Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 978 ggr
Cockerspaniel
0

Mattesjuk katt!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!
Är det fler än jag har som har en katt som är så mattesjuk att han blir lite ledsen då man måste lämna honom/henne för en helg?

Var borta nu från Fredag till Söndag mitt på dagen så mina katter Dooleys och Lukas fick sova hos mina föräldrar (vi bor 200 meter ifrån varandra).
När jag kom hem till dem fick jag veta att Lukas hade anpassat sig mer än bra hemma hos dem och hade bland annat lekt med deras hund och andra äldre katt och verkligen stortrivdes.

Dooleys därimot hade hållt sig undan från dem och sen bara irriterat dem genom att gå runt och skrika efter uppmärksamhet.
Så när jag äntligen kom hem till dem så vägrade han sen lämna min sida tills vi kom hem och det första han då gjorde in genom dörren var att placera rumpan i sängen och väntade på att jag skulle gå och lägga mig så han kunde gosa med mig, Hahaha.

Tydligen är han lik sin egen far som uppför sig detsamma fast han kan protestera också. Dooleys gör det inte än så länge men kan det vara en början till att han gör det?
Lämnar dem sällan hos mina föräldrar pm jag ska bort. Bara under detta året har det skett 2 ggr.

EddaM
0

Ja min huskatt klarar inte av att vara utan mig. Annat sällskap kan hon acceptera men då måste de vara hos henne mycket eller vara hos någon som är hemma mycket. Är bara ifrån henne när jag ligger på sjukhus och förra året när jag låg inne i över en vecka åt hon knappt något så när jag kom hem var hon smal som en sticka min lilla sessa.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

[RMSLiners]
0

Ja. Senast igår satt jag och småsvor i soffan då jag inte blev lämnad ifred och så är det varje kväll framför TVn.Tungan ute

Låg och såg på TV och katten hoppar upp och lägger sig mot min mage och spinner. Går sen iväg till köket efter vatten och katten är efter. Går tillbaka till soffan och sitter upp denna gång och katten hoppar upp och börjar gosa med mina händer.

Sitter jag i kontoret så kommer han dit och ligger på sin ställning. Går jag på toa sitter han utanför och väntar. Är jag inte hemma går han runt och jamar enligt husse. 

Varje morgon jag vaknar är det 110 upp i sängen och gosandes mot mitt ansikte och mina händer samt att han pratar med mig som om jag skulle fatta. Sen är det svansande efter mig ut i köket, upp på matbordet där han sitter och spinner och verkligen försöker sträcka sig efter mig.

mm Skrikandes

Han kan gå så långt att han följer med in i badrummet och ibland även med under duschen, han älskar vatten av någon anledning.

Cockerspaniel
0

#1 Ush så jobbigt, är glad att Dooleys äter iaf. Det är inte mycket man han får mat i sig <3

#2 Haha låter helt klart som Dooleys och Lukas tillsammans. Dooleys är den som följer med mig överallt och Lukas är den som gosar sönder en. Haha en gång så försökte jag äta en smörgås så sträker han på sig så han når tallriken, om inte, ja men då kan man alltid slänga tassarna på tallriken som hänger ovanför mattes huvud och riva ner den så allt handlar i mattes famn och jag kan lättare komma åt att tugga i mig osten… det är Lukas det! xD

Mina katter gillar sen vatten med då de nästan badar med mig då jag duschar! :p

Niiinah92
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För mina bägge är matte alltid nr1 men de klarar sig bra även när jag inte är där, dock känner Spencer på sig när jag ska iväg utan dem och sitter fast som en igel ända tills jag kör, detta är då om jag lämnar dem hos exempelvis mina föräldrar någon/några veckor.

Spencer vill gärna vara i centrum för allt och alla men är inte den superkelna typen, mer springa i hasorna och ligga bredvid-typen, Stella däremot är tvärtom, vill inte gärna vara med på saker men är den gosigaste katt du kan hitta som alltid kräver tonvis med gos varje dag.

Cockerspaniel
0

#4 Det där med att vara i centrum har jag med här hemma, bara det är man hemma hos min föräldrar med mina två katter har man till slut 4 st som vill vara i centrum. Mammas hund och 5 åriga katta.

Sen ligger man där i soffan med alla 4 utan kunna röra sig, och av minsta lilla fingervick kastar de alla upp huvudena och kollar på mig x) Haha!

Mina föräldrar (mamma alltså) vill inte ens passa Dooleys eftersom han blir så jobbig, vilket blir jobbigt för mig eftersom jag inte vill sära på Lukas eller Dooleys bara för att de ska få en varsin barnvakt.

Elena-Maria
0

Så gulligt! Katten jag hade när jag var yngre ville inte äta när hela familjen reste bort på semester. När jag flyttat hemifrån och kom hem på helgerna stod hon i trappan och ropade att vi skulle gå och lägga oss i min säng. Saknar mtt lilla hjärta :'(

Katten jag har nu möter upp i dörren, följer med överallt (japp, badrummet också) och när sambon som jobbar borta på veckorna kommer hem blir hon väldigt missnöjd och svartsjuk. Det är visserligen en ragdoll och de är ju kända för att följa en vart man går. Just badrummet spelar det inte så stor roll vem det är, dit ska hon med. I somras när jag och sambon reste bort fick hon vara hos min mamma som bor ganska långt bort på landet. Det var ju roligt, men hon gnällde en del när mamma jobbat flera dagar i sträck. Det var ju trängt i sängen där med hund och två andra katter ;)

Fred och god växt!

AgnetaB
0

Om du vill att dina föräldrar ska kunna passa dina katter så skulle jag ta med dem dit då o då o vara med till en början så de känner sig trygga.  Jag har med mina till mina föräldrar ibland  för de måste kunna det om jag blir sjuk mm.

Om han känner sig som hemma där så går det nog bättre iaf. Tror det är enda sättet,  att träna o han kommer på att andra människor är ok också.