Vågar jag?
Hej,jag har ett syskonpar hona o hane kastrerade innekatter. Honan är döv,och för ett tag sen så skulle jag passa en liten kattunge nån dag hemma hos mej…Men min hona såg ut som ett åskväder och fräste,slog mot den lilla,så vi fick ordna en annan kattvakt åt den lilla. Men jag provade bara ca en timme,vet ju inte hur det skulle gått om de va längre tid..Nu till saken,jag har blivit tillfrågad att ta hand om en 16veckors kattunge-annars blir hon ev avlivad
Tror ni att jag vågar mej på detta-så att min 4-åriga hona inte "äter" upp bebisen?
Tacksam för svar!!!
Det tar tid att få katter att vänja sig vid en nykomling. I början så blir det just en hel del spott och fräs och ett och annat slag. Så länge som det inte blir slagsmål så att päls ryker och sår uppkommer så är det bäst att bara låta allt gå sin egna lilla gång.
För katten man har måste ju tala om för nykomligen vem det är som är basen så att säga.
Om jag hade gått efter hur katterna betett sig efter en timmes samvaro hade jag aldrig haft mer än en katt i taget. Nu har jag fyra!
Katter behöver tid och ibland även gradvis invänjning för att bli kompis med en inkräktare, även om inkräktaren bara är en kattunge. Blir din hona väldigt upprörd över åsynen av kattungen är det bästa att dela av reviret i början med ett kompostgaller eller nät i en dörröppning. På så sätt kan de vänja sig vid varandras närvaro och dofter utan risk för närkontakt innan de är redo för det.
Sajtvärd Katter iFokus
Tusen tack för era svar
Jag ska ta mej en riktig fundering…
Om nån annan har några råd så vill jag gärna höra dom oxå…
Jag tycker att du ska göra det! Dem vänjer sig. Har du ekonomi och tid för en till så gör det för litens skull…
Kör på. När vi skaffa kompis till våran herre (en kompis som inte lever längre dock) flera år sedan så tog det 1 månad innan fräsande, morrandet och slag med tassar i luften upphörde. Efter det höll de ihop och var bästa vänner i 6 år.
Jag tycker givetvis att du ska försöka att ta hand om kattungen!Om dom åker på varandra så kan man slänga en filt överden ena katten så kommer nog katten liga stilla och morra men du kan nog ryta till lite om någon börjar morra.För några dagar sen så kom min lilla kattunge hem,och den stora katten kommer nog att ´´slå´´eller ´´tafsa¨´´på kattungen för att visa rang(asså att visa att han/hon bestemmer )
Tack så mycket och hoppas att du kan behålla en liten kattunge!
Testa absolut. Men längre än en timme :) Min katt har varit förbannad på den nya första dygnet men sedan har hon blivit "mamma" till den nya :) (Alla gånger det har kommit någon ny )
¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤
Hej igen.Jag undrar om jag ska introducera dom en o en-altså först kanske min vuxna hane,och sedan min hona,så att de inte blir för mycket för den lilla.
Tar tacksamt emot era svar
När min röda katt kom så hade min 13 åring varit ensam sedan februari 2012, den röde kom i sept 2012. Bara satte ner han det var varken morr, spott, fräs eller örfilar från ngn av dem. Sedan då Fröken kom nu i början av Nov 2012 så gjorde jag likadant den röde och hon blev kompisar samma dag, inget morr, spott, fräs eller örfilar från ngn.
Mina katter är kanske väldigt sällsynta men morr, spott, fräs och örfilar kan det bli.. Enda gången jag skulle gå emellan är om det skulle uppstå blodvite.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
Du ska våga, det kan ta tid innan de gillar varandra.
När min "lillkille" kom så tog det ett halvår innan min hona & han accepterade varandra, nu är de kompisar även om de kanske inte älskar varandra. Med de övriga katterna var han kompis med inom en vecka.
Det viktigaste är att de får ta det i sin egentakt och inte blir tvingade till att bli kompisar
It's a cat's world… adjust! :)
Hej!
Har tagit hem han nu-de va ingen tjej..Nu har jag placerat honom i sovrummet för nån dag-han har låda mat,vatten och ett klösträd.
Men jag undrar nu om jag ska låta honom träffa mina andra en o en,just för att han inte ska bli livrädd?
Hoppas på svar….
Det är ju ett stort steg att flytta till nya lukter för en liten, gosa med katterna och låt dem känna lukterna av varandra innan du låter de träffa varandra, vänta åtminstånde något dygn
It's a cat's world… adjust! :)
Tusen tack för rådet,jag får gosa med mina vuxna o sen blir det med den lille…