktigt ämne som faktiskt behöver belysas…

[PysselMatten]
0

Det tråkiga är att flickan som skrivit det inlägger aldrig mer tänker gå in på det här forumet…

UlrikaD
4

#32 Om du menar inlägget att katten ska tillbaka till uppfödaren så skrev hon det igår.

Idag skrev hon att hennes pappa kanske skulle komma hem idag eller imorgon och då skulle hon prata med honom.

Hon har förstått att katten borde vara med mamman längre, men föräldrarna har inte gått med på att ta tillbaka katten till uppfödaren.

Fridaaaa
3

Det är synd tycker jag när vuxna människor inte kan ta ansvar :(
Jag menar, det är inte flickans ansvar, utan föräldrarna. Vuxna människor som inte kan ta till sig, utan börjar hoppa på (vilket hände i tråden). Himla trist.

Hoppas det löser sig. Och att hennes pappa lyssnar på henne :)

[PysselMatten]
0

Vill återigen påtala att detta inte är en tråd som rör något specifikt fall…

Tycker bara att det borde komma upp till diskussion hur man bemöter olika människor i olika åldrar…

[PysselMatten]
0

I just det fall som alla pratar om nu så tycker jag synd om barnet som hamnar i kläm och nu mår dåligt bara för att de vuxna har begått ett misstag…

Gatukorsning
3

#25 Ja, barn ska bli behandlade på annat sätt än vuxna. Därmed inte sagt att alla barn vill bli klappade på huvudet eller eller att de inte kan förstå ett vuxet resonemang.

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

[PysselMatten]
0

Håller med helt och hållet!

[tlundegard]
1

#35 jag menar all positiv respons på kattungen som skrivs i den tråden. Den blev så som TS även hade velat ha den här (antar jag) :) (Ingen kritik mot de som informerade om åldern på kattungen, men ni förstår nog vad jag menar)

[PysselMatten]
1

Tycker det är lite sorgligt att det bara var åldern på kattungen som blev åmne för diskussion…tösens lycka förtogs helt och hållet…

grandma
3

# 25 Barn behöver bli behandlade som barn utan att för den skull  bli klappade på huvudet. Barn, och man är ett barn om man är 12, och hur mogen 12-åring man än är på många sätt så är det svårt att bemöta de hetsiga, ettriga diskussioner som kan förekomma på den här sidan.

Jag kanske hade fel men fortfarande är det så att vem som helst kan skriva in sig med vilket namn och vilken ålder de vill. En mamma som skriver ett inlägg behöver ju inte vara mamma. Jag kanske inte är den jag utger mig för att vara. Jag kanske är 25(I wish)Flört

Sen kan man ju inte gå omkring och tänka att alla här ljuger och det gör jag inte heller. Fick bara en känsla när jag läste vissa meningar.

// Nalle Puh// 

Gatukorsning
1

Man är barn till och med det att man fyller 18 år och då blir straffmyndig på samma sätt som vilken annan vuxen som helst. Från 0 - 14 år är det andra lagar som gäller, och mellan 15 -17 år är det ytterligare andra lagar.

I barnkonventionen står det klart och tydligt att man är barn till och med det att man fyller 18 år, om personen i fråga sedan känner sig som ett barn, en tonåring eller vuxen är irrelevant. Jag som 34-åring (och DÄR fick hela forumet reda på min ålder Glad) känner mig inte heller som om jag vore 34 vid alla tillfällen.

www.unicef.se/barnkonventionen

Alla barn är olika och bör bli bemötta på olika sätt ja, men de ska respekteras som barn och inte förväntas förstå ett vuxet resonemang. Jag har arbetat med barn i tonåren i över 10 år nu, tro mig, jag har mött oerhört kloka 11-åringar som skulle kunna vilseleda vem som helst om man inte hade vetat om deras ålder.

[PysselMatten]
1

Detta är poängen av hela tråden  Skrattande man kan inte räkna med att ett barn tolkar allt på samma sätt som en vuxen, eller att ett barn kan förstå ett vuxet resonemang precis som du skriver…

Josefa
4

#32 Jag pratar likadant till en 10-åring som jag pratar med vuxna. Det blir inget duttande eller fjantande här inte. Och tror faktiskt inte att barn uppskattar att bli talade med som mindre vetande.

[PysselMatten]
1

Man behöver inte dalta med ett barn, men man ska heller inte ta för givet att ett barn kan föra en diskussion på samma nivå som en vuxen…eller att ett barn förstår vuxna resonemang…dessutom är det lätt att barn misstolkar vad vuxna vill förmedla…

Fridaaaa
8

#47 Man kan inte ta för givet att en vuxen heller kan ta ett vuxet resonemang ;) Sett exempel på det många gånger ;)

[PysselMatten]
0

Helt sant, men barn är ändå barn…sedan finns det vuxna som beter sig som barn, men det är en annan sak ;)

[tlundegard]
1

#47 precis det jag menar. Man behöver inte dalta, men man kan inte heller tala på ett vuxet språk och förvänta sig att en 12-åring ska tolka allt rätt ;)

[PysselMatten]
1

Det som föranledde den här tråden är att jag tycker att alla ska känna sig välkomna här, oavsett om man är barn eller vuxen…och att varje diskussion bör läggas på en nivå som gör att ingen känner sig kränkt…

Fridaaaa
1

#51 Det tror jag att många försöker, men en person kan ta det på ett sätt som det inte är menat osv tyvärr

Gatukorsning
5

#46 Att tilltala ett barn med respekt för att det är just ett barn betyder inte att jag duttar eller gullar med barnet heller. Och det skulle aldrig falla mig in att prata över huvudet på ett barn precis som om det vore någon slags mindre vetande. Men min åsikt är ändock att barn skall bli tilltalade och behandlade efter mognad OCH ålder. Jag förväntar mig inte att en 12-åring förstår mig på samma sätt som en vuxen.

Barnet har varken språket eller livserfarenheten för att avgöra hur det bör/ska/borde agera alla gånger. Och där är det viktigt att vi vuxna, även på internetforum och inte bara i det ickevirtuella livet respekterar barnen utifrån att de är barn.

Jag använder mig inte av samma begrepp när jag pratar med en 10-åring som när jag pratar med en vuxen, men jag förminskar inte på något sätt barnets intelligensnivå/mognad för det. Och naturligtvis pratar jag inte heller på samma sätt med en 17-åring som med en 10-åring.

Jag vill även förtydliga att det är stor skillnad på när man känner ett barn och när man inte gör det. Även där skiljer sig språkanvändningen stort.

Barn skall tilltalas med respekt, och de skall även få uttrycka sig efter dess egen kapacitet. De har många fina kloka tankar som kanske egentligen är mycket mer avancerade än vad de har språket för att uttrycka dem med.

Så tycker jag!

[PysselMatten]
2

Självklart ska man ha olika åsikter, men man behöver inte för den delen tvinga på någon annan den åsikten…och man behöver kanske inte påtala samma sak massa massa gånger, när det som i det här fallet barnet faktiskt har försökt att följa de rekommendationer h*n fått här…

Man kunde kanske fokuserat lite på den glädje som visades i den ursprungliga tråden, där det var ett lyckligt barn som ville visa sin skatt för hela världen…

Josefa
6

#54 Men om man nu tar exemplet med den 9 veckor gamla kattungen, så är det inte mindre fel att ta kattungen från mamman för tidigt bara för att det är ett barn inblandat i det hela. Så jag tycker inte att det var fel att påpeka att det är just fel. Och från början så framkom det inte att TS var 12 år. Menar du att man skulle skriva att det var ok att ta kattungen så tidigt när hon talade om att hon var ett barn?

Slashignore
3

#55 Men ingen sa "Det är okej att du tog den tidigt" utan folk skrev typ utifrån att hon skulle göra det bästa av situationen.

[PysselMatten]
0

Du missar hela poängen…det handlar inte om att det är rätt eller fel…självklart tycker jag med att det är fel att ta en kattunge från sin mamma för tidigt.

Jag tycker däremot att det är fel att ett barn ska behöva må dåligt utav ett misstag som har begåtts utav vuxna…och jag tycker att det är fel att ett barn känner sig ovälkommen här bara för att alla gör påpekande om kattungens ålder, när barnet i fråga försöker få föräldrarna att köra tillbaka katten, men utan resultat…

[PysselMatten]
0

Tack för att du hjälpte mig att förtydliga det Flört

mitzerl
9

Jag ser att ts växlar mellan att skriva om ett särskilt fall (som alla andra gör) och att helt plötsligt skriva att det inte är ett särskilt fall. Varför hymla om att tråden handlar om tolvåringen med nioveckorskatten?

Visst är det bra med ett barnperspektiv, men jag tycker inte att man skall åsidosätta kattens väl och ve bara för det. Det som jag tycker är synd och skam är att vuxna människor uppmuntrar ett barn till att en kattunge skall få problem som vuxen. Bara för att vara snäll mot barnet.

Om ett barn kommer in och säger att den vill skjuta sin lärare, skall vi då skriva att "Ja, vilken bra idé" bara för att vara snäll mot barnet? Man kan inte stryka medhårs in absurdum och helt bortse från lagar bara för att vara snäll mot ett barn.

Det var oturligt helt enkelt att hon nämnde att kattungen var 9 veckor. Hade hon inte gjort det så hade hon ju fått den positiva respons hon ville ha. Men man kan ju inte bara bortse från detta olyckliga faktum att katten bara var 9 veckor. Vem talar för djuren om vi bara skall stryka medhårs in absurdum?

Jag och nästan alla i tråden försökte tala om för henne att det inte var hennes fel och att det inte var hennes ansvar, mer kunde vi inte göra, anser jag.

[PysselMatten]
0

Tråden skapades inte för att påtala något särskilt fall, utan för att i allmänhet påvisa, en vad jag upplever det som, brist här på forumet…

Det har dragits paraleller til det specifika fallet för att det är det som är färskvara just nu…

[PysselMatten]
1

Detta handlar inte om vad som är sagt eller inte sagt, detta handlar om att man inte kan förvänta sig om att barn ska tolka saker och ting på samma sätt som en vuxen och att man därför bör tänka på hur man uttrycker sig…

Slashignore
4

#59 Nej klart att vi inte ska säga till ett barn att den får skjuta sin lärare bara för att vara snälla. Om ett barn kommer in och säger att den vill skjuta sin lärare, skulle jag INTE säga "Du är ju helt efterbliven och dum i huvudet, dö" utan skulle antagligen säga "Så får man inte säga, det är fel! Din lärare gör bara sitt jobb även om du tycker h*n är jobbig"…

Det är ju samma sak här. Ingen har sagt "Ja men vad duktig du är 12 åriga flicka som har tagit katten vid 9 veckors ålder!". Sen att hennes föräldrar och framför allt uppfödaren har gjort detta är ju för mig helt !%´±@. Det var också väldigt svårt att gissa sig till TS ålder i just den tråden men det var ju något som kom fram ganska tidigt. Och som vi såg så förstod hon vad folk sa och försökte prata med sina föräldrar. Men man bör alltid vara lite mer förstående med barn!

[PysselMatten]
0

Rättelse, det var jag som skrev ett inlägg där TS ålder offentliggjordes…

Slashignore
0

#63 Så var det visst ;D

[PysselMatten]
0

#64 ;)

[PysselMatten]
0

In personliga åsikt är att det lätt glöms bort att det finns en individ bakom varje inlägg…mer eller mindre vuxen, barn eller vuxen. Jag upplever det som en brist när man får människor, barn eller vuxna, att inte känna sig välkommen på ett forum där alla har gemensamt att man älskar sitt djur. Det glöms lätt bort att man inte kan föra dialog med ett barn på samma vis som med en vuxen… I grunden tycker jag att det handlar om att bemöta andra på samma sätt som du själv vill bli bemött… Dela gärna dina åsikter med mig men tvinga inte på mig dem…alla har rätt till sin egen åsikt och bara för att man inte tycker lika behöver inte det innebära att båda inte har rätt…

Gatukorsning
3

#59 Jag tycker att det är lite väl magstarkt att skriva "att vuxna människor uppmuntrar ett barn till att en kattunge skall få problem". Naturligtvis ökar det risken för kattungen att få problem som vuxen om den tas bort från mamman för tidigt, men det betyder inte att den kommer att få det.

I ett kattforum blir det ofta många känslor inblandade då vi alla vill kattens bästa. Men ibland tycker jag nog ändå att det är viktigt att tänka till en extra gång innan man skriver något (jag har säkerligen skrivit mindre igenomtänkta repliker och kommentarer jag med, vilka jag inte är jättestolt över så här i efterhand). Och så tycker jag att det är jättebra om någon uppmärksammar om till exempel TS är ett barn så att vi gemensamt kan anpassa oss lite efter det. Rätt ska vara rät och lagar skall följas av alla naturligtvis, men jag kvarstår vid mina tidigare ord om att barn skall bli bemötta med respekt utifrån deras ålder OCH mognad i den mån man kan avgöra detta.

mitzerl
4

#62 Men det var ju ingen som skrev heller att trådskaparen var "efterbliven och dum i huvet".

Alla var ju ändå korrekta och försökte vara trevliga men att många påpekade det felaktiga. Men några tyckte ju här att man helt skulle bortse från det lagliga och bara ge positivt bifall för att vara snälla.

[PysselMatten]
0

#68 Det är ingen som har sagt att man ska bortse från det lagliga…men när situationen är som den är så är det bättre att hjälpa än att själpa…

mitzerl
9

#67 Men blev inte flickan bemött med respekt utifrån sin ålder då? Det tycker jag i högsta grad att hon blev.

[tlundegard]
1

#68 om du syftar på det jag skrev så har du missuppfattat mig. Jag tyckte inte att man skulle bortse från lagarna (som jag faktiskt har skrivit i min andra tråd), men det hade kanske räckt med att informera om dom i ett inlägg iom att tjejen faktiskt tog åt sig dom. Tyckte att det blev lite överdrivet när person efter person upprepade saker som redan hade sagts, det blev lite för mycket helt enkelt och det var ju uppenbart att tjejen tog illa vid sig. Hon kunde helt enkelt inte göra mer än att ta informationen vidare till sina föräldrar, vilket hon gjorde. Sedan var det deras uppgift att ta åt sig. Tycker iallafall jag

[PysselMatten]
0

#70 Problemet var att det som från hennes sida var ett sätt att uttrycka lyckan över att ha fått en egen katt slutade med att alla gav förmaningar över någonting som hon försökte påverka men faktiskt inte kunde… Jag tycker faktiskt att vi kan sluta diskutera just den tråden nu, detta var tänkt som en allmän tråd ang. bemötande…

[PysselMatten]
1

#71 Haha, vi skrev nästan likadana kommentarer :D

[PysselMatten]
0

Jag har svårt att förstå varför det är så svårt att hålla sig till ämnet på många trådar… Det dras in andra trådar i ursprungstråden ganska ofta… TS har ett syfte med att starta en ny tråd, men om allting ska handla om gamla trådar eller misstolkas…varför ens påbörja nya trådar… En åldersdiskussion behöver inte vara negativ…

dogs&cats
2

Anser att man pratar på barns vis till barn, så att de förstår vad man menar. Är ny här o har inte läst den aktuella tråden, men ett barn ska aldrig lastas för dumheter vuxna gör

carlas
9

Synd och skam är det, ja, att vuxna människor bidrar till att misshandla och vanvårda värnlösa djur, som kattungar. Suttit här och tryckt "bra inlägg" en god stund men det börjar kännas extremt otillräckligt. Kan inte annat än hålla med mitzerl i #59, 68 och 70. Det är uppenbart vad tråden refererar till, inte "en allmän tråd ang. bemötande" (#72). Inget fel med det. Och det är lika klart att det i detta speciellla fall finns vuxna i bakgrunden, hela tiden, dvs BYB + föräldrar. Intressantare att diskutera synd och skam där kan man tycka. För katternas skull! Flickan verkar klipsk nog att klara sig, och kan förhoppningsvis lära sig att påverka föräldrar. Med vår hjälp. Om inte, är det viktigt att hon ser att HON har allt vårt stöd HÄR, mot BYB och mot okunniga/oinformerade, ointresserade och hjärtlösa vuxna, som föräldrarna och BYB:aren av allt att döma är. Det är vårt ansvar som "vuxna". Eller?

[PysselMatten]
1

#76 Påpekar ännu en gång att detta är en allmän tråd ang. bemötande… Ja, det har dragits paraleller till gamla trådar, vilka jag har besvarat… Men jag har även bett om att hålla diskussionen ALLMÄNN… Skulle uppskatta om även du kunde hålla dig till ämnet utan att blanda in gamla trådar… Tack på förhand

[PysselMatten]
1

Upprepar återigen att tråden startades som grund för diskussion av ett ämne som i alla fall jag upplever som en brist i det här forumet…alltså inte avsett att diskutera specifika fall…

carlas
7

#77 ok än en gång får då även jag påpeka att, om jag

- rent hypotetiskt och allmänt sett -

skulle träffa på en tråd här på katter.ifokus där ett barn (säg 12-13 år till exempel) påtalar något som tyder på lagbrott, BYB, misskötsel, vanvård, potentiellt djurplågeri el likn, så ser jag det som min uppgift som vuxen att upplysa detta barn om vådorna med detta, för djurets del. Och uppmana till rättelse, och tipsa om hur rättelse kan ske. Så att alla blir glada och nöjda, inklusive djuret.

Sådant har skett och sker i flera trådar här. Det är bra! Allmänt sett.

Vassegod! (Anknöt i #76 mer till trådrubriken med ämnet "synd och skam…" Den är också bra, rubriken alltså. Allmänt sett.)

[PysselMatten]
0

#79 Det jag vill få fram är att man inte kan skuldbelägga ett barn för vuxna människors nonchalans/okunskap…man kan heller inte (enligt min uppfattning) förvänta sig utav ett barn att det ska behöva ta ansvar för vuxna människors misstag. Självklart ska vi påtala när något inte står rätt till, och jag är ingen försvarare utav lagbrott…men jag tycker inte att barnen skall hållas ansvariga… Och när misstaget redan är gjort så tycker jag visst att man kan upplysa barnet om vad som gjorts fel…men samma sak behöver inte upprepas utav 80 personer…det kan räcka att någon understryker vad som gjorts fel, men sedan handlar det faktiskt att hjälpa barnet att på bästa sätt ta hand om sitt djur efter rådande omständigheter…

[PysselMatten]
0

Förlåt, utifrån rådande omständighetet menar jag… Vidare tycker jag att man får möta barnet på rätt nivå…också det grunden till tråden…

[PysselMatten]
1

Följdfråga då…vad upplever du som bäst… Att om man som vuxen får reda på att det råder missförhållanden vid djurhållning där föräldrarnas ansvar brustit… Skulle du på ett pedagogiskt sätt informera barnet om vilka missförhållandena är och sedan försöka lära barnet hur man på bästa sätt (utifrån rådande omständigheter) sköter om sitt djur? Eller skulle du förmana barnet om och om igen och få det att känna sig skyldigt till föräldrarnas misstag tills dess att barnet mår så dåligt att det slutar lyssna? Vilket tror du gynnar djuret i slutändan…jag vet vad jag tror. Bara för att man hjälper någon som inte själv har kapaciteten att påverka en situation, så betyder inte det att man uppmuntrar lagbrott…

[PysselMatten]
1

Ska kanske tillägga att om jag fick reda på att det förekom allvarligt djurplågeri, direkt skulle göra en anmälan till länsstyrelsen om det…

[tlundegard]
3

Dessutom så kan man ju istället för att upprepa sådant som redan är sagts försöka hjälpa barnet med HUR det ska kunna övertala sina föräldrar till att göra det bästa. Visa föräldrarna tråden, tex.

Gatukorsning
3

Min åsikt är att det är viktigt att aldrig skuldbelägga barnet för det misstag som dess föräldrar har gjort. Barn förväntas klara av mycket och att de ska kunna en herrans massa saker, men det är ju de vuxnas ansvar att tillsammans se till så att barnet får rätt kunskaper vad gäller djurhållning och så vidare. Visst ligger ett stort ansvar hos föräldrarna, men jag anseratt även vi andra vuxna som upptäcker missförhållanden ska reagera och agera.

Om man läser i FN´s barnkonvention punkt 12 så står det tydligt det som jag redan har påpekat flera gånger.

"Varje barn har rätt att uttrycka sin mening och höras i alla frågor som rör henne/honom. Barnets åsikt ska beaktas i förhållande till barnets ålder och mognad"

Och jag anser att djurhållning i ett hem där det finns barn är något som berör barnet på alla sätt och vis. Huruvida denna djurhållning är lagligt anpassad eller inte kan ju inte vi som vuxna förvänta oss att barnet ska veta om det inte har blivit upplyst om det. Sedan räcker det nog med att påpeka en viss sak ett par gånger om man märker att barnet visar att det har förstått och aktivt vill försöka göra något åt det.

Jag måste ärligt säga att jag faktiskt blir glad när jag läser att barn pratar med sina föräldrar om något eller om de ber sina föräldrar om hjälp och råd för att sedan diskutera detta i internetforum. Det visar på att barnet faktiskt försöker förmedla sina åsikter och att det tar ansvar. Det tycker jag är jättebra. Personligen skulle jag nog önska att fler föräldrar/vårdnadshavare tar mer ansvar och pratar med sina barn om internet och djurhållning. Därmed har jag inte sagt att detta gäller alla, naturligtvis finns det många många vuxna som gör det, vilket jag är medveten om.

[PysselMatten]
0

#85 Mycket bra skrivet, jag kan inte göra annat än att instämma!

Toxics
7

Om man tror att en tioåring tänker som en vuxen så kanske man inte är mycket äldre i huvudet än en tioåring.

~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~

Josefa
8

#85 Barnets rätt ja. Men djurets rätt då? Och föräldrarnas ansvar till att lära barnet vad som är rätt?

Och varför skulle inte varje person som skriver i tråden få framföra sin åsikt angående det aktuella fallet? Det är ju helt ok att alla skriver att kattungen är söt. Eller får vissa saker upprepas medan andra bara får nämnas en gång?

[PysselMatten]
0

#88 Jag kan uppleva det felaktigt att jämföra barnens rätt med djurens rätt faktiskt, barn och djur är olika på många sätt…djur har naturliga instinkter som gör att de oftast klarar sig…något som barn saknar…

Gatukorsning
1

# 88 Jag förstår inte riktigt vad du menar med kommentaren om föräldrarnas ansvar. Som jag skrev i första stycket i den kommentaren så skrev jag att ett storts ansvar ligger hos föräldrarna. Så här i efterhand borde jagkanske ha skrivit att det största ansvaret ligger hos föräldrarna. Jag trodde att min åsikt om detta kommit fram tydligare. Däremot så går det inte att frånkomma att det finns föräldrar som brister i ansvar på många olika sätt, och av min erfarenhet så beror det inte alltid på att föräldrarna inte vill göra rätt utan det kan även röra sig om okunskap.

Naturligtvis har även djuret rätt vilket jag absolut inte har försökt frånkomma i mina tidigare kommentarer heller. Och hur ska ett barn kunna veta vilka lagar och regler som gäller för djurhållning om det inte får veta detta från sina föräldrar eller från andra för barnet tillförlitliga vuxna? Hur ska ett barn förväntas förstå detta om man inte möter barnet på barnets mognadsnivå oavsett hur gammalt barnet är?

Jag har heller inte refererat till ett specifikt fall i denna fråga utan har mest duskuterat detta utifrån mina egna åskter om hur en dialog kan/bör föras mellan barn och vuxna.

Jag har uppmärksammat att det finns flera som applåderat den kommentar som Josefa skrivit där det står att h*n talar till en 10-åring på samma sätt som till en vuxen. Jag tycker att det skulle vara intressant att höra från er varför ni anser attdet är bra attgöra på det sättet? Och på vilket sätt kan ni säkerställa att 10-åringen förstår när ni talar till den som om den vore säg, 32 år? Framförallt är detta intressant när det handlar om ett barn som inte är ditt eget, eller ett barn som du inte har mycket daglig kontakt med.

Gatukorsning
0

Jag syftar på första stycket i kommentar 85 (om det inte framkommit tydligt).

[Emma--]
4

Helt ärligt tycker jag det är svårt att veta hur man vågar formulera sig. 
Jag tror ingen är ute efter att få ett barn att må dåligt. Det skulle ingen göra med mening.

Och sen finns det inte alltid tecken på att personen mår dåligt förrän det blir tydligt. Och mognadsnivån skiljer sig enormt från barn till barn också.

Även vuxna kan må dåligt av att då det upprepas samma svar i deras trådar, och då kan diskussionen ofta också bli ganska hård. 

När man vet får man försöka ta hänsyn till åldern förstås. Vilket jag måste säga att jag tycker dom flesta brukar göra. 

Men måste hålla med om att OM det handlar om ett lagbrott eller något djuret kan må dåligt över så måste ju informationen fram oavsett. (och det är inte alltid roligt att höra även om man samtidigt som barn får veta att det är föräldrarnas ansvar och att barnet inte gjort något fel)

Alla ska känna sig välkomna på ett forum. Man ska kunna diskutera olika saker utan att det behöver bli dåligt. 
Kommer det fram att personen tagit illa upp får man försöka förklara sig och be om ursäkt m.m 

Men det är svårt att aldrig göra någon ledsen. Det är inte rätt att någon blir ledsen, men det är mer eller mindre omöjligt eftersom alla tar åt sig olika mycket. Och helt ärligt så är vi nog väldigt olika hur vi klarar av att prata med barn. 

Nästa alla situationer är unika just för att det alltid sitter en individ bakom som man inte känner och inte vet hur den fungerar.
Man kan försöka, men risken finns alltid att någon tar illa upp och mår dåligt över det oavsett ålder.

Toxics
1

92 # Det finns faktiskt folk som gör allt för att ha rätt, och om det inkluderar att köra över barn i processen så är det inga problem för dem.

~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~

[Emma--]
1

#93 Ja det finns ju folk till allt, men dom allra flesta skulle inte såra ett barn medvetet.

Gatukorsning
2

Jag personligen föutsätter aldrig att ett barn har viss kunskap om lagar och regler vad gäller djurhållning. Därmed inte sagt att jag gör något slags antagande om aytt barnet inte har någon kunskap alls om detta. Om man har en tydlig dialog med ett barn om sådana här saker och hjälper det på rätt väg så att det förstår vad som är rätt och fel gällande djurhållning så är det naturligtvis det bästa.

Jag kan även säga att jag som vuxen kan bli sårad och ledsen över hur en del uttrycker sig eller agerar i vissa forum, men jag tror att det för en vuxen är lättare att hantera kritik än vad det är för ett barn.

Säg att jag skulle vara nybliven kattägare och skapa en tråd där jag ber om hjälp med foder till exempel, och att jag i trådstarten skriver om att jag ger katten ett visst billigt foder som finns i alla matbutiker. Jag personligen skulle då föredra om några påpekar de negetiva affekterna av det fodret som jag har använt mig av och att inte alla som sedan kommenterar tråden säger i princip samma sak med ytterligare betoning på just detta dåliga foder, eller att jag borde fattat att det enda naturliga för katten är att barfa och att allt annat foder är enkom gjort för människans lathet.

Jag (ur ett vuxenperspektiv naturligtvis) skulle bli både ledsen och orolig för att jag skadar katten. Självklart blir det stressigt, och om jag är stressad och ledsen så märker ju katten det. Jag anser att det i ett sådant fall skulle vara mycket bättre om kommentarerna i stället skulle vara pedagogiska och förklarande, varför ett visst foder vore att föredra framför ett annat.

Man ska aldrig ta för givet att en annan forumsanvändare redan sitter på viss kunskap om det inte är så att man har lärt känna den personen lite mer och att det inte är första gången personen ses.

Barn som vuxna skall behandlas med respekt, oavsett ålder. Men däreomot är mognad ganska viktigt att tänka på.

Så tycker jag!

Gronstedt
5

#95: Ena stunden ska man inte anta att mottagaren vet och andra stunden ska man passa sig för att informera mottagaren, för då kan mottagaren bli sårad - hur går det ihop?

Angående att tala till folk som om de var folk: Jag säger det jag vill ha sagt och ser vad responsen blir, och om mottagaren inte verkar fatta så förklarar jag vidare, om det verkar tillräckligt viktigt för att bry sig med och mottagaren verkar intresserad. Antingen mottagaren är 10 eller32. Att inte påtala dumheter eller fel bara för att ett barn är involverat är att göra barnet en rejäl björntjänst. Ingen tjänar på att omgivningen ljuger och låtsas att verkligheten är annorlunda än den är. I synnerhet inte barnet.

[tlundegard]
2

Jag förstår inte vart folket vill komma.. Det handlar inte om att inte ge ett barn information, det handlar om att inte hoppa på barnet genom att flera gånger upprepa information som barnet faktiskt har tagit åt sig. Varför räckte det inte med att flickan hade förstått innebörden i det hela och gjort sitt bästa för att övertala föräldrarna? Mer kunde hon ju faktiskt inte göra. Ett yngre barn har inte alltid lärt sig att säga ifrån, och kan lätt ta åt sig saker personligt. Det är inte alltid barn (eller vuxna) kan skilja på information och påhopp och jag tycker att man ska ha extra mycket överseende med just barn. Varför måste alla vara så stolta, envisas med att de gjorde allt på rätt sätt, istället för att bara tänka att sättet informationen kom fram på kanske inte var så bra med tanke på att flickan blev sårad? Snälla var lite pedagogiska och bete er som vuxna!

Gatukorsning
2

# 96 Det jag menade var att det räcker med att några påpekar en sak, alla som kommenterar i tråden behöver inte påpeka samma sak om och om igen precis så som #97 skriver. Om några har påpekat en viss sak, säg rent hypotetiskt nu då med fodret ( i mitt påhittade fall ovan) och TS visar att h*n tar åt sig, förstår och ska göra sitt bästa för att ordna bättre foder nu efter den nya kunskapen då kan man ju låta det vara och i stället fokusera på samt hjälpa TS på traven så att h*n hittar ett bra foder till sina katter i stället.

Hoppas att det blev tydligare nu.

Naturligtvis ska man påtala om när någon bryter mot lagen eller andra som du uttrycker det "dumheter" oavsett om det handlar om ett barn eller inte. Det vore definitivt att göra barnet en björntjänst annat. Även jag säger det som jag vill ha sagt till folk, men jag anpassar mig efter personens mognad och ålder. Dessutom tror jag inte att det hjälper om en eller flera personer påpekar samma sak på ungefär samma sätt flera gånger, jag tror att det kan får motsatt effekt, så att personen i fråga väljer att inte lyssna i stället. Så fungerade jag i alla fall som tonåring, och drar mina slutsatser utifrån min egen erfarenhet samt de senaste 10 åren då jag har arbetat med tonåringar. Alla är och agerar olika, men när det framgår tydligt att någon blivit ledsen så ska man ta det i beaktande och funder kring vad det var som gjorde så att det blev på ett visst sätt.

Det här endast mina tankar och åsikter och ag har full förståelse för att det finns andra som inte håller med mig vilket självklart är helt ok. Men jag tycker att detta är en viktig fråga och det är därför som jag har engagerat mig i denna tråd. Kan även tillägga att den tråd som andra här har syftat till har jag också läst i efterhand, men dock inte under tiden som diskussionen pågick.

[Emma--]
0

#97 Jag pratar bara allmänt.

TerriZue
8

Men i den tråden som städigt kommer upp här (trots att tråden tydligen handlar om allmänt bemötande här på forumet) kan jag inte finna några påhopp mot flickan. Faktum är att folk flera gånger påpekar att flickan inte har gjort något fel eftersom det är hos hennes föräldrar som ansvaret ligger. Att samma (eller liknande) kommentarer kommer upp flera gånger ser jag absolut inget fel i, alla som vill måste väl få uttrycka sin åsikt, även om den är samma som någon annans?

Hade det varit okej att alla skrev samma sak om de skrev hur fantastiskt söt katten var och inte nämnde något om åldern?

Självklart får man anpassa sig ibland beroende på vem man talar med men att skiva att alla barn inte förstår om du pratar med dem som om du pratar med en vuxen tycker jag är att nedvärdera dem. Vad är det som säger att ett barn skulle förstå mindre just bara för att det är ett barn?

Vill också bara påpeka att ingen kan veta vem en person bakom ett nick är (om man inte personligen känner den människan). Att man haft kontakt via PM betyder inte att man vet allt om personen bakom. Jag skulle själv kunna sitta här och skriva att jag var en herre i 45 års-åldern, jobbar på en industri och har fyra katter och en hund hemma. Allt detta kan jag även skriva i ett PM, så att säga att man vet hur personen känner sig eller att man vet vem personen är bara för att man haft kontakt via PM tycker jag känns lite konstigt.

Det här sista betyder inte att jag i just det här fallet tror att personen är någon annan eller känner sig på något annat sätt än det hon utger sig för, jag ville bara uppmärksamma att man aldrig kan veta.

Seeing isn't believing, believing is seeing.

/Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

Gatukorsning
1

Jag vet inte hur många gånger jag har försökt att påtala i denna tråd att jag anser att jag som vuxen bör anpassa mig i en dialog med ett barn efter barnets MOGNAD OCH ÅLDER. Detta betyder inte på något sätt att ett barn förstår mindre bara för att det är ett barn. Och detta skiljer sig mycket åt beroende på vad diskussionen handlar om, barnets tidigare erfarenheter och kunskaper. Jag anser inte att jag som vuxen ska förvänta mig att ett barn sitter på samma förkunskaper inom ett visst ämne som jag. Samtidigt som det finns barn som är otroligt duktiga inom andra ämnen som jag inte är, och då kan ju jag lära mig av dem, eller hur? Det är ju bara positivt!

Bara för att  den nyinflyttade grannens barn är 10 år så betyder det inte att jag talar med denne på samma sätt som jag talar med mitt eget barn om ett visst ämne. Jag anpassar mig efter situationen och kan ganska snabbt (om jag vill) läsa av huruvida barnet förstår eller inte. Utan att för den sakens skull nedvärdera barnet. Det finns 10 -åringar som är klart mycket klokare än vuxna på många sätt samtidigt som det finns vuxna som kan verka betydligt mycket yngre än vad de är i olika situationer.

Och naturligtvis har alla rätt till sin åsikt, det är en självklarhet. Men att påpeka någonting som uppfattas negativt flera gånger har inte alltid den önskade effekten. Och sedan så kan ju jag aldrig veta hur mina åsikter uppfattas av andra, det är sant. Men JAG tror att det finns många barn som kan uppfatta detta som tjatigt i stället, och då slutar de kanske att lyssna. Och nej, jag syftar INTE på den tråd som andra hänvisar till här utan rent generellt.

Jag kan naturligtvis som vuxen aldrig veta exakt hur det är att se på vuxna ur ett barnperspektiv, detta är jag mycket införstådd med i mitt yrke där jag träffar barn i åldern 7-16 år varje dag. Men jag kan i alla fall försöka vara tydlig med dem, och försäkra mig om att de har förstått situationen.

mitzerl
3

Ts skapar denna tråd och säger att det är synd och skam att inte vuxna människor kan få ett barn att känna sig välkommet här. Detta är rena anklagelser och sådana bör specificeras, tycker jag. Men det går ju aldrig att få rätsida på det hela eftersom vi hela tiden skall låtsas som att det inte handlar om något specifikt fall.

Så varför klagar ts om du vägrar tala om vad saken gäller?

Det känns lite kafkaeskt  detta, precis som taget ur romanen "Processen" av Franz Kafka. Man anklagas för saker, men ts vägrar att specificera vad som gjorts fel eftersom man absolut inte får prata om trådar som nyligen varit. Surrealism i ett nötskal!

[PysselMatten]
0

#102 För det första vill jag påpeka, att om du läser trådstarten så ser du tydligt att detta inte är något påhopp utav något slag utan min personliga uppfattning om en brist som jag upplevt och genom tråden vill belysa… För det andra så handlar det inte om ngt särskilt fall utan helt i allmänhet eftersom jag upplever att jag ALDRIG skulle våga släppa in min 12 åriga tös på det här forumet just eftersom tonen kan vara gabska hård, återigen MIN åsikt… Anledningen till att jag inte kommenterat något här idag är att jag kastrerat, ID-märkt och vaccinerat min katt idag och dessutom suttit i möten resten av dagen… Jag har aldrig haft för avsikt att anklaga någon för någonting…jag har haft för avsikt att skapa DISKUSSION om ett ämne som jag upplever som viktigt… Om du anser att jag gjort ett anklagande emot dig så kan du ju bara välja att inte delta i diskussionen eftersom det inte var min avsikt…

[PysselMatten]
0

#102 Skulle dessutom vilja påpeka att anklagan är din tolkning utav en tråd som var avsedd att skapa debatt…du har valt att göra en negativ tolkning utav tråden

[PysselMatten]
1

Måste ändå säga att jag upplever att den här tråden fyllt sitt syfte och skapat en bra och konstruktiv diskussion i ämnet… :)

mitzerl
3

Isjen,

Du tycker att jag har valt att göra en negativ tolkning. Men hur kan man tolka "synd och skam" som någonting positivt? Förklara gärna det för mig.

"Synd och skam att inte vuxna människor kan få ett barn att känna sig välkommet här". Detta var alltså ingen kritik, utan något neutralt eller positivt??? Det här blir bara mer och mer surrealistiskt!

Jag uppfattar det ju helt klart som en kritik. Du kritiserar forumet, men vill inte förklara dig. På vilket sätt har vi inte fått ett barn att känna sig välkommet?

Är det helt omöjligt att få ett svar på den frågan?

mitzerl
4

Isjen,

Du skriver i ett annat inlägg här: "Det jag vill få fram är att man inte kan skuldbelägga ett barn för vuxna människors nonchalans/okunskap…man kan heller inte (enligt min uppfattning) förvänta sig utav ett barn att det ska behöva ta ansvar för vuxna människors misstag. "

Har någon här på forumet verkligen skuldbelagt ett barn för vuxna människors nonchalans?

Och har någon här förväntat sig av barnet att det skall ta ansvar för sina föräldrars handlingar?

Jag kan inte se det någonstans faktiskt och jag har läst ganska mycket på forumet. Så jag förstår inte riktigt problemet?

grandma
1

..och så är väl detta ämne inne på tredje varvet nu. Hur länge orkar ni hålla på att älta samma sak om och om igen? Är det någon som absolut ska ha sista ordet eller har ni inte förstått vad TS ville säga med sin tråd?

// Nalle Puh// 

Gatukorsning
1

Jag personligen känner att jag har försökt att framföra mina åsikter o i denna tråd på ett pedagogiskt och förtydligande sätt. Hur andra personer uppfatar mig och det jag skriver kan ju jag inte veta. Att föra en diskussion på ett forum på internet ger alltid möjligheter till feltolkningar hur jag eller någon annan skribent än väljer att uttrycka sig. Jag understryker att jag inte syftar på någon specifik i denna tråd utan att detta är allmänt hur jag uppfattar diskusionsforum i skrift.

Vilka som sedan väljer att läsa det jag skriver eller hur det tolkas av dessa är som sagt en ömöjlighet för mig att ha någon som helst kunskap om.

För övrigt så tycker jag att det inte heller är särskilt givande för mig personligen är folk trycker på gillaknappen utan att för den sakens skull tillföra något till diskussionen. Inte heller är detta något som jag kan styra över, vilket jag inte heller vill.

Jag vidhåller starkt vid mina tidigare kommentarer där jag skriver om hur jag anser att barn bör nli bemötta i sin kontakt med vuxna. Utan att för den sakens skull klanka ner på djurens rättigheter om någon skulle välja att tolka mina ord på det sättet.

[PysselMatten]
1

#107 Hur du väljer att tolka mina inlägg är upp till dig…jag har förmedlat mina personliga åsikter. Jag upplever det som att anledningen till att ett barn inte känner sig välkommet här är att samma saker ältas om och om igen…det räcker gott och väl att upplysa ett barn som man märker tar till sig information och vill lära sig ett par gånger…50 inlägg behöver inte älta samma svar… Som jag försökte förklara för dig i tidigare inlägg, så skulle jag aldrig släppa lös min dotter här eftersom att uppenbarligen finns forumdeltagare som VÄGRAR sänka sig till en diskussion på ett barns nivå…och det tycker jag är synd och skam! Varför tar du förresten så illa vid dig utav mina inlägg, jag har inte sagt att någon gjort rätt eller fel…jag har enbart lagt grunden för diskussion… Om du tar så illa vid dig så är det ju för att du valt att tolka hela tråden på ett negativt sätt… Ja JAG tycker att det är synd och skam när vuxna människor inte kan sänka en diskussion till ett barns nivå av (vad jag uppfattat det som på dina inlägg) ren princip… Jag har aldrig tvingat på någon mina åsikte…var vänlig och tvinga inte på mig dina åsikter heller… Jag hoppas att du har fått svar på dina frågor nu. Till alla som deltagit i den här diskussionen. Tack för visat intresse, men nu känns det tyvärr som att vi har kört fast… Jag skulle vilja avsluta med att önska alla en riktigt god helg. Tack

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.