cigarettgalna katter!
Hej!
Mamma skaffade 2 katthannar (bröder) för typ ett halvår sen…
Först funderade vi varför katterna slickade på vissa människors händer och nu har vi kommit på det! Det är rökare…
De är helt galna på oss som röker! De flyger upp i famnen genast man sätter sig ner och börjar slicka frenetiskt och tugga på fingrarna! De blir riktigt arga om de inte får hålla på och morrar åt en om man försöker puffa åt sidan… =/
Utomhus hade ena katten hittat en fimp oxå som han hade tuggat på…
Häromdagen fick mamma ett brav också och funderade varför katterna var helt galna på att komma åt det, men det luktade tobak!!
De kommer från ett ställe där paret i huset rökte, men det luktar inte tobak inne hos dem och mamma tog katterna när de var 8 veckor gamla så de borde ju inte komma ihåg…
Har ni upplevt samma? Hur får man dem att lugna ner sig?
Katterna är lika tokiga i cigarettlukt som andra katter är efter kattmynta!!

Kan dom ha blivit nikotinberoende?
Skynda långsamt så går det fortare.
Innan jag slutade röka helt så hittade min kattunge Sparta alla cigaretter jag hade, vart de än var. Han drog ut dem från väskan, från mina fickor, och fick till och med upp lådor när han kände lukten av dem. Inte ens när de förvarades i en igenknuten plastpåse fick de vara ifred. Nästan dagligen hittade jag någon enstaka söndersmulad cigarett i någon vrå.
Det var i samband med att jag insåg att katten började bli beroende som jag slutade röka helt och hållet. Slutet gott, allting gott. 
borde inte ha blivit det… De som bodde i huset rökte oftast utomhus och rökte de inomhus var de vid köksfläkten så röken kom ju inte in i själva huset då… =/

#3 Dom kan ha kommit år cigaretterna. Eller så kanske det finns kvar lite på händerna efter rökningen och därför slickar dom på folks händer.
Skynda långsamt så går det fortare.
Är du medveten om att det enligt lagen ärförbjudet att ta kattungar från sin mamma innan de är 12 veckor gamla?
Fast om de rökte inomhus vid fläkten så luktar det rök iaf. Det har jag som inte röker märkt. Hemskt att djuren blivit så beroende.
Kan inte uttala mig om varför de reagerar på nikotin som de gör, men jag blev mycket upprörd över att de är tagna från sin mamma långt under den lagstadgade ålder 12 veckor. De 4 veckor som minst skiljer är oerhört viktiga för kattens utveckling. Att ta dem olagligt tidigt kan ge stora problem i framtiden.
För övrigt: om ni har katter som går igång på nikotin får ni se till att det är 100% fritt från fimpar i deras miljö. De kan dö om de lyckas tugga i sig en fimp.
Medarbetare Hittekatter iFokus
För att svara på dina frågor så
1. Nej, jag har inte varit med om det eftersom jag inte röker. Låter dock som ett beroende.
2. Partiklar från cigarettens rök sitter kvar i kläder, hår, på händer osv. så jag vet inte om det räcker med att hålla god handhygien (handsprit) för att katterna ska lugna sig. Bäst för katterna vore om ni helt slutade ge dem tillgång till gifterna, dvs. sluta röka.
Ett alternativ kanske vore att testa elektriska cigaretter. De ska inte avge någon röklukt och lämnar inte partiklar på händerna på det sätt som vanliga cigaretter gör. Det skulle även göra det lättare att hindra katterna från att få tillgång till nikotin.
Medarbetare - Halloween.ifokus
Tack för svaren… Vet inte vad ni har för lagar i sverige men här i finland är det fullt tillåtet att ge bort kattungar vid 8 veckor… Iaf som jag förstått det… Är själv mer hundmänniska så är inte så jätte insatt :-)
Dock är ju inte den största poängen att det är olagligt, utan att katterna kan få men för livet. Vi har väll en artikel här om det? Eller är det någon av de andra kattsidorna?
Edit:
/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se
Det där är jag tyvärr skeptisk för… Min mamma har haft katter hela livet, likaså min pappa och många andra i min närhet… De har alla tagit sina katter vid 8 veckor och de har aldrig haft nåra problem… Dock är ju inte alla katter lika så man får ju se efter individen… Dessutom har jag upplevt att kattmamman slutar "ta hand om" ungarna vid ca 8 veckor och då betyder ju detta att ungen inte "behöver" mamma mer… Denna information och iakttagelser från personer i min närhet som haft mycket kattungar…
#11 Jag tror nog att expertis och forskning i området som lett till en lagstadgad gräns på 12 veckor i Sverige är mer att lita på än personer som haft mycket kattungar?
Det du skriver om att ungen inte behöver mamman efter 8 veckor är precis det man kommit fram till varit fel, eftersom det inte har att göra med det rent fysiska utan även psykisk och social utveckling. Det är inget hitte-på och något du gärna får sprida vidare i Finland, för katternas skull :)
www.kattstatus.se - Allt du behöver veta om katter
tyvärr är jag av annan åsikt när det gäller ålder på när katterna får ges bort, jag själv tycker att 8 veckor är lagom, absolut inte tidigare! Så tyvärr… forskningar i dagens läge visar ju också att barn inte får äta/dricka annat än mjölk det första året och under graviditeten får man inte äta det ena och det andra, sedan kan man ju fundera hur mycket allergier barn har i dagens läge och varför man har så mycket allergier??
Så tyvärr är jag inte för så djupa forskningar, snart ska katterna vara 2år före de får ges bort för att något snille kommer på att ungen KAN ha problem med sociala tillfällen osv…
För det första så ska katter INTE GES BORT. Din åsikt kan du stoppa upp någonstans där bak. Vid ca 8 veckors ålder brukar kattungarna inte vara så beroende av mamman längre och mamman börjar så smått att sätta gränser och visa dem att de snart ska få klara sig själva. Men ungarna är fortfarande beroende av sin mamma för både sin psykiska utvecklings skull.
Var någonstans kan man läsa att människobarn bara ska dricka mjölk det första året. Redan vid några månaders ålder så börjar man att ge dem mosad mat. Anledningen till att gravida inte ska äta för mycket av vissa saker, tex viss sorts fisk, är att den innehåller ämnen som kan ge skador på fostret. Och det är inte själva fisken som ger skadorna, utan sånt som människan så vårdslöst har dumpat i naturen som sedan tas upp och lagras i fiskkroppen.
Jag bli så arg på folk som sätter sina egna regler för att de ska passa dem själva, och struntar i hur det utsatta djuret tar skada av det i längden.
ja min mammas katter är väldigt skadade eftersom de aldrig kissat/bajsat utanför lådan, är väldigt sociala och inte har något fel alls…
För det andra så är det vanligt att man inte SÄLJER katter, förstås är det annat med raskatter…
Men ja, du kan tro och tycka vad du vill så håller jag då mina åsikter :)
Jag frågade ju inte i inlägget NÄR man kan ta hem en kattunge… Inlägget handlade om något helt annat!

Sverige o Finlad har helt olika djurskyddslagar i mångt o mycket, är det tillåtet att ta en katt vid 8v i finland så är det inget att gapa om i sverige, iaf inte på en enskild person, ta det med de som bestämmer sådant
Vi här i sverige har oxå haft tillåtelse att ta katter vid 8v, sen ändrades det till 10v o nu är det 12v. Att skälla på ts om hur det ska vara är ju ett påhopp, det är ju inte hon som tagit katter vid 8v, utan mamman o helt enligt lag i finland
Tråden startades iaf för att det fanns ett problem ts ville ha råd om, inte påhopp huruvida katterna var tagna för tidigt eller inte. Men som vanligt här så blir det till o nervärdera personer som inte gör som ni gör. Tycker faktist att de flesta trådar här slutar med påhopp o nervärderingar, funderar allvarligt på att gå ur gruppen just pga detta, stämningen här inne är ofta mkt otrevlig.
Dessutom finns det MÅNGA även i sverige som tar kattungar långt före 12v ålder, det finns många BYB som bli förbannade på kattungeköpare som inte vill ta kattungarna före 12v.
TACK polgara!
#13 Så för att man kommer fram till nya rön inom forskning och kunskapen ändras så är du inte för den? Jag finner det mycket märkligt att du bara avfärdar något så viktigt utan grund för det, för att du inte gillar det. Du dissar verkligen vår djurskyddslag för att du inte gillar kunskap. Hjälp!
#15 Din mammas katter versus forskning - är du verkligen seriös nu? Vilket bör utgöra grund för Sveriges lag? Alla katter är individer, vilket räknas in i forskningen. Men då får jag anta att du heller inte tror att man kan få cancer av cigaretter, i alla fall inte sålänge ingen du känner fått det. Förstår bara inte hur du får ihop det…
Vet att ditt inlägg handlade om något helt annat, men det är inte konstigt att svenskar reagerar. Det gör alla i Sverige som vet något om katter, faktiskt. Tänk dig själv om någon skulle skriva att de tog kattungar vid 4 veckors ålder, alldeles för tidigt även enligt dig ju. Nog skulle du tycka det var ledsamt?
#16 Det är ingen som skällt på TS för att hon skulle gjort detta. Vi motsätter oss det faktum att hon dissar vår djurskyddslag och att forskning som ligger till grund för det inte är något värt. Lagen bygger på kunskap, och det är alltså ingen egen åsikt vi har (dvs. förutom att jag anser att man bör följa det som forskning visar är bäst). Viktig info alltså och det är helt OK att ta till sig info oavsett vad olika länders lagar säger.
Det sista om folk som tar kattungar för tidigt i Sverige har inget med detta att göra. Det är en annan sak och det är både emot sunt förnuft och dessutom olagligt.
ja men som sagt bor vi i olika land med olika lagar och olika synpunkter på saker och ting…
Vem som helst kan få canser, man behöver inte vara rökare för att få det ;)
Jag utgår ifrån att man kan ta kattungar vid 8 veckor OM katten som individ är redo för det, altså rumsren, diar inte längre utan äter mat osv… Så länge det är lagligt i landet där jag bor att ta kattungar vid 8 veckor så är jag för det, oberoende om ni där på andra sidan träsket inte gillar det ;)
Lagen om att man inte får ta kattungar från mamman före 12 veckors ålder kom till för att skydda kattungarna, för att de ska få ett bra liv. Och om man älskar katter vill man ju att ens katter ska må bra! Du säger i #13 att du tycker det är "lagom" att ta dem vid 8 veckors ålder - lagom för vem??
Cigaretter innehåller nikotin, ett nervgift som är starkt beroendeframkallande. Om ni inte kan sluta röka själva så låt åtminstone katterna slippa det giftet! Göm cigaretterna och tvätta händerna innan ni rör katterna.
Jag tycker det är lagom för katten själv… Och bara som info så röker ingen inomhus och katterna får varken tag på cigaretterna eller röken!! Det är lukten som sitter i händer och kläder som de är galna efter… Ska man då stå naken ute och röka och sedan ta en dusch efter varje cigg?? Jo.. Vi tvättar händerna men som antagligen aalla rökare iaf vet så sitter lukten kvar… Jag bor inte hemma och kanske ni då tycker att alla som kommer på besök till ett hem med djur måste sluta röka före de är välkomna på en kopp kaffe… Skrattretande!! Och nej.. Det är inget fel på att ta in information men tyvärr håller jag fast i det jag lärt mig sedan liten och struntar i såna forskningar så länge jag inte får ett konkret bevis på att jag har fel som tycker att man kan ta kattungar vid 8 veckor utan att de skadas!! Kanske det är mot era regler också att röka när man går en långpromenad med en hund?? Hallåå grönhattar, varken djur eller barn går att skydda mot ALLT…
I Finland är det även mot lagen att ta en kattunge som inte ännu är 12 veckor gammal, som jag har förstått det. Jag bor i Finland. Det här är något som veterinären har även påpekat för mig.
Tja, eller egentligen vet jag inte om det är mot lagen. Men det är definitivt inte önskvärt och det står överallt att kattungen ska vara 12 veckor. Varför inte följa sådan viktig information? För att vissa människor vill ha små söta kattungar att gulla med en längre tid. Idioti. Man borde tänka på kattens bästa istället för sina egna fullständigt egoistiska och idiotiska "behov".
Hade en bekant som rökte på sin balkong (inglasad) och varje gång hon skulle ut så skulle katten efter… hon insåg att katten tillslut blivit beroende för han letare upp alla cigarett paket och luktade och strök sig mot dem frenetiskt.
Jag är ganska säker på att barn som övergivits av sina föräldrar och mår dåligt är klart överrepresenterade när det kommer till rökning. Har faktiskt svårt att föreställa mig ett gatubarn som INTE tigger cigaretter.
Vem vet, det kanske är likadant med katter? ;)
Det är ju nog inte så att en katt som blir tagen från mamman förtidigt får men vilka visar på asocialitet och liknande jämt.
Däremot är det väll troligare att djuret präglas på människor och får andra psykiska problem som tvångsbeteenden och liknande. Era katter verkar ju ha blivit besatta av cigaretter, kan vara en grej. Likaså att snutta på saker och ting kan vara ett symptom på att kattungen tagits för tidigt, översocialitet och så vidare.
Det jag vill säga är ändå att katterna om du tänker i proportion mot dig själv hur mycket rök/gifter krävs för att katten ska bli beroende tro?
En rökare andas ju även ut gifter och utsöndrar det genom hud osv. För mig låter det som att katterna har en beteendestörning i kombination med ett beroende.
hittade detta om katters rättigheter i finland… dock svårt att avgöra om det är en lag eller riktlinjer
Bara för att något är och alltid varit betyder inte det att det är rätt.
ja lag har jag aldrig hört att det skulle finnas i finland på att katterna ska vara 12 veckor, annat är det med riktlinjer…
Och som jag redan sagt står jag för mina åsikter så det är onödigt att ni hoppar på mig med en massa "information" hit och dit eftersom jag redan vet vilka riktlinjer det finns…
Att röka på en glasad balkong och fritt ute på landet är kanske en aning olika saker, och borde inte då #26 bekanta då varit så smart att h*n inte tagit katten med på en glasad balkong när man röker?? Fast katten VILL med betyder det inte att man måste låta den komma med…
Min mammas katter har aldrig utsatts för cigarettrök åtminstone efter flytten till dem, däremot gillar de lukten efter att man rökt…
Men jag tänker sluta diskutera detta nu eftersom det inte var därför jag skrev inlägget, jag vet redan vad forskningar osv säger och tycker, och jag står för mina egna tankar och åsikter…
Alla delar inte samma åsikter och tankar och det får ni riktigt finna er i, shit happens =)