Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 645 ggr
[silkesnosen]
1

Hjälp!

Jag har en alldeles underbar exotic, som jag trodde att jag skulle förlora kring förste september, då han blev uttorkad, bara kräktes och så vidare och fick buköppnas, då fick de masera hans avföring i tarmen längre bak. Det visade sig att han hade magkatarr, vilket gjort att han slickat i sig mer hår än normalt, kräkts och så had tarmarna börjar röra sig för långsamt. Sedan början av sommaren hade jag då försökt få honom att äta ett bättre torrfoder än RC, då jag ville ha bättre kvalité. Uppenbarligen tålde inte magen det.

Sedan tålde han inga foder allt for upp, varken det äldsta RC eller de nyare sorterna jag provat. Jag fann RC Sensible, vilket nästan gjorde allt bra. Bättre avföring har han aldrig haft, han kräks betydligt mer sällan, är pigg och glad. Jag köpte 2kilos påsar i två omgångar, då jag inte ville sitta med för mkt foder om han skulle reagera, det gick bra, så jag beställde en rejäl tiokilos.

Nu den senaste en och en halv veckan, så har ngt börjat att hända. Han har kliat upp en liten fläck vid örat. Jag satte på Eye envy och det börjar växa ut hår där igen. Sedan började han klia upp en fläck mitt på huvudet, jag satte pulver där med och jag tyckte att det såg bättre ut, men nyss när jag kom hem, så har han kliat en liten fläck strax under örat, så att det kommit lite blod. Jag vet verkligen inte vad jag ska göra, kräkas och dö eller klia upp sig. (jag har även bytt kristallströ, för några veckor sedan).

Jag tror spontant att det är fodret, men samtidigt kan det ju leda till avlivning om jag tar bort det :( Hm tänkte se om ni erfarna ägare, har ngt tips. Nu har jag ändå givit honom lite av det gamla fodret som jag prövade att fasa in i sommras, kanske kan jag hoppas att han är lite stabilare i magen, så att jag kan mixa:/ hua.

Tidigare vintrar, så har han fått kala fläckar över ögonen, så jag funderar på om han blir torr på vintern och det här kanske förvärrar det…

Postar både här och på perser i fokus, kan behöva bolla lite tankar.

Sorry för det långa brevet, hoppas på tankar, erfarenheter och funderingar!