Ny kattägare!
Hej!! Nu har jag efter en lång längtan ängtligen skaffat mig en egen katt, och jag är såååå förälskad i min lilla nya kisse.
Blev en söt liten huskatt att börja med och varje stund med henne har varit underbara!
Har läst mycket böcker och så, för jag vill verkligen att min katt ska må så bra som möjligt osv.
Men har fortfarande vissa frågor som jag inte funnit något svar på än och tänkte att kanske någon kunde ge mig lite tips ?
Jag fick hem lilla Anabelle när hon var 12 veckor och nu har hon fyllt en vecka hos mig och allt har gått super, men jag tycker att hon luktar lite illa i pälsen, när kan man börja tvätta katter och är det nödvändigt?
Hon har precis börjat vänja sig här hemma och med oss, så vill inte skrämma vettet ur henne genom att bada henne nu så tidigt heller..
Ska jag vänta ? Eller finns det något bra torr schampoo ?
Tacksam för svar! :)
Först och främst: Grattis till kissen! Lägg gärna in lite bilder. 
Jag skulle vänta lite med att bada den lilla, så hon får bo in sig ett tag först. Sen är det nog rätt bra egentligen att vänja katter vid bad från tidig ålder, så den lär sig att det inte är något farligt. Men min egen katt har nog aldrig lärt sig det, även fast jag började som kattunge att bada henne. Hon skriker som hon vore i sjönöd, så jag badar henne inte så ofta.
Torrshampo skall finnas i djurbutikerna, men har aldrig prövat detta så vet inte hur det fungerar.
Är katten vaccinerad och id-märkt? Om inte kan det vara läge att uppsöka en veterinär för detta. Veterinärvårdsförsäkring kan jag också tipsa om att skaffa, så slipper man bli ruinerad om det händer katten något.
Jag tycker att det låter konstigt att du skulle behöva bada henne för att hon luktar illa. Jag har aldrig behövt bada mina katter trots att de dessutom är långhåriga.
Sajtvärd Katter iFokus
Som #1 säger. FÖRSÄKRA katten, snarast möjligt.Ett besök hos veterinären drar lätt iväg till en stor summa.
Ja bada en katt är inte lätt, tack och lov att jag inte har dem problem, min skeppskatt älskar att bada och vatten överhuvudtaget.
Ett sätt att vänja kisse vid vatten är att kisse får vara med i badrummet, när du duschar eller spolar vatten i badkaret, då blir kisse nyfiken och ser sedan kisse att inget farligt händer, så blir det lättare sedan.
Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_
Kissen luktar antagligen så som det luktade i hon luktar antagligen precis som ditt hem om några dagar när hon har legat och gosat på din soffa och i din säng. Sen om hon luktar riktigt äckligt och fränt i pälsen så bör du nog uppsöka vet. för då kanske hon har svamp eller nått i pälsen. Har aldrig varit med om att någon av mina katter har luktat illa… Brukar tvärt emot ligga och lukta på dem på kvällarna för att de luktar så gott! :D
Ja nu har lukten försvunnit faktiskt, det var ingen stark doft men jag tänkte iallafall på den dagen jag skulle behöva bada henne. Fast folk kanske tycker olika om att ens behöva bada katten alls? Ps. Jag ska självklart försäkra henne! Håller på ser efter vilken försäkring bara som passar bäst! :)
Jag har Agria och tycker dem är bra, men det är ju en sådan där fråga där alla tycker olika.
Har du en hemförsäkring? KOlla med dem då, för flera bolag har börjat även med djurförsäkringar.
Mitt bolag ringer en gång om året och kollar upp så att jag är rätt försäkrad. Tyvärr tar de inte över kattförsäkringen då min dam är nio år.
Det jag vill komma till med detta är att försäkringsbolagen erbjuder ibland en premie, om du samlar alla försäkringar hos dem.
Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_