Egen kattmat
Jag vill ge min kattunge den bästa möjliga starten i livet som möjligt. Just nu äter han royal canin hos uppfödaren för kattungar. Är det ett bra foder?
Han äter ingen blötmat alls.
Jag hade tänkt göra egen blötmat till honom. plus att ha torrfoder framme. Saken är den att jag håller på att läsa på en hel del om kattens näringsbehov men vill gärna ha lite mer "kött på benen" (hehe)
Tror ni det är viktigt att blötmaten innehåller taurin även om katten har tillgång till torrfoder som innehåller det?
Jag har en köttkvarn som jag använder till att göra egen mat till min hund så den kommer användas till katten också, till att mala ner hel kyckling t.ex.
Har inställningar på den som man kan ställa in om man vill ha det helmalet eller ha lite tuggmotstånd så de får kämpa lite med ben"klumparna".
Låter detta som ett bra reccept?
* 2 hela kycklingar med ben
* fläskfärs
* Kycklinglever
* Hjärta från kyckling
* 3 äggulor
* 3 nermalda äggskal för extra kalk
* 2 dl naturell yoghurt (laktosfri)
* Omega 3 och 6
* Vatten
* Gelantinblad
Jag vill gärna inte ha spannmål i blötmaten eftersom det finns spannmål i royal canin. Kanske jag borde byta torrfoder?
släng ut med vad ni tycker!!
Medarbetare på Hundar.ifokus
Läs om BARF metoden och kolla runt på BARF iFokus är min rekommendation. Nej royal canin är inget bra foder enligt mig.
fast det är ju inte riktigt barf. Jag gör ju det till en röra.
Vad rekomenderar du för foder?
Mjaus blötmat är ju bra, men torrfodret är ju mindre bra…
#2 Ska man "göra" egen mat anser jag att man ska BARFa.
Annat än Mjau blötmat så har du Bozita. Finns säkert fler där.
Torrfoder, om man nu vill ge det, har du Orijen, Taste of the Wild, Applaws och James Wellbeloved. Säkert glömt någon.
Barf är barf oavsett om det är malet och blandat till en röra eller i bitar.
Blandar man egen mat(barfar) så är det viktigt att det blir rätt mängder av allt dom behöver. Det finns recept i procent på barf.ifokus.se.
Angående torrfoder så tycker jag inte RC är bra alls. Måste du ge torrfoder?
Mjau och bozita blötmat är mycket bra, lägg till en kycklingvinge i veckan så blir det super. Det fick mina katter innan jag började barfa dom.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
#4 Så sant.
Sen har katter inget behov av laktosfria mejeriprodukter. Kan inte minnas mig att katter i det vilda äter laktosfria mejeriprodukter, katten får ju i sig kalcium via ben trots allt. Viktigt att innehållet blir rätt när man ger eget foder.
Nej jag måste inte ge torrfoder, men tänkte att det kan vara bra i början. Nytt hem och miljö plus helt ny mat… Så tänkte att man ger det en tid och sen trappar ner det efterhand?!
Men kanske bäst att köra på mjau ändå. Finns det någon mjau-mat som är bättre för kattungar?

Man börjar med den mat katten är van vid i minst 2-3 veckor, som du är inne på redan så ska man inte byta direkt efter en flytt sådär
Sen kan man påbörja ett byte, är katten van vid bara torrfoder från början bör det ta runt två månader för att gå från enbart torrfoder till enbart blötfoder, absolut minst en månad. Men det finns inget som heter för långsamt, bättre att det tar ett halvår än att kattens mage kraschar någonstans på vägen
Mjau blötmat är jättebra mat oavsett ålder på katten, den är mer "kattungeaktig" än alla torrfoder jag någonsin har sett samtidigt som den inte innehåller alla de här kolhydraterna som får en vuxen katt att gå upp för mycket i vikt. Så du kan absolut ge vad du vill i det sortimentet, när det finns en kattungesort är det för att bitarna är mindre bara, sammansättningen är densamma 
Ja i början ska du ge det katten är van och sen succesivt vänja den vid det du vill ge.
Du kan ge alla sorters mjau blötmat till kattungar. Finns en tetra som det står kattunge på och enda skillnaderna tror jag var att det är lamm(snällt mot magen) och mindre bitar.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin