Säljes - Katthus / rastgårdar
Liljedals kaniner - kaninverkstad / tillverkning
oj..vad dyra rastgårdarna blev.. tyckte jag läste något du skrev att de inte skulle kosta flera 1000….Det är billigare att snickra ihop en rastgård själv med priserna du har på din sida.
#1 Det är givetvis billigare att skaffa och köpa virke, mtrl själv och snickra ihop för den som kan och vill. =) Men du räknar nog galet för flera många tusen beror väl på hur stort eller högt du önskar. Men material idag plexiglas, trä, nät har gått upp i kostnad, om du inte kan få fatt i gratis eller jättebilligt hos nån du känner? Och med de val-alternativ som finns på min sida, så får du svårt hitta något annat liknande om du inte gör själv på 4-6 veckor förstås. =)
Jag tror säkert att det passar dig mycket bättre att bygga själv. =) Och flera andra - men inte alla då.
Fast Du har ju Palats-rastgårdarna också om Du såg. Ej utsatt pris där men tekniken är enklare och blir därför billigare per kvadratmeter. Men det var ej av intresse kanske.
/ TS
Du har ju ett minimun på 4kvadratmeter vilket bara där blir 3996kr för den som är minst 120. sedan tillkommer ju 499kr/m om du vill ha tunnel + en summa som du ej har skrivit på katthuset. Men blir kostnaden högre om man har högt till tak borde du sätta kubikmeter istället för kvadratmeterpriset?
ingår frakt till dörren?
#3 Ska höjden vara hög så får du såna siffror, under 120 hamnar närmare 2500kr men bästa är väl om jag skickar dig pm så kan jag även tipsa om hur du gör för att pruta =) jajamen, vi kan byta byggplywood mot osb och det blir billigare.
Skickar pm.
Varför det inte står summa på katthus beror på att du själv får bestämma hur stort, lagom eller litet katthus du vill ha. I samråd med det sortiment som är möjligt att göra, för det händer ju lite under vårvintern här……… Därav ligger inte heller all info ute. Än.
/ TS
Eh, de där är ju inte lagliga för katter enbart för kaniner. Fristående kattinhägnader, vill jag minnas, där katten inte har tillgång att gå in i huset är minimimåtten 6kvm och 1,90m i höjd.
#5 "…Fristående kattinhägnader, vill jag minnas, där katten inte har tillgång att gå in i huset är minimimåtten…"
Det står ingenting på min burbyggar-sida om att katten ska sitta i sin rastgård för jämnan - ej ha tillgång att gå in i huset / villan hos sin ägare eller annan hemvist. Tvärtom uppmuntrar kattrastgård-sidan att djuret/djuren ska ha tillgång till groventré-ingång eller what so ever till stora huset via vilken entré man vill via gångtunnel t ex eller annat. Missade du den biten?
Rastgårdarna / bostäderna uppmuntrar överlag till stora ytor. Maxhöjden är 240cm ca men 190cm låter som bra riktmärke har du rätt i. Lag-info om tillämpliga ytor ska jag gärna tillföra som extra info på hemsidan, nu är där ju väldigt mycket text som det redan är, men allting har sin tid. - Jag är expert kanin, inte på katt och tar därför tacksamt emot ditt inlägg. =) Eh?
#1 , 3 - Har sänt pm åt ditt håll. =)
Just det, en grej.
Det står väl ganska så klart att rastgårdarna och bostäderna till kanin har jag fått vana på och har hunnit rätt så mycket längre i tillverkningen här hos mig. Det syns väl även på exempelbilder eller? Kattrastgårdarna är i och för sig redan beställbara sektionslösningar men än dock skisser än så länge, och det står ju även svart på vitt på hemsidan om ni missat det? Även om ritningar, material m.m. är klara.
Katthus / Kattrastgårdsidan på min sida sticker tydligen en och annan i ögonen. Vart kommer annars de "bra inlägg"-tummar upp åt de ganska kritiska röster som höjts i tråden? Okej, tänk jante om ni vill, eller hur ni vill =) men det går även uppmuntra ambitionen att göra rastgårdar m.m. till även andra djur än kanin.
Nä? #5 Jag hade inte skrivit någonstans att rastgårdarna ska vara permanenta? Varför kallar man det annars för "rastgårdar"… För t ex de katter som mest bor inomhus 24/7 Men jag uppmuntrar gärna din uppmaning att jag bör skriva in det på sidan! Absolut. Det är lag eller hur.
=) Ska det komma mera kritik i syfte att "försöka finna fel" =) så skulle jag bli jätteglad verkligen uppskatta om Du kunde ta dig den lilla tiden och sända det via pm direkt till mig eller mejla, för info som framkommit i denna tråden ifrån andra har väl snuddat vid "klagomål". =) =) =) Haha.
Jaja, jag ångrar inget. Ambitionen kvarstår.
/ TS
#6 Ja kaniner kan även jag men vill inte kalla mig expert inom något område. Skrev som jag gjorde i #5 mest då jag anser 120cm höjd är för lågt för en katt och 4kvm för litet för att vara en rastgård där det är meningen att katten ska kunna klättra, springa runt osv. Sen att du anser att jag påstått att du skrivit att rastgårdar ska vara permanenta förstår jag inte för det har jag aldrig skrivit, den biten hitta du på själv. Du verkar också ta väldigt hårt på att få lite information som du sen tolkar som gnäll och vill helt plötsligt försvara dig. På ett forum får man räkna med att folk poängterar olika saker, ger information eller ställer frågor samma sak kan ske även vid försäljning vilket jag antar du är medveten om och då kanske man inte ska gå i försvarsställning direkt. ;) Sen, eftersom du skrev att du inte är "expert" katter, kanske det vore en ide att kolla upp vad lagen säger sär innan mam säljer inhägnader som skulle visa sig vara olagliga. En tanke bara.
#8 Eh… Haha! ;)
;) Du ändrar "och hanterar" så mycket i dina inlägg hela tiden att de blir svåra att svara på. =) Men iaf en fristående inhägnad där katten inte har tillgång att gå någon annanstans "nånsin" eller i "mesta laget" så att säga den är permanent. =)
4kvm var minsta att transportera. Ok, så bra för 120 var en byggteknisk lösning som gjorde att den blev möjlig att välja så att säga, men den kanske borde utgå istället då rätt och slätt för även jag vet ju att katter älskar att hoppa upp och klättra. Står på hemsidan att maxhöjden är 200-220cm men jag kan göra 240 så d var väl alltid nånting positivt…
Absolut där kan vara något i kattrastgårdsektions-tanken som inte är helt optimalt när mest höns-, marsvins- och kaninfolk brett på smilbanden. Tur att man bara precis är i startgroparna och kan ändra på en hel del om där finns behov. Så d är jag öppen för. =) Men pm:a är bra.
Tack!
/ TS
- Nä? Jag tycker inte jag tar hårt på det. Du får gärna tycka det om det är din bag. =) Men annars som sagt pm:a, blir onödigt =) att göra följetong av detta….
=) =) =)
Lite som svar på ditt Pm det kanske bör framgå att de inte finns möjlighet att skicka för stora kattrastgårdar om du bor norrut oavsett om det skickas via schenkeln eller posten? Kan inte se att de framgår på sidan.
Vilken storlek är gränsen att få de skickat med schenkel/posten och till vilken kostnad?
Frakten fattar jag som att de tillkommer priset oavsett vars du bor.
Är du inte expert på katter kanske du borde gjort en större undersökning på vad kattfolket är intresserad av och vad de kan tänkas att betala för de och utgå från de innan man kör på..om du förstå vad jag menar?
Då många var nyfikna och hade frågor om kattavdelningen på hemsidan,
jag gör nog om 10% redan till imorgon och lägger till en lag som var på tapeten här så det inte ska bli missförstånd och förtydliga eller ännu hellre överförtydliga för djurens bästa. Tack för all bra kritik!
F.ö. står det i inledningstexten exakt så här, Du kan tolka ordagrant: "Rastgård-sektioner tillhör nya sortimentet för katt. Se denna sida som inspiration där Du kan göra förfrågan om Du är nyfiken på något, titta på ritade skisser och se exempel".
=) Ser alltså m a o ut som det inte är 100 klart än, men börjar kunna bli. Därför går bra hojta, pm:a eller mejla om man är nyfiken på färdig sektionslösning / eller riktigt stort palats till katt, fem, tio eller tjugo större än just nu största till kanin(?) Du väljer. Eller ok din plånbok väljer även den med, för tyvärr kan jag inte göra beställning mot självkostnadspris. (Ja, det står exempel 9kvm på hemsidan, men tänk 90 kvadrat likaväl. Över 2 m höjd)
#3 Och har pm:at förslag.
/ TS
#10 Tyvärr kan jag inte veta exakt allt hur alla transporter till olika delar av landet blir än =) dessvärre. Då jag först måste få in ev efterfrågan på olika djuravdelningarna för att säkert kunna svara på det )kanin, )marsvin, )höns m.fl. Så ledsen, har inte alla svaren där idag. Men räknar inte med att vänta en evighet på det.
- Är det bara Du som beställer i din del av landet, ja tror du det blir olika eller ifall där är tre-fyra st som beställer från din del av landet?
Självfallet blir det enklare när fler ifrån norra delarna av vårt land beställer, ledsen om det inte framgick i pm:et… Beror alltså på. Alltså just nu är enklare om man t ex bor längs E4:an. Alla lösningar är inte färdiga, och det begär man normalt inte ifrån en hobbyuppfödning/tillverkning som hastigt fått efterfrågan och tänker sig att utveckla under 2013…. =) =) Men man kan alltså nå ut och se vart intresse ligger, tror knappt det är nån i Sverige med färdiga sektionslösningar till rastgård för katt direkt mer än de stålgaller som finns egentligen från början avsedda för hund eller nåt och det kanske behöver sin tid innan det ska bli verklighet. Fast stålgallren är säkert super! Har ni inte beställt där?
#10 Jag har bl a kollat andra länder kan man veta för att svara på sista frågan… ;) Men det är olika. Tack tack tack för tips.
Ja, skulle det visa sig inte vara av något intresse så mycket bättre satsa på att göra det bra till kanin, höns, hund, marsvin och andra djur.
=) =) =) Jag tror också moderatorer det är lämpligt att låsa tråden när ni hinner, det har framgått det mesta nu. Litegrann finns att ändra på, eller hur som när/om efterfrågan blir mer tydlig. =) =) =)