vart vänder man sig?
Om man är intresserad av main coon eller raggdoll vart vänder man sig då? Jag vet att det finns Skk för hundar där man kan kolla upp uppfödare men finns det något liknande för katter?
Mvh Johanna
Medarbetare på Hundar.ifokus
Testa på main coon i fokus eller ragdoll i fokus.
Finns här på iFokus sajten båda två! 
Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!
Åh det visste jag inte!
Tack så hjärtligt!
Har du tips på andra lugna och harmoniska kattraser? Jag har iallafall hört och fått för mig att de två raserna är väldigt lugna och harmoniska =)
Ragdollklubben har lista på uppfödare
# 2 Brittisk korthår kanske? De som jag hart räffat av den rasen har det inte vare så mycket fart och fläkt i…de var i ofs lite äldre 7-9 år.Men det är en lite mera soffpotatiskatt liksom.
Mina kontakter med exotic (Typ korthårig perserkatt antar jag) har också gett mig intrycket av att de är ganska lugna av sig.
Själv har jag två bondkatter….och de busar runt och härjar på för fullt så snart jag har gått och lagt mig. Så just mina huskatter/bondkatter är rätt så busiga av sig och inte så lugna. Men det beror nog mest på personligheten!
Du ska definitivt inte skaffa dig en bengalkatt om du vill ha en lugn och harmonisk kisse. De är fantastiska och vackra, men jösses vilken energi de har!
Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!
Tack för alla bra svar!
Nej just en bengal är kanske inte rätt för mig ;) hehe!!
Jag vill ha en lugn katt som gillar att mysa i soffan. Gillar att komma ut i sele och koppel någon gång i veckan. Jag är själv väldigt lugn och harmonisk och har en hund som är lugnet själv! Självklart så förstår jag att alla katter är olika oavsett ras men det finns ju något hum om hur en katt blir finns ju iallafall.
En nyfiken katt vill jag gärna ha som älskar människor. Just cornish rex har jag harft tankar på och devon rex också. Men har fastnat för de lite mer håriga katterna.
Men just nu lutar det mer åt en ragdoll än main coon då jag fått för mig att pälsvården är lättare på ragdollen.
Jag säger bara perser!! lugnaste och bästa rasen..och finaste me..
#7, Säkert jättefina och lugna! Men jag dras inte till deras utseende. Iallafall bland hundar så får ofta trubbnosiga hundar andningsproblem och därmed andra följdsjukdommar och det känns som att perser och då t.e.x exotic (stavning?) också borde ha det?!? Nu bara antar jag detta då jag inte helt säkert vet eftersom jag är nybörjare innom kattvärlden!
Förstår om du vill ha en långhårig katt men du får mer och städa
Självklart hårar cornish ner också men inte lika mycket. Någon devon har jag faktiskt aldrig träffat men lite sugen på en sådan med.
Har du katt sedan innan eller är det första katten du ska skaffa?
Vänliga hälsningar Jessica
medarbetare på socialt stöd & Anhöriga
Cornish och devon är aktiva katter. Jag har en exotic. Köper du från en seriös uppfödare, så slipper du andningsproblem. Jag var makt noga när jag köpte min. Brittiskt kort har är ganska lika min i temperamentet. Coola och ofta bredvidkatter, som vill vara med. Birmakatterna är lugna och mot sällskapssjuka och extremt vackra. Ragdoll är en ganska stor katt, men lugn. Main coon har jag hört ska vara ganska coola, men kanske ingen soffpotatis. Besök olika uppfödare och gå på utställnningar. Mitt bästa tips.
Sorry, mobilen skojar m mig….. Mkt* brittiskt korthår *

JA LaPerm:-)! Jättefina!!
#10, Jo jag fick reda på det sen att cornish och devon rex kan vara lite mer "pigga" eller vad man ska säga :P
okej, då verkar ju ragdoll passa perfekt till mig. eller kanske sibirisk katt?
Just att städa gör jag redan massvis :( jag har en Grand Danois som drar in massor med skit och fäller ganska mycket… sen har jag långhåriga kaniner som fäller ganska mycket året om.
Min hund älskar mina kaniner och är väldigt försiktig med dem. Hon låter både de vuxna och kaninungarna som jag haft klättra på henne hur som helst och tvättar dem gärna. Men utomhus så har hin försökt jaga både katt och kanin och hare… Tror ni inte att det är annorlunda innomhus? Hon skulle aldrig få för sig att skada mina kaniner, hon är som en mamma för dem. Men hon har aldrig träffat en innomhuskatt tidigare…
Jag har velat ha katt ända sedan jag flyttade hemifrån alltså ca 2½ år. Men har inte kunnat bestämma mig om jag vågar.
Sen undrar jag också tror ni att en katt kan triva hos mig… Dela hemmet med en stor hund och två kaniner i en 2:a. Men katten kommer få möjlighet att komma ut i sele och koppel några gånger i veckan. Helst dagligen men kan ju hända att man hoppas över en eller två dagar.
Jag vill gärna skaffa katt fårn en uppfödare men sen känner jag att det finns så många katter som letar efter hem som sitter både på blocket och på katthem. Men vet man ju inte riktigt vad man får eller vad man ska säga. Det är ju mer garanti på en raskatt känns det som, eller vad tycker ni?
köper du en kattunge blir det förstås svårt att veta hur katten blir som vuxen. Men kan du tänka dig att köpa en vuxen katt så är ju det problemet löst om du hellre vill ta emot en hemlös eller omplacering :)
Då kan du även skaffa en katt som kanske verkar klara sig bättre utan kattkompis :)
#15. Ja det har du rätt i!
Just nu lutar det mot att ta emot en katt"unge" (hur länge är kattungar just kattungar?) som är ca 9 mån som kom till en gård med sin syster och mamma som hade blivit utslängda tydligen eftersomm kattungarna var tama.
Jag ska antagligen köra dit på onsdag och hälsa på och se vad jag tycker.
De som tog hand om kattmamman och kattungarna kunde bara ta hand om dem till sista december så jag kände att jag ville ställa upp!! Jag mår så dåligt av att höra om alla katter som stängs ute och "slägs" bort att jag vill ta hand om alla :( Mamman såldes för ett bra tag sedan så det är bara de två kellingarna som är kvar.
Katt nummer 2 får bli en raskatt från en uppfödare. Jag vill gärna ha två katter i framtiden så de har lite nytta av varandra…
Kattungarna bor för tillsället i ett uthus eftersom de redan har två katter innomhus som inte alls tål andra katter. Hon säger att går på låda och är busiga och frammåt och vill gärna kela. Men eftersom det är jordstampat golv och bara inslängda saker där så är de inte vana vid en innomhusmiljö. Detta är jag beredd på och förstår om katten är skygg i början.

Slår ett slag för Norsk Skogkatt. Inte för busiga och inte för på. Våra kan gärna gosa men ligger inte i en hög på en, utan gärna mer bredvid. Samt att de kan gärna busa och springer runt i lägenheten. Passar perfekt för oss :) Lättskött päls, förutom en som har ooootroligt mycket päls och fått några tovor, men det är bara att ta bort
#16 vad bra att du ställer upp gör de hemlösa. Men du har inte en tanke på att ta båda syskonen? Då får du ju två på en gång som du vet trivs med varandra:-)
#18, tack! jo det har du rätt i… men en katt blir bra nu i början!

Har själv fött upp pappan till kullen som #20 har nu och han är så himla underbar. Älskar männsikor, att gos och blir ledsen om han inte får vara nära. Otroligt trevlig och älskarvärd katt och hoppas hans avkommer ärver de delar av hans personlighet :)
Men så söta!!!
om det är en förening…. avlivas katter då om de inte får ett hem?
Jag blir lite osäker på det hela…
# 24 Det finns många olika katthem runtom i Sverige. Om katthemmet är med i Svekatt så vet du med säkerhet att de inte avlivar friska katter. Läs gärna mer här:
http://www.svekatt.se/index.php?ID=0
Det finns även andra katthem som inte är medlemmar i Svekatt men som står för samma värderingar. Ta reda på vilka katthem som finns där du bor, och läs på lite innan du besöker dem. Fråga även när du är där hur de gör med katter som inte blivit adopterade på ett tag och hur de arbetar med skygga katter. DU kan ju alltid be att få prata med den som är ansvarig på katthemmet, då kanske inte alla volontärer alltid vet. Men en sak är säker, är det ett NO KILL-katthem så vet alla på katthemmet om det såväl volontärer som personal, och dessa katthem vill ofta gärna upplysa om att även de skygga katterna kan med rätt kunskap hos människorna bli trygga, även om det tar olika lång tid.
Vad jag förstår så har du lite bättre koll på hundvärlden, och om du har kunskap om omplaceringshundar så förstår du nog att det kan ta lite extra tid för dessa beroende på vad de har med sig i bagagetm hur de tidigare har blivit behandlade osv. Men med rätt kunskap och tålamod så blir det oftast riktigt fina hundar. Samma gäller för katter, att det kan ta tid. NU blev kanske det här sista lite OT men men…
Och jag vet många exempel där både raskatter, huskatter och hundar trivs jättefint ihop! Och jag tror nog att det kan vara bra att börja med en lite äldre katt till en början, de flesta katthemmen anser att kattungar inte ska flytta iväg helt själva utan att de ska ha en kattkompis att leka med och som även kan fostra dem lite.
Kul att höra att d u är så intresserad av att bli med katt!
Själv är jag uppvuxen med enbart hundar och är hundmänniska in i själen, men här sitter jag nu med två hittekatter och volontärar på ett katthem. Där ser man!
Hej
Det finns två rasklubbar för Maine Coon, Maine Coon katten http://www.mainecoon-katten.se/ samt The Maine Club http://www.themaineclub.se/ där du kan hitta uppfödare.
Maine Coonen, MCO, är en helt underbar ras och väldigt hundlik för att vara katt. Mina kräver minimal pälskötsel, går i koppel och är väldigt mysga och kelna.
Glad Skåning
#22 Den cremefärgade längst till vänster föll mig i smaken precis! 

# Ts är det din bamse hund? Jättefin iaf:)
Du undrade om Sibiriskkatt o jag föder upp dem så kan svara. Jag tycker det är en mellan katt men om du vill ha en lugn katt så ska du nog sikta på en perser, Brittisk korthår el Ragdoll men givetvis är ju alla kattungar busiga om du ska ha en sådan.
På bilden en av mina Sibiriska kattungar jag har nu.
Men så fina de är:-)!
Åh jag tror jag dör lite smått… så himla söt 
Jag har fastnat för den sibiriska katten för deras utseende och för de är allergivänliga eftersom mamma är allergisk!
Japp hunden är min! hon älskar smådjur =)
Men för att uppdatera så blev det ingen titt på hittekatten. Jag kände själv inte att det kändes bra. Den och kullsystern hade rymt och kommit ut och då hade man fortsatt katterna vara både ute och innekatter… icke-kastrerade på över halvåret gamla.
Jag vet inte, men för mig känns det inte rätt att ta in en katt som varit ute/inne katt och bara ha som innekatt… Tänk om den inte skulle trivts.
Så jag letade vidare och hittade en kull kattungar med mamman renrasig main coon och pappan okänd. Tydligen hade honan rymt och kom hem tre dagar senare och efter ett tag så låg där kattbebisar i korgen…
Jag var där idag och hälsade på och bestämde mig för en liten kille som är så söt så söt <3
ska hämta hem honom vecka 2 som tidigast då han är 12 veckor gammal då.
Hjälp mig att komma på något mer på "att köpa listan" om jag glömt något?!
* Kattlåda(or?)
* Matskålar
* Kattsand
* Våtmat och torrfoder
* klösplatta
* Några olika leksaker
* Klätterställning
Har redan beställt en klätterställning så väntar på att det ska komma hem
Vad tycker ni om detta? :)
beställt på www.zooplus.se för 499:- =)

#31 En kattkompis. ;)
#32, fortfarande så vill jag börja med en katt ;)
Du har ju en hundkompis till katten så de kan nog underhålla varandra :D Underbart söt kille, hoppas ni får det bra tillsammans :3
Nyfikna och ska vara med överallt.