Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 710 ggr
em84
0

Katt och hund?

Min pojkvän har en hund som skäller och vill jaga katter. Och jag har en innekatt som jag nu undrar om man kanske kan försöka 'flytta ihop'? I såna fall tips på hur? Och om det går vill jag att innekatten blir en utekatt. Hur gör man då för att vänja den vid att vara ute? Kanske man inte ska göra nu när det är vinter utan vänta till våren? Katten är två och ett halvt år och hunden är fyra år.

Linnslins
0

Det kanske vore ett alternativ att göra som när man introducerar katter för varandra. Dela av hemmet med kompstgaller så de kan bekanta sig sakta utan att kunna göra varandra illa. Det kan ni ju göra redan innan in flyttar ihop kanske? Om du vill lära katten att gå ut så kan du ju gå ut med den i selen först så att du har koll och den får bekanta sig med omgivningen och förstå vart den ska gå in. Sen kan du ju vara med katten när den är ute utan sele. Men tänk på att du som ägare har ansvar för att katten inte orsakar skada på andras egendom. Det kan ju tex vara att katten kissar i en sandlåda eller grannen rabatter. Kolla också så att man får ha utekatt där tänker bo. På vårt hyreskontrakt står det att alla husdjur ska vara kopplade inom bostadsområdet, även katter. Men då var det heller inga problem att få tillåtelse att näta in balkongen. =) Dessutom gillar jag att ha våra katter inne för då vet jag att inget farligt kan hända dem utan att jag märker det.

Scorpio97
1

Första frågan vet jag inte riktigt, beror på hur hunden och katten är. Dela av hemmet kan ju vara en bra start, då kan dom inte skada varandra.

Min hund vill gärna jaga katter utomhus, men våra katter har hon aldrig försökt jaga innomhus. Bara försökt lekt lite, ibland lite väl allvarligt så man får säga åt henne. Vår hund är en mellanstor blandis, så katterna ser henne nog som ganska stor… Men oftast går det utmärkt. Dock skaffade vi henne som valp, hade då två katter och sedan har vi skaffat två katter till. Dom yngsta ser hon som sina bebisar, även om katterna inte alltid är lika nöjd med det xD

Men andra frågan, varför vill du att katten ska vara ute? Är ju egentligen bara fler risker då. Finns elaka människor (och folk som inte vet bättre), bilar, andra djur osv. Dock kan du ju vänja katten vid sele, och gå ut med den så (:

Om du ändå vill ha katten ute, så är det bäst att vänta till våren. Att låta en innekatt plötsligt gå ut i minusgrader är nog inte så bra idé. Första tiden bör du låta henne (?) gå i sele, och alltså följa med henne ut för att se hur hon reagerar. Sen fortsätta med det i åtminstonde en månad, tills du är säker på att hon är trygg med omgivningen och vet vart hon hör hemma.

//Jessie