Katten får skulden
Toxoplasmos, är en zoonos. Det vill säga både djur och människor kan drabbas. Det vanligaste är att människor blir smittade av dåligt tilllagat kött eller, bär och sallad.
Från Smittskyddsinstitets hemsida
"Människan smittas i regel genom att hon får i sig vävnadscystor från otillräckligt uppvärmt kött eller annan kontaminerad föda, såsom bär och sallad."
http://www.smittskyddsinstitutet.se/sjukdomar/toxoplasmos/
Ändå så skyller man på katter som smittkälla.
Toxoplasmos är inget nytt i kattvärlden. Det är också en bakterie som kan skada ett foster hos en gravid kvinna om en katt är smittad. Men som sagt, bakterien har funnits i många år.
Toxoplasmos är en parasit, ifall du läser länken till Smittskyddsinstitutet och läse du länken till Aftonbladet så får du veta att svenska forkare har kartlagt hur den beter sig i kroppen. Nej det är inget nytt. Men typikst att man skyller på katter.
#2 Parasit, så hette det ja. Pekat på katten har man gjort kring det i många år också trots att den återfinns främst hos tamfår.
Sen läser jag ingenstans att det skylls på katten heller i artikeln bara att katten kan få den i sig genom att äta ett smittat djur.
För att man ska få parasiten när man städar kattlådan så måste man i princip stoppa fingrarna i munnen lådstäd, utan att först tvätta händerna. Tror även att bajset måste ha legat i lådan i minst 12 timmar innan parasiten utvecklas.
Tror att det rör sig om 24 till 48 timmar samt plocka upp det med händerna och därefter slicka på dem.

#5 Kanske man skulle prova på nån tråkig släktträff för att liva upp stämmningen!
Vaddå, brukar ni inte göra så? Alltså lämna bajset länge och sen städa med händerna och slicka händerna rena? 
Att man skyller på katterna beror väl på att det faktiskt är katterna som är smittkälla? Inga katter, ingen toxoplasmos, typ. Jag tycker också att katter är söta, men man kan ju inte förneka fakta bara för det.
#8 Fast de är ju inte det, smittan kommer från andra håll för det mesta.
Det är svårt att få smittan från en katt.
#9 Om du får parasiten när du äter lamm så kan det bero på att en katt bajsat på din tallrik, att en katt bajsat på lammet eller att en katt bajsat på lammets mat. Det sista är förmodligen vanligast. ;)
Fast vanligast är nog ändå att man äter kattens bajs. För det gör alla normala människor, kattägare som ickekattägare.
# 10 Du har nog inte läst länken från smittskyddsinstutet där det står att det är att det är dåligt uppvärmt kött eller bär och sallad. Det står i inläget också.
#12 Läs igen. Kött, bär och sallad med rester av kattbajs. Inga katter, ingen toxoplasmos. Katterna är smittkällan. Om du inte vill förstå det så är det inget mer jag kan göra. ;)
#13 Vi måtte väl vara slarviga som smetar kattbajs på köttet,eller menar du att de som smittas äter kattkött?
Allmänt förebyggande åtgärder
En gravid kvinna bör informeras om Toxoplasma och veta hur hon kan skydda sig. En gravid kvinna bör alltså inte befatta sig med katträck, och hon bör undvika kontakt med sandlådor som katter kan ha förorenat. En gravid kvinna bör också undvika att äta rått kött, och hon ska inte smaka på köttfärsen. Parasiten dör vid djupfrysning till - 20°C (obs att hela köttbiten måste vara genomfryst).
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.
Eh nä alltså möss, bytesdjur är väl själva källan har jag föstått…. så om katten får i sig det så kan den bära på toxoplasmos. Alla katter bär inte på toxoplasmos. Min uppfödare testade sina katter, då hon fick veta att hon var gravid och de hade det inte.
Din ironi är lite svårupptäckt faktiskt.
# 16 Ja verligen, i den mån den finns! Använd gärna de smilyesiar som finns istället för hemmagjorda.
#15 Nej, det är nog katten som är källan, där parasiten förökar sig. Om katten sedan äter ett djur som smittats av parasiten från kattbajs, så kan parasiten ha utvecklats i mellanvärden så att den kan föröka sig i katten igen. Det krävs alltså både en katt och något annat djur för den här parasitens livscykel. Hittade en bild som beskriver det hela:
#16 #17
Du har alltså inte läst på Smittskyddsinstitutets hemsida?

#19 har du inte förstått ironin i det hela?
#19 Nu har jag läst din länk och klippt ut det stycke där du uppenbarligen läst den mening du inte förstått. :)
"Orsakande mikroorganism, smittvägar och smittspridning
Toxoplasmos orsakas av parasiten Toxoplasma gondii, ett encelligt urdjur (protozo) med en komplicerad livscykel. Katten spelar en central roll i smittspridningen som huvudvärd för parasiten.
Efter infektion utsöndras parasiten i avföringen, framför allt av unga katter. I miljön kan parasiten vara infektiös upp till ett år. Får och andra varmblodiga djur inklusive människa kan smittas genom intag av parasiten. I det varmblodiga djuret vandrar parasiten ut i cirkulationen och kapslar in sig i muskelaturen, där den kan leva många år.
Människan smittas i regel genom att hon får i sig vävnadscystor från otillräckligt uppvärmt kött eller annan kontaminerad föda, såsom bär och sallad."
Som om min vänlighet saknade gränser har jag dessutom hjälpt till med att slå upp ordet "kontaminera" i SAOB. ;)
"fläcka, förorena, besudla" betyder det tydligen. Dvs vi behöver inte käka kattbajs direkt ur lådan för att få i oss parasiten, utan det räcker med att käka något som är "fläckat, förorenat, besudlat".
Nu har jag verkligen, verkligen gjort mitt bästa för att du ska förstå att din tråd är helt onödig, eftersom katter faktiskt bär skulden för alla toxoplasmos-parasiter i hela världen. Vet inte varför jag gjort det, för du verkar inte direkt uppskatta hjälpen, men nu är det i alla fall gjort. :)
# 20 Nej tyvärr inte och i synnerhet inte efter att # 21 skrivit ytterligare ett inlägg.
#22 Du har helt rätt sakring, det finns absolut ingen ironi. Jag ville bara hjälpa till med något du uppenbarligen missuppfattat och överreagerat på, dvs att katter på något vis skulle vara orättvist beskyllda i artikeln.
Om jag raljerat i onödan någonstans så får vi nog tillskriva lusten till detta den aviga attityd du visat i dina svar. Barnsligt såklart, och jag ber om ursäkt i så fall.
Men katten är fortfarande skyldig till varenda toxoplasmos-parasit, och artikeln beskriver detta helt korrekt. :)
# 23 Är du helt 100 på det?
Du menar att om man utrotar alla katter, försvinner toxoplasmos helt?
#24 #25 Ja.
Alla parasitägg utsöndras av katter. Men själva parasiten kan sedan ligga vilande i andra djur och människor under mycket lång tid, och dessutom öka i antal asexuellt. Med 2 miljarder människor som bär på parasiten, och oräkneliga andra djur, så lär det onekligen ta en stund.
I princip måste väl alla djur och människor som bär på parasiten den dagen katterna utrotas dö, utan att sprida den vilande formen vidare genom att bli uppätna.
Hos djur som inte äter kött, dvs bara får i sig ägg från kattbajs, lär parasiten försvinna mycket snabbt. Hos djur som inte är kanibaler och bara äter rovdjur och asätare som finns längre ner i näringskedjan, t.ex. människan, borde det egentligen också gå relativt fort. Men det lär dock fyllas på underifrån ett tag, via kråkor och råttor och liknande, som äter as och där det förekommer kanibalism.
Men till slut lär parasiten försvinna helt om man utrotar alla katter. :)
Här är förresten en bild till på parasitens livscykel:
Jag antar att det är något du förespråkar då?
Och det att det sprids med sallad och bär är något som smittskyddsinstiutet har hittat på?
De menar nog att man kan bli smittad av det via bär och grönsaker, men att bären och grönsakerna först har blivit smittade via katten. Alltså att tex kattens bajs varit i kontakt med vatten som grönsakerna har vattnats med. Har inte kollat så noga om det bara är tamkatten som måste vara en av värdarna för att parasiten ska kunna utvecklas.
Men hur som, så är det inte kattens fel om man blir smittad. Utan det beror isf på att ens egen hygien är dålig.
Här finns en annan länk från SVA. Det står inget om att katten är enda orsaken till smittspridningen. Jag har även talat med Smittskyddsinstitutet så sluta upp med at skylla på katterna. Toxoplasmos är inte anmälningspliktig.
http://www.sva.se/sv/Djurhalsa1/Zoonoser/Toxoplasmos-som-zoonos/
Smittsätt:
Smittan kan spridas från smittade katters avföring till människor eller genom förtäring av ofullständigt upphettat kött från smittade djur.
Vilket tror ni är vanligast. Ofullständigt upphettetade djur om förtärs eller genom katträck som man tar upp med handen och sen slickar av sina händer?
#29 Den smittvägen skulle ju försvinna jättefort om katterna försvann, eftersom äggen från kattbajset, som hamnar på salladen och bären via jorden eller vattnet, bara klarar sig upp till ett år i det fria.
#31 De ofullständigt upphettade djuren har parasiten för att de käkat parasitägg från kattbajs, eller för att de käkat upp andra djur som käkat parasitägg från kattbajs. Människor äter väldigt sällan djur som käkar kött, så vi kan nog förutsätta att en överväldigande majoritet av de ofullständigt upphettade djuren fått i sig ägg från kattbajs via sin mat.
Det var fasligt vad svårt det var att acceptera att det är katterna som sprider parasiten, och att artikeln är helt korrekt. :)
Det vanligaste sättet att bli smittad är väl genom att man inte har sköljt sina grönsaker, som man äter råa, ordentligt. Och parasiten kan då ha hamnat på grönsakerna genom att en katt har bajsat i närheten av grönsakslandet, och sedan via regnvattnet spridits till grönsakerna.
Om man blir smittad via kött så kan det tex bero på att en katt tex bajsat på en äng där djuren betar eller på ett fält som sedan slås till hö som djuren äter.
Det kan ju faktiskt vara så att parasiten måste lägga sina ägg i ett kattdjurs mag/tarmsystem för att de ska kunna utvecklas. Precis som tex bandmaskar behöver ett par olika värdar innan de blir just maskar.
# 32 Ja det har jag svårt att acceptera då det inte förhåller sig på det sättet. Jag är medlem på ett annat forum också var det gälle katter och de är betydlingt mer kunningare där vill jag lova när det gäller toxoplasmos
Är du inte snäll så lägger jag in denna länken där så får du dina fiskar varma det vill jag lova. Vem är du? Är det du som skrivit artikeln eller känner du vederbörande?
#34 omg jösses
#34 Oj, ber om ursäkt om jag gjort dig upprörd. Det var absolut inte min avsikt. :(
Jag tycker absolut att du ska ta hjälp av dina vänner på det där andra forumet. De kanske är duktigare än jag på att förklara, att alla smittopilarna i den mycket pedagogiska bilden jag länkade försvinner i tomma intet om man tar bort katten.
Här är bilden igen, så kan de säkert visa dig. :)
#34 Såg här att dina vänner hjälpt dig nu. Vad bra! 
http://kattforum.se/viewtopic.php?f=11&t=216966&p=4362773#p4362773
# 37 Vem har påstått att det är mina vänner?