Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1408 ggr
jasmina.p
0

Kattens tänder

Hur håller ni era katters tänder hela och rena?

min ungkatt på under ett år gammal har fått som en rand rakt ner på sina hörntänder "huggtänder" och i skårorna samlas det smuts så jag brukar borsta bort det lätt på kvällarna. det är inte hårt plack utan mjukt som går att tvätta bort men vill ju inte ha plack i framtiden.

Hon knaprar i sig torrfoder och ibland lite gott nötkött som trillar ner från skärbrädan hihi :)

http://liveforthemoment-jasmina.blogspot.com/
Bloggen om kaninerna, hunden och hästarna även allt omkring!

[WickedAlly]
0

Mina får sådana där tandgodisar som man kan köpa i vanlig matbutik, vet inte om de funkar dock, har mina tvivel. Men vid senaste kollen fick vi högsta betyg för tänderna, ingen tandsten eller någonting så de kanske gör sitt ändå.

Annars så hjälper nog torrfodret till en del skulle jag tro :)

[Zlarviig]
1

Jag borstar tänderna med koksalt lösning ungefär en gång i månaden Tungan ute

vinteralvan
1

Kycklingvingar är riktigt bra för tänderna. Jag brukar borsta också någon gång då och då, 1 gång/månad kanske.

Cockerspaniel
0

Mina får en kyckling vinge 1 gång i veckan. De får tyvärr dela på den eftersom den ena som jag har är rätt så kräsen på mat så jag får dela en kycklingvinge åt dem! :p

[RMSLiners]
0

Min fick kycklingvingar men nu har ju han FORL så tugga ben funkar inte längre så bra som förr. Sen brukar jag ge Bucacat.

jasmina.p
0

Vart köper ni kycklking vingar? :) på vanliga mat äffren bara? och sen fryser ni in dem? :) okryddade såklart

http://liveforthemoment-jasmina.blogspot.com/
Bloggen om kaninerna, hunden och hästarna även allt omkring!

[Zlarviig]
0

#6 råa kycklingvingar i mataffären går bra. Om det är tillagade kycklingvingar är det farligt om katten äter på benet. Råa kycklingben är mjukare Glad

Linnea
1

#1 Torrfoder är ungefär sm,om knäckebröd och jag har aldrig hört nån påstå att knäckebröd är bra mot plack.

Kycklingvingar fungerar väldigt bra, det brukar finnas frysta i 1-2kg-påsar i mataffären.

Skynda långsamt så går det fortare.

[WickedAlly]
0

#8 Bara hört det från veterinären, har ingen aning om huruvida det hjälper eller ej. Fick höra att det funkar lite som "slipmedel" :)

Ni som borstar: Har ni bara väldigt snälla katter eller har ni några knep? Är inte riktigt säker på att jag vill testa på min ena, var tvungen att duscha av honom en gång och bara det var en mardröm. Skulle jag försöker borsta tänderna på honom så biter han väl av mig näven.
Ska tillägga att han inte är elak alls, bara väldigt tjurskallig och ska bestämma själv :)

[klisterbomb]
0

Börja med att få katterna att vänja sig vid att du pillar den i munnen öht bara, så de tolererar att du är där och petar. När det är "lugnt" för dem så börja borsta på framtänderna. Jag började med att borsta pyttelite, något drag bara, och ökade ju mer hon tolererade det. Kindtänderna är lite krångligare, fortfarande något hon tycker är jobbigt men de är även de som är viktigast att komma åt då de oftast är de tänderna som samlar på sig tandsten. Utsidan blir oftast med angripen än insidan.

Sedan finns det ju även tandpastor för katter som brukar ha kött/kycklingsmak. De har ingen effekt som för oss människor, flor eller dyl., utan är endast för smakens skul och för att det ska bli en lite godare upplevelse.

Köp en mjuk borste. Jag själv använder en vanlig barnborste för småbarn. Personligen anser jag att tandborstarna man köper på kliniker eller så kan vara väldigt hårda.

Min dam är väldigt snäll, för att svara på din fråga. Men det du kan prova är att ta ett tag i nackskinnet. Vissa katter håller sig stilla då även fast du kanske inte håller speciellt hårt. Ett annat knep, om katten blir bitter, är att linda in den i en handduk. Det gjorde vi mycket på stressade katter på kliniken. De kan känna sig lite tryggare i situationen genom att ligga inlindade i handduken, sen slipper man även dessa vassa klor som kan flyga hit och dit. ;)

Lycka till. :)

[WickedAlly]
0

#10 Tack för svaret!
Ska testa dina tips och hoppas att det fungerar. Fördelen är ju att min kisse som sagt inte är elak utan bara väldigt envis, vill han inte så ska han inte, hehe.
Det där med handduken har jag testat när vi skulle klippa klor, fungerade bra så det kommer jag nog att köra på :)

Just dessa vassa klor som jag gärna slipper, han har rivit upp min tumme så hårt en gång att jag fick tejpa. Mitt fel dock, inte hans :)