Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 2250 ggr
Rafflan
0

farligt, hjälp?

Fick i sommras hem en 3 år gammal kastrerad hankatt, innekatt, som skulle avlivas pga allergi, märkte redan tidifgt att han bet på tunna sladdar, tex headset, var enkelt löst genom att alltid gömma dessa.
Men nu har det blivit värre, han biter på mobil laddaren och senast på datamus sladden, när dem var igång! fortsätter det såhär kommer han snart få en stött eller kanske börja bita på ännu större sladdar = ännu större risk att han får en stött!

Finns det nåt medel man kan spruta på som typ "bite off"? för vill inte smeta på tex äppelcider vinäger eller nåt sånt äckligt på ALLA mina sladdar i hela huset :P

Tips snälla innan han biter på en sladd och får en stött :(

Magic Nicki
0

Läste någonstans tips om peppar. Kommer inte ihåg om det skulle vara svart eller vit för det va någon av dem, inte vilken som. Man skulle gnida in med en trasa. Läste även att katter tycker inte om citron heller. Kanske värt att försöka. Annars finns ett medel som jag inte kommer ihåg namnet på. Men hörde att det kan bli beläggning på ytan som man sprayat på. Den säljs på djuraffär.

Rafflan
0

#1 peppar lätt bra, kanske låta dem nosa och se vilken sort dem inte gillar? :)

IceJossan
2

Tabasco, Sambal Olek osv! Och så ger du honom mer att göra så att han inte känner att han behöver bita på sladdar.

Alltså mer hjärngympa! Till exempel en plastburk som du skär två små hål i och lägger godis i, eller hål i en petflaska. Sätt FAST godisbitar i en äggkartong och stäng den (men dra bort flärpen som håller locket stängt) så har han att göra! Sysselsättning är A och O för en sladdbitare eftersom de oftast gör det i brist på annat att göra!

Mymlan
2

INTE PEPPAR.. Det förstör slemhinnorna på katten detta varnade en veterinär mig o mina föräldrar redan på 80 talet.

Testa själv att strö peppar på din huvudkudde då du skall sova.

Du kan gnida in sladdarna med Ätticka katter avskyr doften.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

[silkesnosen]
0

Aluminiumfolie…funkar

Slashignore
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi har en katt här hemma om biter på sladdar och äter plast + blommor. Blommor har vi numera inga kvar för de har blivit uppätna. Sladdar gömmer vi så gott vi kan (bara tunna och ljusa sladdar som är intressanta…). Men att hon äter plast är fortfarande ett stort problem. Hon äter ofta stora mängder plast och det syns i avföringen. Hon har gjort detta hela sitt liv och är nu 4 snart 5 år… Vi har försökt att byta foder, uppehålla henne med lekar och självklart lägga undan alla plastföremål. Men ibland står det kanske en påse framme och då tar det inte många min förrän hon är där och biter hål i den. Min sambo påstår att det finns ett ämne i plasten som gör katterna typ "höga"… Så detta kan vara väldigt svårt att bli av med…

(gammal bild, hon bet för att det var plast, inte för att det va mat innuti)

IceJossan
3

#6 Vill inte stjäla tråden men ger ni det fodret på bilden, Friskies, riskerar ni eran katts hälsa :/ Det är rent skadligt pga dåligt (vegetabiliskt) näringsinnehåll. Alla: Man kan ta in pinnar/grenar och låta sin katt gnaga på. Det var högt uppskattat av två ungkatter jag var jourhem åt!

godisgrisen
0

Tandkräm, citron eller tabasco funkar rätt bra. Ättika är mindre lyckat eftersom det är så flyktigt.

Josefa
0

Jag har smetat in mina sladdar med diskmedel.

polgara
2

#7 Då tar jag nog livet av min ena katt snart, Friskies är det enda fodret han äter (har provat så många olika foder), han ratar blötmat av alla slag oxå. Han har käkat Friskies hela sitt 13åriga liv o han har aldrig varit sjuk, är pigg o glad med blank o fin päls.

Är iof inte ett av de bättre fodrena på marknaden, men misse måste äta nått

annzoo
0

då jag hade sladdbitarkatt såg jag till att tex mobilen ladades i ett skåp, drog ur laddare och gömde i en låda då laddaren ej användes. Kablar till tv/sterio köpte jag kapelskydd till.

datamusen byttes ut till en trådlös.

sedan kanske de är värt att kolla upp tänderna hos veterinären för att utesluta problem i munnen. tips är också och ge katten något annat att bita i tex kycklingvinge, tuggben för små hundar..

Magic Nicki
0

#4 fast man ska jo inte lägga fram peppar så att det kommer in i näsan, utan bara stryka så det luktar peppar.

Mymlan
0

#12 Jag litar mer på veterinärer ang detta men det är era katter så ni gör som ni vill. Men får de problem med slemhinner etc så kan ni bara skylla på er själva.. Jag skulle ej anv det.

[Thiah]
0

Ett tips på simpel hjärngympa är också att ta en barnmatsburk eller liknande glasburk och sätta in godiset dit så dom måste fiska. Mina katter älskar det och ofta har vi någon typ taco burk hemma vi kan använda.

Vi har satt citron på de sladdar som äts upp, nu senast var det avloppsslangen till tvättmaskinen.

Silvestris
2

Det är ingen som rekommenderar att peppra kattens sovplats. Det är rätt stor skillnad mellan att exponeras för ett ämne under en hel natt mot att bara exponeras en kort stund. En katt som närmar sig något som upplevs som obehagligt för slemhinnorna går därifrån och avslutar således exponeringen. Det handlar inte om många sekunders exponering. Knappast någonting som kommer förstöra kattens slemhinnor för livet.

Mymlan
1

Jag litar mer på vad veterinären säger. Det finns andra alt att Anv. Men som sagt det är era katter och jag Anv inte peppar mer än i min mat.

Rafflan
0

Ska svara på allt sen, men tack för alla tips!

Tror jag kör på peppar eller citron, ska fråga veterinären ang peppar och sen köra på det han verkar hata lukten mest av :)

Ang aktivering, jag aktiverar honom just då han är en innekatt, han har även leksaker, kompis och leker massor med hunden och är riktigt busig = välidgt lätt att leka och hitta på aktivering för, sladd bitande verkar mer vara en impuls grej för han biter ju inte på alla sladdar han kommer åt osv :)

Slashignore
1

#7 Jag visste att någon skulle kommentera det därför jag tvekade på att lägga upp bilden. Redan väldigt medveten om risker med att ge katter fisk, salt, grönsaker o.s.v. jag ger inte mina katter friskis utan detta är en gammal bild på en "akut påse" som vi var tvugna att köpa pga. olika omständigheter. Men tack för informationen :)

IceJossan
1

#18 Okej, vad bra :) Ville bara informera, det är ju jättemånga som fortfarande tror att det är bra mat så jag såg chansen att informera :P

Om du måste akutköpa en påse nån gång är Mjau bättre, där är iaf förstaingrediensen kött :)