Min katt (och Jag!) har ringorm!
Detta uppdagades för mig först nu på fredag, då jag besökte min husläkare pga misstänkt halsfluss. Mot det fick jag penicillin, men så upptäckte han ett ojämnt, ringformat utslag på min ena arm och utbrast "du har ju ringorm!"
Detta är tydligen en svampinfektion som sprids från djur till människor, han han undrade givetvis om jag har husdjur, och det fick jag medge, två katter och diverse reptiler. Han sade att jag måste fått det från katterna, vilket säkert stämmer, eftersom Viktoria, min yngsta katt, har haft röda, fjällande utslag och även tappat en del päls.
Första gången det hände ringde jag Blå Stjärnan och fick då rådet att behandla utslagen med hydrokortison, vilket jag gjort. Har inte hjälpt nämnvärt, men nu vet vi ju varför.
Nån som har erfarenhet av detta? Själv går jag nu på en antimykotikakur, men vad ska jag göra med katten? Är det veterinären som gäller, eller finns det nåt receptfritt svampmedel man kan använda?
MVH Henrika
Sajtvärd på HBT iFokus
http://www.sva.se/sv/Djurhalsa1/Katt/Infektionssjukdomar/Ringorm/
Här är lite information rån SVA angående ringorm. Det hjälper inte så mycket att du får behandling du måste gå till en veterinär med katterna, bägge två och få medel mot ringormen. Dessutom måste du sanera allting som katterna och du själv varit och rört på.
Ringorm självläker, men det kan ta upp till 3 månader. Sen finns en risk att om du skaffar ny katt inom de närmaste 1-2 åren också får det, speciell då kattungar som är mer känsliga, eftersom sporerna finns kvar så länge.
En kompis till mig och hennes katt hade ringorm för några år sen. Dom fick behandling båda två sen var hon tvungen att storstäda, menar verkligen STORstäda hela lägenheten. Tvätta ALLT som gick, sofföverdrag osv. Det försvann efter dett tag.
# 2 Att påstå att det självläker efter några månader är inte realistiskt. Läs inne på SVA får du se.
#4 På den sidan du länkade till står det just att ringorm spontanläker på enstaka friska djur på 10-12 veckor. 2 katter kallar jag för enstaka.
Hur kan en katt som bara varit innekatt i hela sitt liv (6 år) kunnat få ringorm? Jag fattar bara inte.
Hon går verkligen aldrig ut, och det gör inte min andra katt heller, eftersom vi bor på 7:e våningen mitt i stan.
MVH Henrika
Sajtvärd på HBT iFokus
#6 Kan ha kommit in med dina skor.. :(
Har du marsvin eller råttor?
Köp Virkon desinficeringsmedel och sanera hela ditt hem med det. Upprepa minst en gång i veckan tills ringormen läkt ut. Bada katterna med Ion Silvers desinficeringsmedel (som är så milt att man kan dricka det, men effektivt mot svamp) och badda dina egna utslag också. Smörj gärna in utslagen med Silversalva också. Dessa tips ger jag varje gång en kund råkat ut för ringorm, och tillsammans med läkemedel gör det i princip alltid susen utan återfall.
Vänliga hälsningar
Cindy
#8 Nej, jag har inga gnagare, bara katterna och reptiler.
#9 Tack för tipset! Jag ser inte fram emot att behöva sanera hela lägenheten, men måste man, så måste man…
MVH Henrika
Sajtvärd på HBT iFokus
Vänliga hälsningar
Cindy
Du behöver inte sanera lägenheten. Jag har haft ringorm här hemma på flera av katterna och det försvann på 3-4 veckor. Både jag och två av barnen fick ett varsit litet rött märke som vi smörjde in med en svampsalva, försvann på en vecka.
#10 Det låter lite mer dramatiskt än det är att sanera lägenheten. Blanda upp virkon i en hink och torka av alla ytor, och moppa sedan golven. Tvätta katternas sovplatser och dina egna sängkläder. Visst kan man ha tur att det försvinner ändå.
Tänk på att ringorm smittar och undvik att ha hem folk på besök tills ni är friska.
Vänliga hälsningar
Cindy
Barn med ringorm behöver inte stanna hemma från dagis/skola, så det är en överdrift att man bör undvika att ta hem folk. Gästerna behöver ju inte direkt gnugga näsan i katternas päls eller filtar. Man ska ha ett väääldigt svagt immunförsvar om man skulle bli smittad av ringorm vid normalt umgänge. Det är ju inte direkt så att sporerna sitter beredda att attackera så fort någon kommer i närheten. Då bör man vara rädd för att vistas i naturen också, eftersom sporerna även finns där.

Vet att ormarna på min skola hade det en gång men det var bara några få som det syntes på.
Ringorm kan man oxå få med via kläderna in.
Man måste städa väldigt väl och behandla de drabbade djuren. Kolla dina reptiler väldigt väl och ring veterinären.
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z
Jag hade ringorm som barn, fick det av några kalvar vi köpte in. Katterna blev inte smittade dock. Det fick läka ut och det gick bra, det är svårt att sanera en ladugård;)
#14 Jag har haft kunder under åren som berättat att hela barnens kompiskretsar fått marsvinets ringorm. Det är inte kul när det sprider sig, så varför ta onödiga risker?
Vänliga hälsningar
Cindy
Jag vet ett katthem om drabbades. De hade katterna i en husvagn och sanerade denna en gång i veckan samt behandlade katterna.
Att bjuda hem folk till sig själv är inte samma sak som att själv gå någonstans.
Att enstaka fall självläker säger inte att alla gör det, särskilt inte om det både är människor, reptiler och kattter som har det.
#18 Bara för att förtydliga, reptiler kan inte få ringorm. Det är bara varmblodiga djur (alltså däggdjur) som drabbas. Det fick jag veta av min läkare.
MVH Henrika
Sajtvärd på HBT iFokus
#19 Jag har läst att reptiler kan få ringorm. Om man googlar kan man hitta referenser, tex här (under 'Fungal infections').
Edit: Hittade också det här om ringorm hos reptiler:
"Usually in snakes it is seen as a respiratory tract infection. Hard to spot otherwise as the fungi responsible for ringworm (there are 3 main ones that affect snakes) infect the skin rather than the scales, although they can cause dark patches on the scales themselves."
Hoppas att ni blir av med det snart!
Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus
Hjälp min katt kliar ihjäl sig och tappar päls på svansen. Finns det något som kan lindra bara för idag tills jag kan handla imorgon? Har inte varken kortison eller något mot svamp.
Att hon kliat sig är inget nytt (behandlat mot loppor) men först idag såg jag pälsen och tror att det är ringorm…..
Jag använde pevaryl salva då jag för många år sedan hade ett marsvin med ringorm..
När jag för hiskeligt många år sedan själv hade ringorm endast 2 utslag så anv jag en gammal huskur, halverade en färsk vitlök och smörjde in utslaget tog även en bit utanför utslaget. Allt var borta på 1 vecka och har aldrig kommit tillbaka.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
Tusen tack #22 Mymlan. Har ingen pevaryl men testar vitlök :)
Hon kanske slutar slicka om hon inte gillar vitlök.
Tror du pevaryl är riskfritt där hon kommer åt med munnen. Katten slickar ju i sig hela tiden.
Sådär ja nu var katten förbannad och vitlöksdoftande så får vi se om hon kliar sig lika mycket.
Många gånger skyller man på katten att den smittat oss med ringorm. Allra helst läkare. Det kan även vara tvärtom enligt veterinärer. Har din kisse varit innekatt hela sitt liv är det troligtvis du som smittat henne och inte tvärtom.
Det är inte bra att låta det självläka, för då är smittan kvar, likså om man bara t.ex smörjer med pevaryl, är smittan med kvar.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.