Katter iFokus

Katter

Etiketterbildtrådarvideoklipp
Läst 2371 ggr
[SporeDiatrymisss]
0

Bilder på Bastet!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag fick en kattunge igår. :-D Hon heter Bastet och är 9 vecor gammal. ^^

Jag hade tänkt denna tråd som en bildertråd för Bastet. Ni får också gärna lägga in bilder på era kattungar!! C:

Ajajaj, Bastet! Sluta riva min strumpa! Gnager sladden på mina headphones och klättrar upp och ner för mina ben… Leker i kattlådan och hänger i mina ärmar… GAAAWD jag står ut. :-)

Fridaaaa
10

Katter får inte säljas före 12 veckor ålder!
Sånt måste man ta reda på innan man köper en katt, både säljare och köpare.

Så ni får ta och prata med den som fött upp katten, den får inte tas från mamman så tidigt.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[PysselMatten]
0

#1 bra poäng, det tänkte jag inte ens på, men jag håller med dig helt och hållet!

[Emma--]
3

Jättesöt katt :) Men som #1 säger är katten inte redo för det. Finns en artikel här på sidan varför katter ska vara minst 12 veckor. 

Läs gärna den och prata sen med uppfödaren så katten får komma tillbaka till sin mamma dom sista veckorna. :)

[SporeDiatrymisss]
0

#3 ok. :-)

[SporeDiatrymisss]
0

Förresten. Det har kommit en ny lag om att kattungar får säljas vid 10 veckors ålder… men ändå.

Josefa
2

Förresten så är det 12 veckor och inte 10.

Fridaaaa
4

#6 Nej det har det inte gjort.

9 §  Kattungar får inte skiljas från modern annat än temporärt, så länge de behöver hennes mjölk och omvårdnad, dock tidigast vid 12 veckors ålder.  Kattungarna får heller inte lämna uppfödaren förrän tidigast vid 12 veckors ålder om inte särskilda skäl föreligger.

Och även OM det hade stämt, är din 9 veckor, så hade inte varit rätt ålder ändå. men det har inte kommt ny lag, vad har du läst det?

[Emma--]
0

Nej det har det inte, vart har du hört det?

[PysselMatten]
0

Kattungar ska vara hos sin mamma tills de är minst tolv veckor, det kan få kosekvenser annars eftersom att kattungen inte är tillräckligt mogen att bli separerad från sin mamma och sina syskon så tidigt…

[PysselMatten]
4

Den behöver den sista tiden hos mamma och syskon för sin mognad och utveckling…

Visst, det kanske "bara" är tre veckor det handlar om…men det är tre viktiga veckor i en kattunges liv…

Slashignore
3

Förstår inte varför uppfödare inte har koll på sånt här! Det är en av de mest grundläggande sakerna du bör veta när du föder upp katter. Sånt här får mig att bli riktigt ledsen faktiskt :(

[PysselMatten]
9

Jag såg att du "bara" är 13 år, och det är ingen här spm försöker klanka ner på dej…det vill jag att du ska förstå… Men det är synd om en kattunge som tas ifrån sin mamma och sina syskon vid för tidig ålder… Jag vet inte orsakerna till att just din katt blivit bortryckt från sin mamma och sina syskon så tidigt…men jag tycker mig kunna ana att det rör sig om okunskap snarare än oansvar… Be dina föräldrar att hjälpa dig att kontakta uppfödaren…det viktiga är att katten mår bra och du får ju tillbaka den om 3 veckor…då får du dessutom en leveransklar katt som klarar av att möta "vuxenlivet"

Fridaaaa
1

En uppfödare som säljer före 12 veckors ålder är ingen seriös uppfödare för mig.

woopwoop
0

I din ålder kanske det inte är så lätt att veta vad som gäller om man får en katt så där, men någon borde ta en snack med dina föräldrar och uppfödaren om åldern på katten!

[SporeDiatrymisss]
3

Tack för informationen! Jag förstår det ni säger, vi har redan pratat med ägaren. Han var jättesäker. Normalt brukar ägaren ge kattungar vid 12 veckors ålder, men vi och kattuppfödaren var så säkra på att hon var frisk, självständig och klok och "Mogen" nog att lämna hemmet att om vi inte var det så skulle hon ha stannat kvar där. Han var seriös och det var han som berättade om lagen. Men tack för informationen. Ni har rätt!

[Emma--]
3

okej så ni skulle få lämna tillbaka katten då så den får sina sista veckor hos mamman? 

Det är ju egentligen då (sista 4 veckorna) katter lär sig att vara katt :) Tror det kan vara svårt att bedöma helt eftersom problemen pga att katten flyttat för tidigt kan visa sig efter månader eller t.o.m år.

Fridaaaa
3

#16 Det spelar inte någon roll. De får inte flytta före 12 veckors ålder, oavsätt hur säkra osv dem är.
Och är han seriös skulle han veta att det är 12 veckor och inte 10 veckor som gäller. Kattungen behöver in mamma till 12 veckors ålder.

mitzerl
5

Jag säger som de övriga i tråden. Många huskattsuppfödare kan säkert tycka och tro att kattungarna är mogna och redo, särskilt som kattmamman börjar att stöta bort kattungarna. Men de är fortfarande inte redo och det kan man inte se, det liksom bara är så. Mamman stöter bort ungarna för att de skall lära sig att bli självständiga. Men de behöver ju fortfarande ha mamman i sin närhet, att få stöd från. Mamman lär barnen jättemycket de sista veckorna, och det är inget man som människa ser.

Man kan jämföra med människobarn här. Föräldrar brukar släppa taget lite grann om sina barn när de kommer upp i tonåren, för att lära barnen att bli självständiga. Men de behöver ju fortfarande föräldrarna.

Att låta en kattunge flytta från sin mamma och syskon innan 12 veckor är som att låta en 12-13-åring flytta hemifrån och bo helt ensam.

Thaeri
1

Jag ska också säga att det här "särskilda skäl" är inget man kan bestämma själv som uppfödare eller i samråd med köpare, utan man måste ha dispens från Jordbruksverket för det. Och tro mig, "vi anser att katten är mogen" är inte ett skäl de godtar.

Bara som upplysning Glad

Edit: och kan ni inte lämna tillbaka den i tre veckor till så skaffa en till äldre katt, som nr den var liten fick stanna med mamma och syskon i minst 12 veckor, så kan den lära lillkissen kattvett så hon inte får de här problemen kattungar som får flytta för tidigt kan få när de blir äldre.

Myrrami
1

Väldigt söt liten katt.

Jag förstår att det är svårt att lämna tillbaka katten och vänta tre veckor till men ni kommer att få en mycket mer välmående katt i framtiden.

Lycka till med kissen

vinteralvan
0

Var kattungen vaccinerad då? Det bör också göras av en seriös uppfödare.

[tlundegard]
6

Vilken söt kissekatt, lycka till i framtiden med henne ^^

Och så kommer det igen, alla förhör om i vilket tillstånd katten var när hon lämnade hemmet. Jag tror att det har gått fram att kattungar ska vara 12 veckor när de flyttar.

TS är bara 13 år och det är nog inte hennes ansvar huruvida katten är mogen eller inte. Jag vet hur lite man har att säga till om när man bor hemma och föräldrarna har ansvaret.

Har informationen gått fram till föräldrarna och de ignorerar den kan man inte göra så mycket mer. Kan ni inte glädjas åt att TS har fått en kattunge istället?

Kan ni inte starta en ny tråd och diskutera ålder där istället? Fast ni har nog redan skrämt iväg TS vid det här laget..

[SporeDiatrymisss]
0

Vad för problem får hon i framtiden?

[tlundegard]
0

Som jag förstår det så kan de ha kvar vissa kattungebeteenden om de lämnar mamman för tidigt. Någon annan får förklara bättre :)

[SporeDiatrymisss]
0

#25 kattungebeteenden? Är det dåligt? Går de att träna bort?

Myrrami
3

Jag tänkte på sånt som att en kattunge som tas förtidigt i bland kan bli otrygg, inte har lärt sig vikten av att hålla sig ren och att vara rumsren. Det är saker som kanske inte märks på en gång utan kan komma senare.

Jag tycker dock inte att det är ditt ansvar utan att dina föräldrar skall ta beslut när det gäller det här.

Jag tycker att du skall vara glad att du har hittat en sån fin liten katt och om ni inte kan låta den vara vid mamman de sista veckorna har du i alla fall fått lite tipps på vad du skall tänka på om ni skall skaffa någon mer katt i framtiden.

Fridaaaa
2

#26 Kattungen behöver tillbaka till sin mamma, eftersom den har en mamma. Det är inge du som människa kan lära upp.
Katten behöver inte få konstiga beteende osv men det finns alltid en risk, så den behöver sin mamma. Finns en lag av en anledning :)

[SporeDiatrymisss]
0

#28 Kan du förklara lite bättre "De konstiga beteendena"?

…Och egentligen var detta meningen att det skulle vara en bildertråd på min och era kattungar, inte en tråd där alla säger att kattungen är för ung, det kan orsaka problem (NI GJORDE MIG OROLIG!!!) och att den ska tillbaka till sin mamma. Ni alla har rätt, men gå och prata om det i NÅGON ANNAN TRÅD. Tack för visad hänsyn…

…Jag är 12 år, inte 13.

Fridaaaa
2

#29 Vi vill bara kattens bästa.
Och detta är ju den enda tråd du gjort ang katten? :)
Och jag har ju PM:at dig, Kontakta uppfödaren så fort som möjligt.

[SporeDiatrymisss]
0

#30 Men nu frågar jag om det konstiga beteendet.:-)

[tlundegard]
0

#29 konstiga beteenden är väl kattungebeteenden, katten får inte möjlighet att lära sig att bli vuxen utan sin mamma som uppfostrar den tills den egentligen är redo att flytta (vid 12 veckor). Jag har en katt som vi fick föda upp med nappflaska. Hon hade sin mamma bredvid sig men fick inte tillräckligt med mjölk. Hon har utvecklat beteenden som så att hon tuggar på fingrar och tår, blir galen så fort hon ser en snodd eller ett snöre och måste bita i det. Hon är lite osäker mot nya människor och även de andra i familjen (inte mig, jag är hennes "mamma"). Hon fick helt enkelt någon "störning" i sin utveckling eftersom att hon inte helt fick vara katt när hon var liten och fick inte riktigt chansen att lära sig vara vuxen. Jag tror inte att det måste bli så, men risken finns. Min katt lider inte, hon verkar må hur bra som helst. Bara det att hon är lite knäpp ;) Jag ser fram emot att se fler bilder på massa rackartyg som kissen har för sig :)

Fridaaaa
0

#31 Kan vara olika beteende, lite svårt att beskriva

Thaeri
3

#30, det står en sak om det i #27, en annan sak kan bli att hon inte lär sig var gränserna går så hon kan bli liksom hårdhänt och uppfattas som opålitlig, kanske rent av aggressiv.

Det finns en bra artikel om det hela här här: http://www.kattstatus.se/sida40.html Glad Be dina föräldrar att läsa den också, och även den här tråden.

Och du gör faktiskt rätt i att bli orolig då det är av just dessa anledningar som den här föreskriften kom till, och de beteendeproblem som kan uppstå är inget man som människa kan träna bort eller förhindra, utan man måste ha hjälp av minst en annan katt med det.

Så det är inte kört alltså, utan antingen behöver hon tillbaks till mamma och syskon så fort som bara går och stanna där tills hon har åldern inne, eller så behöver hon en kattkompis som fått en bra uppväxt och är trygg i sig själv och kan de här sakerna hon behöver lära sig redan. Eller båda.

IceJossan
3

Problembeteenden som många katter får som blivit tagna från mamman för tidigt är: Problem med magen som aldrig försvinner. Humörsvängningar - ena sekunden gosig och snäll, anzra sekunden hugger och river. Kan inte hantera stress, förändrigar eller att bli nekad något, blir då stressad och/eller aggressiv. Detta syns sällan förrän katten blir könsmogen vid ca 7 månaders åder. Det är nog många katter som blir avlivade pga dessa problembeteenden trots att det var människornas fel att katten blev sån eftersom de togs för tidigt från sina mammor.

Fridaaaa
3

Ja det är svårt att veta om den får beteendestörningar eller inte, kan bli vilket som. Men dumt att chansa enligt mig :) Kan man ha den med mamman ska man ju ha det tills den är 12 veckor. Och i detta fallet så kan den & ska vara med sin mamma :)

Det är mycket bra att du lyssnar på vad vi säger, inte alla som gör det :)

IceJossan
2

Jag klandrar inte heller dig, och jag ser att du är villig att ta emot informationen vi ger, det är toppenbra! Du har chansen att påverka dina föräldrar i det här, och du har fått bra råd om de alternativ som finns :)

[SporeDiatrymisss]
0

#34 vi har ju alltid Gustaf…

#36 #37 et finns ett litet problem… Pappa är upptagen jämt och mamma orkar inte och ägaren är jättelångt härifrån (1 timme). Men Lilja (vi bytte namn) är mycket psykiskt stabil.

Fridaaaa
1

#38 1 timmes körväg är ju inte långt borta.
När det handlar om djur finns det inget som heter "jag orkar inte".
Du kan inte veta om hon kommer förbli det eller inte, det kan man i regel inte märka när de är så små (som det redan skrivits i tråden) men har hon Gustaf får du bara hoppas då att hon lär sig av honom.
Men det är bra att ni vet till nästa gång att inte köpa en katt som är under 12 veckor oavsett vad "uppfödaren" säger (vill inte ens kalla denna person uppfödare). :)

[tlundegard]
2

Som sagt så har inte barn så mycket talan iom att föräldrarna har ansvaret. Säger föräldrarna nej så är det inte så mycket man kan göra åt..

Fridaaaa
2

#40 Dock får man försöka förklara för föräldrarna vad som är rätt och fel.

[Emma--]
2

Det lär ju öka chansen att det går bra när ni redan har en katt hemma som hon kan lära sig från. :)

En bekant till mig tog också hem sin katt för tidigt och det fanns inte en chans att få lämna tillbaka honom. Han fick dock redan tidigt vissa problem och hade smått aggressiva tendenser.
Den katten fick sen flytta till en med fler katter och det verkar ha löst sig. Men den katten fick ju inte grundtryggheten, lärde sig inte hur hårt man kunde leka, eller bara frustrationen när han inte fick dia m.m

Så det absolut bästa vore ju om hon kunde få åka tillbaka till mamman.

Hoppas allt löser sig bra!

[tlundegard]
2

#41 jo det klart :) men så som jag har förstått det så har TS tagit upp det med föräldrarna. TS du kan ju visa dina föräldrar den här tråden så kanske de ser saken på ett annat sätt :)

Fridaaaa
0

Alla katter får ju inte beteendestörningar osv och vissa gånger har katterna helt enkelt inte en mamma men har dem det ska de ju igentligen stanna där till 12 veckors ålder, men nu är försent tyvärr. Men hoppas det går bra med katten och att den lär sig av Gustaf :)

[SporeDiatrymisss]
0

#44 försent? Hon har bara varit här i ca 3 dagar!

Fridaaaa
0

#45 Om du läser meningen, så menade jag att ni redan har tagit hem en förtidig unge och att dina föräldrar inte verkar bry sig om det, så man får hoppas att den tar efter den andra katten och inte får några störningar, alla får inte det, inte det med beteende skrev jag inte om.

[SporeDiatrymisss]
0

#46 Min mamma är här, mamma säger att man ska avbryta denna diskussion för att jag mår väldigt illa. Jag och min familj kommer att lösa denna fråga själva. I våran dialog känner jag mig tvångsmässig. Först var det ett enkelt tema, men nu är det ett problem för mig. Jag är bara 12 och ett halft år och jag kan inte konfontera en dialog med en 22-åring än. Jag och mamma ska prata om det. Hejdå.

Fridaaaa
6

#47 Va? Är man på ett diskutionsforum måste man kunna diskutera oavsett ålder? Ålder har inte med saken att göra?
Varför mår du dåligt? Finns inget du behöver må dåligt över? :)
Det är bara sanningen som skrivits i tråden men det är inget DU ska må dåligt av då DU inte har gjort någonting av detta eller hur?

Konfrontera? Det är ett vanligt samtal?

woopwoop
5

Hur kan du veta att katten är psykiskt stabil? 
Och det handlar inte om hur "mogen" katten är, jag var mogen och fick bli vuxen när jag var 11 år, men inte fan var jag redo att flytta hemifrån för det. 
+ så är det olagligt enligt svensk lag och då finns det inte så mycket mer man kan säga. Anmäl uppfödaren säger jag bara!

Fridaaaa
2

#49 Du behöver inte svära, bidrar bara till dålig stämning plus onödigt :)

woopwoop
1

#50: Tänkte inte ens på att jag använde det ordet, finns för mycket svärdord i min vardag, var inte menat som något illa! :)

[SporeDiatrymisss]
0

Tack alla som var med i dialogen. Jag ber er att inte kommentera detta tema och jag kommer att diskutera detta med mamma och pappa istället. Jag tillägger att jag endast är 12 år och det är svår för mig att diskutera med vuxna människor om lagar. Jag ville bara dela med mig av en glad nyhet. Nu mår jag bara skit. Nu stiker jag från detta tema. Tack och hej.

woopwoop
1

Tycker även att du TS gör rätt som pratar om detta med din mamma. Jag hoppas att uppfödaren tar till sig av att ni sa till hen och inte gör om samma misstag igen, trots allt hens val att sälja vid en så tidig ålder!

Fridaaaa
2

#52 Ja det är bra att du tar upp det med dina föräldrar :)
Men är man på ett forum får man vara beredd på diskutioner också :) Oavsett ålder ^^, Men lycka till med katten!
Och du har inget att må skit över,eftersom du ej gjort någonting :)

woopwoop
1

#52 Sorry, såg ditt inlägg efter jag skickat mitt, men ska ej skriva mer efter detta. Tycker ej att du ska må skit dock, som jag skrev innan så är det inte lätt i din ålder att tänka på lagar och sådant när man har lyckan att få en kattunge! Uppfödaren borde må skit enligt mig! 

Lycka till med katten. :)

mitzerl
1

Det är inte försent att lämna tillbaka kattungen till sin mamma. Det är det enda rätta att göra i det här läget.

TS, du är 12 år, skriver du. Skulle du känna dig redo att flytta hemifrån nu och klara dig helt på egen hand i egen lägenhet? Förmodligen inte,  och det är precis samma sak för kattungen. Hon behöver sin mamma några veckor till, precis som du behöver din några år till.

Katten kan få svåra beteendeproblem, kissa och bajsa inne, bita och riva människor och andra djur och sådant. För att katten inte har fått lära sig att vara katt. Dessa problem visar sig senare i livet, inte nu som kattunge.

[SporeDiatrymisss]
4

#48 Det är SporeDiatrymisss mamma. Jag kan inte ta bort detta tema. Annars så skulle jag ha gjort det. Hitta någon äldre att prata med och lär dig att hantera djur. Min dotter behöver inget tryck från en 22-årig tjej. Jag och hennes pappa ska själva lösa detta problem. " Är man på ett diskutionsforum måste man kunna diskutera oavsett ålder? Ålder har inte med saken att göra?" säger du. Menar du då att ålder spelar råll för en kattunge men inte för en flicka? Jag tror att du inte förstår vad du pratar om. Och jag tror att du bara vill bevisa att du har rätt, oavsätt vem du pratar med.

Hejdå.

Fridaaaa
7

#57 Alla har rätt att prata med alla här inne, oavsett ålder :)
Och sedan kan man inte veta i förväg hur gamla alla är.

Lära mig att hantera djur?! Det kan jag mycket väl!
Det där är faktiskt påhopp att ens uttrycka sig om en sådan sak. Och vad skulle du grunda det på? Jag tar hand om alla mina djur, på alla sätt och vis, som man ska göra! Alla djur jag äger.

En kattunge är inte mogen att flytta före 12 veckors ålder, därav reglen. Man kan inte jämföra en förtidig flytt för en kattunge med att diskutera saker på ett forum. Det är långt ifrån samma sak.

Skitprat rent ut sagt, vad är detta för falska anklagelser? Du känner inte ens mig, så du kan inte hosta upp massa elakheter och falska anklagerlser hur som helst. Det är sånt som bidrar till dålig stämning när man skriver som du gör nu

Bästa hade varit att låsa tråden, eftersom man blir påhoppad, kallat falska saker osv bara för att man vill hjälpa en kattunge!

[SporeDiatrymisss]
0

Jag måste lägga till en detalj. Ni verkar tro att Lilja bara sitter i ett hörn och skriker. Näe. Hon hoppar runt, leker och busar. Sover gör hon, och går på lådan. Hon äter själv också. Och lås tråden, tack.

chade
5

Vad synd att det blev dålig stämning i tråden. SporeDiatrymisss, jag förstår att du blev ledsen och mår dåligt över det som sagts i tråden om din kattunge. Det är inte lätt att veta när man är ung, jag har en lillasyster i din ålder och jag vet att hon inte heller hade tyckt detta var roligt eller lätt. Hon hade mått jätte dåligt om någon berättade för henne att hon behandlar katten fel. Du ska inte behöva ta på sig ett så stort ansvar att behöva lyssna på allt som sagts. Som jag sa, det är inte lätt att veta allt, speciellt inte när man är så ung. Jag tycker att du gjorde jätte bra ifrån dig när du diskuterade, du har inte gjort något fel alls, kom ihåg det :)

Hoppas det går bra med lilla katten nu, som är väldigt söt :)

Små stjärnor lyser också i mörkret.

[Emma--]
2

Prata om detta inom familjen. 
Vill tipsa om att gå in och läs artikeln jag länkade till tidigare : http://katter.ifokus.se/articles/4d714794b9cb46222105c779-varfor-bor-kattungarna-vara-minst-12-veckor

Samt www.kattstatus.se

Och sist men inte minst jordbruksverkets hemsida http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/hundarochkatter/skotselochtillsyn/saskoterdudinkatt.4.207049b811dd8a513dc80001987.html

Och du TS har inte gjort något fel och är säker på att ingen menat något illa. 
Gör bara det bästa för eran katt så ska ni se att det ordnar sig :)  

Lycka till. Du får gärna visa mer bilder på din katt sen :)

Niiinah92
10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jättefin är hon TS.

Det är synd att dina föräldrar inte vill/kan ta henne tillbaka till uppfödaren så hon får den uppfostran hon behöver men det är ju inget du kan råda över, nu vet du vad som gäller ifall du skaffar katt när du är vuxen så du inte gör samma misstag som dina föräldrar och oroa dig inte, med en annan katt i huset ökar chanserna för att hon blir helt okej ändå.

Min katt kom till mig när han var ca 6 veckor (hemlösing) och han är nu 1½ år. Är han "normal"? Nej det skulle nog ingen som känner honom vilja säga men han har inga beteendestörningar heller och då lyckades jag inte skaffa honom kattsällskap förrens han var ca 10 veckor gammal.

Han har en mage av stål, inga hurmörsvängningar och klarar stress som en klippa, har inga problem att byta miljöer eller träffa nya djur/människor. Fast han inte hade något ordentligt kattsällskap i början är han fenomenal på att läsa andra katter och veta hur han ska betee sig, kort och gott, bättre och finare katt kan jag knappast önskat mig (fast han gör mig galen med sina påhitt och hyss ibland) men får väl ta åt mig lite av äran då det faktiskt är jag som har uppfostrat honom.

Berättar min lilla solkenshistoria eftersom andra tagit upp fall där det inte gått lika bra, för att få balans på det hela. Med detta säger jag dock inte att det är okej att ta kattungarna tidigare, de ska få vara kvar hos sin mamma tills de är minst 12 veckor, det är lag på det och det är det absolut bästa för katten.

Må inte dåligt för detta TS

Vill gärna se mer bilder på din goa och fina misse!

Inlägget är låst för nya kommentarer