Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1339 ggr
Marshmello
0

Blötmatshjälp

Hej!

Mina katter brukar få mjau eller bozita, som mjukmat. Men nu har dom börjat tröttna på det. Sheba har varit min räddning ibland när jag snabbt behövt handla mjukmat, och det älskar dom.

Men det verkar råda lite delade meningar om Sheba-mjukmaten är bra… Varför skulle den inte vara bra? Vad jag kunde se fanns det iallafall inget socker i den.

Marshmello
0

Kan uppdatera med lite information som är nödvändig, som jag kom på.

Jag tänkte lägga upp det såhär: eukanuba torrfoder, och sedan mjau/bozita-blötmat varvat med sheba.
Borde dom då inte få i sig tillräckligt med taurin då?

IceJossan
0

Vilka Sheba-sorter menar du? Det finns de i typ folieförpackning och de i sån där serveringskupol. Det står på om det är helfoder eller ej. De i kupol är inte helfoder vet jag, det är bara som godis.

Har du testat Whiskas? Det är okej blötmat. Pussi likaså. Tyvärr innehåller en hel del av alla sorter socker och/eller spannmål, men det är ändå i små mängder jämfört med torrfoder och därmed bra mycket bättre än torrfoder. Så ös på du. Hellre mestadels (helst bara) blötmat, och så lite torrfoder som möjligt.

Marshmello
0

Det är sådana i folieförpackning, det står att det är ett helfoder. Men är det tillräckligt med taurin i då? Det står att det bara är kött/köttbiprodukter, mineraler och vegetabiliska biprodukter i.
Men eftersom dom äter annat än bara sheba, så borde kanske taurinet ordna upp sig ändå?

Naej, Whiskas har jag dels hört ska vara ganska "starkt", och jag har en katt med rätt känslig mage. Och sedan vill jag helst inte ge något med socker i alls… Och det har jag inte sett att det är i varken mjau, bozita eller sheba. :)

MonicaLagerquist
0

Annars kan du ju ge Bozita/mjau och mosa i lte av den maten som de gillar.Mosa och blanda väl så brukar mnaten slinka ner.

Mat som det står är helfoder är helfoder.

Stolt ägare till tre La permer

Marshmello
0

Ja det är sant, ska prova det. :)

Men, bara för att det står helfoder på, så betyder det ju inte att det har alla ämnen i sig som katten behöver? Typ alla torrfoder med 80% spannmål i står det väl säkert att det är ett helfoder med… ;)

MonicaLagerquist
0

#5 Tyvärr så räknas torrfoder som helfoder .Jo men för att kallas helfoder så måste det innehålla allt katten behöver men det kan även som sagt innehålla en massa som katten INTE behöver.

Stolt ägare till tre La permer

Marshmello
0

Aha, okej. Men då borde Sheba gå bra då, för det var ju inte massa skit i. :)

fvanilla
0

#7 Ja, vissa Sheba-sorter är riktigt bra! Det beror på smaken och konsistensen på fodret i Sheba-asken. De i sås brukar ha spannmål och sådant, medan den paté-aktiga maten är det gott som helt bara kött i.

Marshmello
0

Okej, låter bra! Den kissarna gillar mest är den som är kyckling, och den är som pate. Konsistensen av den verkar föredras framför bitar och liknande. :)
Det låter ju jättebra! :D

fvanilla
0

#9 Ja, den smaken är gott som bara kött vad jag vet. Paté har oftast mindre skräp i sig (för att de inte behöver göra t.ex gelén eller såsen).

Så ge bara hur mycket du vill!