Katter iFokus

Katter

Etikettandra-djur
Läst 1289 ggr
Delfinen
4

Varning till djurägare

Hoppas detta funkar nu. Hittade detta på facebook.

Denna kvinna är väldigt känd både i Norge och Svergie. Har flanerat mycket både i tidningar och på internet men byter identitet hela tiden för att undslippa och är nu tydligen igång. Värt att ta upp igen.

*Bild raderad* Vänligen läs skrivreglerna.

[Moa-]
3

Tänk på förtal-lagstiftningen, dylika publiceringar är olagliga i Sverige.

[tlundegard]
5

Vet en som blev lurad. Han lämnade sin rottis till henne då han skulle på semester, hörde talas om henne när han var borta, ringde polisen som inte ville hjälpa till och drog sedan dit. Kom precis i tid för att se henne stå och elda på hunden. Tycker att det är bra med varningar, tänk så många djur som har råkat ut för misshandel tack vare henne.

[Zlarviig]
0

En annan hund hade hon injicerat massa sprutor så den blev helt borta, sen satt hon och eldade på den med en tändare.

Hos veterinären hade den fått en överdos och levern tog skada så den blev avlivad.

[tlundegard]
0

#3 jo det var väl det hon gjorde. Injicerade hunden, band fast den och eldade på den med tändare. Tror att de fick ta bort rottisen, han var nog ganska skadad psykiskt.. :(

[Zlarviig]
0

#4 Jaha så det var samma hund? Förvånad 

Ja, alltså jag förstår inte hur man kan göra så? Hon är ju verkligen helt sinnesjuk. Jag förstår inte, blir hon aldrig gripen och inlåst? Hon borde ju bli inlåst på mentalsjukhus!

Läste någon tråd för ett tag sen och då var det två hundar som blev dödade ungefär samtidigt.. Jag kan kolla om jag hittar den…

[Zlarviig]
0

Här är den: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14919059.ab

Usch vad hemskt… Jag mår illa.. Skrikandes

[tlundegard]
0

Jag tror att hon har gjort så med flera hundar. En annan rottis som hon hade samtidigt tog hon kål på.

[tlundegard]
0

Jaha där har vi dom ju! Visste inte att Gizmo överlevde :)

Millann
0

Hon hade väl även kastat en hundvalp i väggen, hennes sätt att avliva den för att det enligt henne var något fel på den. Och förvarande en himla massa valpar i frysen och i trädgården.

Hesat
2

Vi har PuL i Sverige och i detta fall håller jag med #1.

Det finns lagliga sätt att varna folk istället så jag rekommenderar att använda lagliga kanaler. Personer som ägnar sig åt BYB och djurplågeri i stor skala brukar byta namn ofta samt skickar bekanta, ändrar utseende etc så det hjälper föga i vilket fall som helst med uthängning utöver att uthängaren själv riskerar åtal.

Att länka till artikeln i aftonbladet är ett bra exempel på en laglig publicering och ett bra sätt tycker jag att varna allmänheten om att en potentiell djurplågare finns i området. Det går även att ge exempel på vad man allmänt ska vara uppmärksam på i personens annonser (så länge det inte framgår personuppgifter) samt att uppmana omplacerare om att alltid besöka köparen och kontrollera att namn, adress och telefon stämmer. Kräv även uppvisning av godkänd svensk legitimation vid överlämnandet.

Jag förstår att det är svårt att hålla sig från att hänga ut dömda brottslingar vare sig de är dömda i Sverige eller utomlands, men att göra det tycker jag sätter rättssäkerheten ur spel för oss alla och är ett steg närmare mot ett vigilante-samhälle.

#8 Tyvärr fick den andra hunden beteendestörningar (av en för ägaren ej klarlagd anledning) och avlivades i ett senare skede om jag minns rätt. Det finns en tidningsartikel i DD om det.

Medarbetare - Halloween.ifokus

[tlundegard]
0

#10 jo det klart, man kan ju varna utan att lägga ut bild och namn :) Det var det jag hade för mig. Min pojkvän är släkt med han i artikeln så fick höra det den vägen.. Tror att hunden blev osäker och aggressiv, inte så konstigt med tanke på vad den gick igenom..