50% sibirisk katt?
Finns det någon chans att dessa katter ärver "allergiegenskapen"?
Vad tror ni?

Nej eftersom att sibbarna inte är mer allergivänliga än andra katter så lär ju inte en huskatt med en sibbeförälder vara mer allergifri än en sibbe..
Mer info finns på denna sida. http://www.sibiriskkatt.nu/
Stolt ägare till tre La permer
Visst att man inte vet varför ännu men sibbarna är ju många gånger mer allergivänliga än andra katter jo. Uppfödare brukar ha så man kan komma och hälsa på för att se om ens allergi yttrar sig även med dem. Har bekanta som har allergi som inte yttrar sig med rasen
Alla är allergiska mot olika sorts katter, vissa mot alla.
Och det är svårt att veta, eftersom den sibiriska katten är en sådan ny ras och tar fortfarande in huskattsnoviser ifrån Ryssland, så hur en sådan "gen" ens skulle ärvas ned vet nog ingen.
Det går inte att säga att någon ras är mer allergivänlig då det är så otroligt individuellt exakt vad man reagerar på.
Jag kan bara ta migsjälv som exempel, har varit allergisk i princip hela mitt liv men familjen valde att behålla våra katter och jag hade många vänner med katter. Lärde mig med tiden att långhåriga och hankatter tålde jag bäst, korthåriga reagerade jag direkt på, korthåriga honkatter var en mardröm. Idag har jag två korthåriga huskatter, varav en är en hona och då raka motsattsen till vad jag trodde mig tåla, reagerar aldrig på någon av dem och har inte reagerat på någon annan katt heller på flera år, var tämligen säker på att jag vuxit ifrån det till 100%. Tills nu vill säga, reagerar nämligen chockerade nog på mammas renrasiga jourhems-perser, långhårig och hankatt, han var dock fertil så det kan ha boostat allergin en aning.
Enda sättet att veta om man tål dem eller ej är att "prov sniffa" eller låna hem en filt katten legat på och använda den som huvudkudde eller nått. Sen får man tänka på att kroppen oftast vänjer sig vid något den utsätts ofta för dvs att du tål i regel din egen katt bättre än en väns.