Trippel matskål?
Någon som har koll på om det finns någon form av trippel matskålar?
Något sånt här, fast med plats för 3 matskålar:
http://www.delat.ws/images/RF_matsk%C3%A5l_x2_stor.png
Det hade gjort allt så mycket smidigare, istället för att bara ha 3 lösa skålar.
Åh, jag hittade! http://www.trendypet.com/elevated-three-bowl-cat-dog-feeder.php Men är det någon som vet någon återförsäljare i Sverige?
Verkar ju inte vara speciellt svårt att bygga själv dock, om du är lite händig. ;)
Ska du ha vatten, torrfoder och blötmat i samma? :) Tänk på att vattnet helst ska stå en bit ifrån maten.
Nä, har två katter och ser gärna att de ska kunna äta samtidigt om de så vill. Tänkte ha två matskålar, och vattnet i mitten. De dricker gärna ur hundarnas vattenskål ibland, så de kan allid välja vart de vill dricka :)
Varför ska vattnet stå en bit från maten?
I can't drown my demons, they know how to swim.
#5 Naturligt så föredrar katter att inte äta och dricka på samma ställe för att undvika få i sig nedsmutsat vatten :) och i hemmet är det ju tex lätt hänt att mat hamnar i vattenskålen och det försämrar ju kvalitén på vattnet ganska rejält.
Jag har alltid haft maten och vattenskålen bredvid varandra men katterna har inga problem med det.
I can't drown my demons, they know how to swim.
Jag hade också alltid det förut men upptäckte att dom drack bättre och mer när jag flyttade isär dom. Det kanske dina också skulle göra? :)
Vår har också alltid blötmat, torrfoder och vatten i skålar på samma ställe. Och hon dricker bra. Sedan får hon ju faktiskt i sig mycket vätska i blötmaten också 
Men det kan nog skilja sig från katt till katt också.
Som sagt, kanske kan dricka ännu bättre ;) Tyckte också att mina drack bra. Men nu dricker dom galet bra. Och när det kommer till vatten så är det något en katt verkligen inte kan få för mycket av.
Ni kan ju ställa fram en extra skål någon annan stanns och se vart det minskar mest. Det skadar ju inte att prova och att ha vattenskålen någon annan stans är ju inte jättejobbigt direkt :)
Märkligt att vissa inte lyssnar. Här är lite mer info:
http://kattbeteende.se/har-du-flera-katter/mat-och-vattenskalar
Det är bra att separera mat och vatten, vad är risken egentligen varför kvarhålla gamla beteenden om det nu visar sig finnas bättre sätt? Det gör inte ont, katter mår bättre och får mer stimulans, helt oförstående till motviljan att INTe separera mat och vatten det är ju så odramatiskt det kan bli.
/Fridaybrew
Oh den matskålen vadr ju jättefiiin! Vill ha en sån!
Och ja det är bra att ha vatten som ej står vid matskålen… Men jag har vid matskålen + på andra ställen i lägenheten :) Det funkar bra för oss!
Jag har mat och vatten hyffsat nära, dvs någon meter mellan, har två dubbelskålar, på sommaren brukar jag även ställa två skålar ute i vardagsrummet och vilka dricker dom ur? Jo de i vardagsrummet.. Är mer en praktiskt fråga i köket att vi har ett bra utrymme där katternas grejer kan stå utan att man trampar i skålarna.
Vi har maten i köket, vattenfontänen i hallen (precis när man kommer ut ur köket) och vattenskålen i storarummet. Mina 2 hanar väljer oftast att ta sig hela vägen till vattenskålen (som ligger längst bort från matskålarna) efter dem har ätit. Och blir dem bara törstiga så väljer dem det som är närmast :)
Jag avslutar väl med att säga; Det bästa är att låta katterna själva välja! Jag ser då alltid till att vatten finns tillgängligt intill matskålen, men de har fritt fram att välja om de vill dricka från hundarnas skål. Och det spelar ju ingen roll vilket de väljer, för det serveras nytt friskt vatten i samtliga skålar flera gånger om dagen. De dricker från båda ställena ungefär lika ofta (och ibland från vattenkannan)
Det börjar bli lite OT nu så att…