Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2397 ggr
Vajma
0

Stressad katt?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Ursäkta lite rörig och lång text men jag ville gärna beskriva mitt problem så bra som möjligt :)

Jag har en bondkatt på ett år som jag tycker har ett märkligt beteende, jag hittade henne som kattunge och ända sedan dess så har hon varit väldigt agressiv, arg och rädd. Det är inte alltid, men hon bits nästan hela tiden, kan flyga på ens fötter och rivas osv. Många gånger har hon attackerat min arm och hängt kvar när jag höjt armen, eller så sitter hon bredvid mig och hugger i mina armar/ben lite då och då.

Jag ser det inte som bus, man ser på henne att hon är arg och inte biter för att hon busar. Ibland är hon kelen men det är bara jag och en till som kan kela med henne och på senare tid så har hon även börjat hoppa upp i mitt knä för att kela men det brukar sluta med att hon börjar bitas efter en stund. Sen kan hon tvärvända och bli fruktansvärt rädd av sig, om jag får besök blir hon lite försiktigt och håller sig gärna undan eller om jag börjar möblera i lägenheten så kan hon bli jätterädd och springa och gömma sig. Hon är innekatt, i en etta på 40 kvadrat, detta verkar inte vara några problem vilket jag var rädd för först utan hon verkar trivas mycket bra här. Ibland har jag gått ut med henne i sele men det funkar bara om det är sent på kvällen då det inte är folk ute,  om vi möter någon blir hon livrädd och försöker rusa iväg vilket resulterar i att kopplet tar slut och  hon får panik för att hon inte kommer ifrån, eller om jag håller henne så börjar hon klösa så mkt att jag i stort sett tappar/ kastar ner henne för det går inte hålla henne då. Jag vet verkligen inte varför hon beter sig som hon gör men jag tycker det börjar bli lite jobbigt både för hennes och min skull.

Jag bryr mig inte om att hon bits, det är inte så att blodet flyter men det blir en hel del rivsår och hon attackerar sällan helt oprovocerat utan det kan vara att man försöker busa med henne så slår det väll över i huvet på henne. Hon är steriliserad och jag har pratat med veterinär som inte kunde komma på något fel och sådär men jag har börjat fundera på om det kan vara så att hon bara är väldigt stressad av sig? Har funderat på om feeliway kan funka kanske?

Blir väldigt glad om det finns någon som har något tips :)

[silkesnosen]
0

Jag vet ju inte hur gammal hon var när hon kom till dig, men kanske var det lite väl tidigt och kanske hade hon inte lärt känna människor innan dess. Jag tror att det är viktigt att du lugnt föser iväg henne, när hon bits, om du tex sitter i soffan, så får du puffa ner henne, så att hon lär sig att hon inte får vara med om hon bits och rivs.

Sedan gäller det ju att aktivera henne, så mkt du kan, kanske har hon starka "råttfångargener", som gör henne till en mkt aktiv katt? Se til att hon får leta efter sin föda, torrisar både här och där. Feliway kan du absolut testa, sedan kanske du ska fundera på en kattkamrat…men då gäller det ju att finna rätt individ.

[silkesnosen]
0

Jo funderar på..är hon steriliserad, alltså har sina äggstockar kvar eller kastrerad?

Vajma
0

Tack för svar!

Tror hon kan ha varit cirka 10 veckor när jag hittade henne och då var hon inte alls rädd för mig utan det första hon gjorde var att kela när jag tog upp henne och lådan har hon skött bra från början så jag tror nog hon var van vid människor. Att puffa ner henne när hon bits funkar inte, då blir hon bara argare och ska bitas tillbaka. Hon är inte så aktiv men hon kan få lite "ryck" då och då och rusa runt lite i lägenheten och "döda" leksakerna och då brukar jag passa på att leka med henne, annars brukar hon knappt orka leka alls :P

Äggstockarna är borta, kastrering kanske det heter då?

Kamrat har jag med funderat på men innan jag flyttade hit med henne så hade jag henne hos mamma som har en katt men min katt jagade mammas och var elak mot henne, efter flytten så hände det att jag tog med henne hem till mamma ibland för att hon skulle få "nått annat än lägenheten att se på" och varje gång så var hon hemsk mot den andra katten så jag fick sluta med det. Är jag ute med henne och hon får syn på en annan katt så reser hon ragg och fräser och vill gärna jaga den.

Leta efter föda var ett bra tips, ska prova det! Tänkte även skaffa en laserpekare, det brukar ju få fart på de flesta katter så kanske hon kan bli av med lite energi där :)