Katter iFokus

Katter

Etikettandra-djur
Läst 981 ggr
steffy
0

borst tänder på katter

såg en på tv som borstade tänderna på sin katt, vad tycker ni om det?

Hawknestgrove
0

Åh, en dröm att stilla bedja om……

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

La_Joz
0

Jag borstar tänderna på mina katter! Det började med att jag tog en gammal tandborste för att borsta katterna på huvudet (fick tips från andra att katter brukar gilla det). Sen visade det sig att mina katter tycker det är väldigt skönt att tugga på tandborsten, och nu är de så duktiga på att låta sig borstas på tänderna.

Hade en katt tidigare som jag borstade tänderna på. Jag upptäckte att hans ena tand höll på att puttas upp ur käken, samt att det var inflamerat. När veterinären röntgade honom visade det sig att käken var bruten. Jag fick med en tandborste hem, och han tyckte det var helt ok.

Jag har som vana att alltid kolla munhygienen på mina katter då jag klipper klorna. Då ser man tidigt om det skulle vara något problem med tänder eller tandkött. Och det är ju inte fel att borsta tänderna på dem om de tycker om det! Glad

Hawknestgrove
0

Tack för tipset1 Ska prova, precis bytt min tandborste, byter varje månad

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

karins
0

En sån här tråd hade jag på hittekatter. Nu fick jag ju ett bra tips hur man försöker borsta tänderna på sina katter. Tack La-Joz!

rulda
0

oh måste pröva på Trötter han har sån hemsk andedräkt. Behövs det någon spec tandborste? Finns det nån tandkräm för katter?

La_Joz
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#5 Ja, det finns speciella tandborstar och tandkräm. Jag använder bara en vanlig tandborste (inte en sån där stor med en massa konstiga pluppar och ränder som finns nu för tiden).

Bilden visar Mistie som blir borstad på huvudet med den ena tandborsten vi använder.

Hennum
0

mina katter hade aldrig tolererat det och de verkar ha fina tänder och bra andedräkt så det behövs nog inte heller. däremot har en av mina gamla katter inte många tänder kvar.

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Anneli_G
0

Jag har bäbistandborstar till mina katter och en speciell tandkräm som jag inte minns vad den heter… det är ju inte jätte populärt att få tänderna borstade men det brukar gå ganska bra… =)

kemikal
0

Jag har barntandborstar och Bucacat tandpasta till mina. 3 av 4 gillar tandpastan, Lillan är helt galen i den. En gång hade jag inte stängt skåpdörren ordentligt, då hoppade hon upp på diskbänken och fiskade i skåpet. Det enda hon försökte sno var tandpasta… Då fanns det ändå kattgodis också där ;) Grizzly gillar den inte, det är bara om man kletar det på tassen som han får i sig den.

Men själva tandborstandet går inte sådär jättebra, Pluto gillar ju att tugga på saker, så han använder ibland sin tandborste, men för det mesta blir han plötsligt helt ointresserad när just tandborsten kommer fram. Roligare att tugga på pennor, fingrar och allt möjligt annat. De andra tre ser ingen nytta alls med tandborstar.

Pia
0