Katt med nästäppa
Hej!
Jag har en underbart fin Norsk Skogkatt-blandis på ca 6 månader som tyvärr råkat ut för nästäppa. Han har haft det ett bra tag nu, säkert upp till 3 månader, och det vägrar ge med sig.
På dagarna märker jag det inte alls, och när jag lyssnar på hans andning låter den fint. Däremot på kvällarna verkar det svullna upp, och man hör tydligt att han är täppt i näsan.
Jag har varit hos två olika veterinärer. Den första lyssnade på lungor mm samt tog tempen, och det var inga problem här. Hon bad mig köpa näsdroppar med koksaltlösning samt gav mig ett recept på ögondroppar, då han även är lite röd i ögonvitan. Inget av detta hjälpte och jag gick då till en annan veterinär som ska vara kanonbra.
Han lyssnade också på lungorna och det lät bra, men däremot visade det sig att min katt hade lite feber. Han misstänkte därmed kattsnuva och jag fick ett recept på antibiotikan Vetrimoxin som han nu har ätit i 10 dagar. Jag har fått för mig att det har blivit en viss förbättring, men inser nu att så inte är fallet. Så fort det blir kväll kommer nästäppan tillbaka.
Jag har för övrigt varit noga med att hålla koll på eventuell feber (dels genom att känna på nosen, och även ta tempen ett par gånger) men det har han inte haft som tur är.
Nu undrar jag naturligtvis vad ni tror att det kan vara, och om jag behöver vara orolig? Jag kommer ta honom till veterinär igen så fort som möjligt, men jag vill ändå höra om någon här har erfarenhet av detta?
I övrigt är han pigg och glad och leker mycket, och han har god aptit och äter bra.
Tack på förhand!
Är det när han sover? Så att han snarkar kanske?
Små stjärnor lyser också i mörkret.
Ja, då i synnerhet. Men det är även när han är vaken.
Okej, för min ena katt brukar snarka ibland när han sover djupt. men inte så att han är täppt i näsan, han kanske har trånga näsgångar eller vad det heter?
Små stjärnor lyser också i mörkret.
Ja, jag har funderat på det med alternativt någon typ av allergi. Det lustiga är dock att han hade feber när han var hos veterinären, men det kan ju varit något tillfälligt iofs…
#4 vilken temp hade katten hos veterinären?
min katt fick nästäppa när han va inne katt, också skogisblandning, får han vara ute försvinner problemet, veterinären tyckte att han verkade frisk och andades normalt. (vart hos två olika)
#4: Tyvärr vet jag inte det. Det borde jag naturligtvis frågat.
#6: Skönt att höra att du varit med om liknande. Nu är ju min katt innekatt (även om jag tar med honom på promenader i koppel ibland) så jag kan ju inte jämföra, men det kan mycket väl vara så att det har med att han är inne att göra. Grejen är att det är dålig ventilation i lägenheten, vilket jag känner av själv… Inte omöjligt att det har med det att göra.
Är din katt numera en "utekatt", alltså ute dagligen? Har han fått nästäppa igen vid andra tillfällen?
#8 ja han gick inte ha inne, han mådde så pass psykiskt dåligt. han fick kräkningar och krampanfall när vi började ha honom som innekatt igen, nästäppa, inte lika pigg. anfallen minskade från någon gång varannan månad till ca ett anfall per år när vi skaffade en till katt, när han fick vara ute som han ville försvann dom helt. han får liite nästäppa på vintern då han vill vara inne mycket men jag slänger ut han i snön iaf = ingen nästäppa :p
en annan kille berättade också för mig att hans norska skogisblandning hade nästäppa ofta, den va innekatt, har ingen aning om det skulle vara ras relaterat, hittar typ ingen info om nästäppa hos katt. :/