Hudbiopsi - lite frågor
Är det någon som gjort en hudbiopsi på sin katt eller som har erfarenhet/kunskap om det? Vad exakt är det man får ut av det? Är det bara till för att säga "allergi ja/nej" eller visar det andra saker också?
Och så en annan fråga: Hur fungerar det med direktreglering till försäkringsbolaget? Vad för papper måste man ha med sig till veterinären och uppkommer det några extra avgifter?
Mvh
Angående direktregleringen: Här tar de en avgift på 130 kr. Det enda jag behövde ha med mig var såvitt jag minns mitt kontonummer.
(Och eventuellt chippnummer? Men det kan vara hundens röntgen jag tänker på nu, hm. Fast jag har alltid med vacc-intyget med chipnr ändå, samt försäkringsnummer och leg, bara för att vara "redo" vad de än behöver veta.)
Vid direktreglering så har jag haft med mig djurets försäkrings nr men när jag vart på strömsholm akut så har dom bara frågat vilket bolag jag har och sedan slagit på mitt person nr och fixat det :) Men det kan du ju kolla med kliniken innan när du bokar tid, du kan även ringa till försäkringsbolaget innan och kolla så att dom verkligen ersätter dig för just det som ska göras :)
Har inte kostat mig något extra på någon klinik här iaf att göra en direktreglering..
1# Fast vad ska dom med ditt konto nr med om du gör en direktreglering ? Då betalar du ju aldrig för mkt, dvs du får ju aldrig något tillbaka, det är ju om du åker in akut och försäkringsbolaget har stängtsom du får betala hela summan ur egen ficka och får tillbaka vid ett senare tillfälle :)

Jag är också nyfiken då jag är i samma sits med en katt jag är kontaktperson åt via ett katthem..
#2, Tänkte inte på att min situation inte gäller normalt. Sorry! (Jorå, jag skulle ha pengar tillbaka. Hade hämtat ut receptbelagda grejer för drygt 1,5k veckan före, efter en undersökning. Sedan, vid nästa undersökning, så fick jag pengar tillbaka av försäkringsbolaget för medicinerna samt att det besöket också täcktes helt för att i och med det hamnat en bit över självrisken.)
Men hos "oss" tar de i alla fall 130kr för direktreglering. Och behövde inte försäkringsnummer, som sagt, även om jag brukar ha med det ändå.
Jaha, ja men då var det ju inte riktigt samma sak :P har aldrig hört heller att man får tillbaka pengarna när man går tillbaka till kliniken ?? Här om kring skickar vi har in kvitto på medicinerna och konto nr med det så sköter försäkringsbolaget betalningen direkt :)
Men det går säkert att göra olika beroende på hur klinik och försäkringsbolag sköter allt..
Oj, jag får nog läsa på lite mer vad det står på försäkringspapperen för nu blev jag nästan mer förvirrad än vad jag var innan
Hur gör man annars med försäkringen om det INTE är direktreglering? Skickar man in kvittot i postkuvert eller mailar man dem bara så kollar de med veterinärkliniken?
Jag har aldrig vart med om att jag inte kunnat direktreglera men är det dyrt så skulle jag ringa till försäkringsbolaget och kolla så att dom verkligen täcker det du ska göra..Så du inte står där helt snopen för att dom inte täcker det, olika bolag täcker ju olika saker..
Men så länge du inte åker in till strömsholm eller någon annan klinik en kväll eller helg så kan du alltid direktreglera, det säger du till om på kliniken när du säger att ni är där att du vill göra det..
Uppdatering: Direktregleringen kostade 155 kronor, operationen lite över 3000. Nu väntar vi på resultatet som förhoppningsvis kommer i samband med stygnborttagning om två veckor.
Veterinären ringde oss och berättade att det framkommit att katten har någon form av immunproblem. De vill gå vidare med allergitest men vi är hyfsat säkra på att problemet egentligen är "dirty face" som nämns i denna tråd.
Allergitest kostar ytterligare 2000 kronor, så givetvis vill veterinären det. :) Lite skämt åsido men det kan enligt veterinären vara antingen allergi eller dermatit eller båda.
Jag undrar lite vad ni tror om det hela. Ska jag göra allergiprovet? Finns det något sätt att veta om det är dirty face? Har jag rätt att få ta del av det papper som skrivits från "labbet" där hudbiopsin analyserades?