vad är detta för "utslag"?
Ser ut som någon typ av allergi…har du förändrat något den sista tiden?
Hur gammal är katten?
Jag gissar att det är tillväxt av en jästsvamp (Malassezia). Den finns även normalt i huden men kan växa till p.g.a. olika omständigheter. Det är vanligast att pälslösa katter drabbas.
Sajtvärd Katter iFokus
han är 5 månader. jag vet inte exakt vilken dag det kom, men tror det var samma dag som han kastrerades, kan det har varit något med narkosen? och så försvann det efter 1 och en halv till 2 dagar
#3 Kan kanske ha haft med narkosen att göra då…det låter ju ganska troligt…fick han ngn medicin oralt med efter?
vet att det inte är samma sak, men min labbetik hade liknande utslag runt munnen och på nosen när hon var unghund…det visade sig att hon har ngn typ av allergi som gör att hon inte kan äta ur stålskålar, utan måste ha maten i keramikskål.
När jag bytte matskål så försvann utslagen efter ett tag…och det började när hon var ungefär 6 månader…
Men det behöver ju inte innebära att det är allergi som är felet…kan mkt väl vara som #2 säger med 
Om det upprepas igen ska du nog ta och kolla upp det lite noggrannare 
#3 För att fortsätta på Malssezia-spåret kan det förutom t.ex. allergi även uppkomma p.g.a. nedsatt immunförsvar och stress (vilket kan stämma in på kastreringen). Vet dock inte om det kan komma så plötsligt som samma dag…
Sajtvärd Katter iFokus
Gick det av lite i flagor..? Sphynxar kan få skav om de kelat eller strykt sig överdrivet mycket mot något. Har en hona som under löp kelar med det mesta och får då skav på utvalda ställen under hakan. En annan av katterna fick det runt munnen efter att hon försökt ta sig ut från transportburen efter en operation. De försvinner alltid på ca två dagar. Kanske är det något sådant din katt hade..?
#7 ja det kanske var nåt sånt. Så konstigt att det försvann så snabbt bara
#8 Kan vara. Helt ofarligt i sådana fall. :) Om man känner på skavet känns det på mina katter som en ruva ungefär, lite hårt och strävt (jag smörjer med ringblomsalva för att mjukgöra).
Det läker otroligt fort, man blir förvånad.
Men det var inga skorpor eller så, det såg mest ut som färg eller smuts så jag försökte först tvätta bort det men det gick inte
Hm, kanske beror på hur "djupt" det är… På honan här som kelar till sig skavet blir huden rätt ordentligt påverkad, därav ruvorna, kan jag tänka mig.
kollade på en bild nu som jag tog samma dag han kastrerades och då syns det ingenting, så han måste alltså ha fått det på kvällen/morgonen efter och så hade han det i typ ett dygn sen försvann det helt, och nu har det kommit tillbaka pyttelite. vad i hela friden kan det vara????
Om det vore så enkelt som skav kan det ta ett tag innan gnidandet ger en lättare sårskorpa (ett dygn är rimligt enligt min erfaranhet). Men att du säger att det kommit tillbaka låter konstigt och inte som ett typiskt skav; kanske dags att boka en veterinärtid för bedömning och ett eventuellt hudskrap? :)