Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2802 ggr
saandra88
0

Sjuka Kattungar

Hej!!

Jag har en kull kattungar som blir 2 veckor imorgon, de är väldigt geggiga och variga i ögonen som de har svårt att öppna. En del av katungarna är även lite svullna under ögonlocken. Jag sköljer ögonen och baddar på med aloe vera gelly som är milt antiseptiskt..

Det rinner lite ur deras nosar och en del låter rossliga. Jag misstänker kattsnuva, men jag vet inte säkert såklart! Jag har suttit och läst runt på internet och vet inte ut eller in.

Jag ska in till veterinären imorgon, men av egen erfarenhet så vet jag att det är en stor fördel att vara påläst innan jag åker in.

Vad har du för erfarenhet av detta på dina kattungar?
Mediciniering?

Tack på förhand..

MonicaLagerquist
11

Hade det varit mina kattungar hade jag för länge sen varit in med dem.Småttingar blir dåliga snabbt och är de täta i nosen kan de inte dia.Hur ligger de till i sina vikter.

Jag skulle inte våga vänta till imorgon.

Näsdroppar för små tvåbens ungar kan hjälpa dem om de är snoriga.Men dina kattungar behöver troligen vätskas upp,få PC  och ögondroppar.

Stolt ägare till tre La permer

JohannaEkroth
0

Du har fått bra svar av MonicaLagerquist.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

saandra88
0

MonicaLagerquist - Tack för ditt svar… Det är just det här jag menade med att inte vara riktigt påläst innan man kontaktar veterinären.. Veterinären gav mig tid imorgon när jag ringde imorse..

Vikten på de små har ökat bra på 4, två är lite mindre…

Vad är PC för något?

OberonsMatte
0

PC är förkortning för Penicillin (antibiotika).

Sajtvärd Katter iFokus

saandra88
0

Tack OberonsMatte..

Penicilin och Ögonsalva är bland annat det jag ska åka in och be om imorgon.. Men jag undrar om någon har erfarenhet av vilken medicin som är bäst?

Jag har läst att man brukar ge Fucithatmic och Chloromycetin..

Josefa
1

Jag skulle låta bli Aloe vera jellyn. Skölj ögonen med avsvalnat kamomillte eller kokt avsvalnat vatten med lite salt.

saandra88
0

Josefa - Jag har köpt saltlösning till ögon på apoteket som jag sköljer med.. Men te har jag läst ska vara bra, jag kanske ska testa det ikväll..

OberonsMatte
0

För att veta om det är en bakterie (t.ex. klamydia) eller ett virus (t.ex. herpes eller Calici) kattungarna har drabbats av och vilken behandling som då är bäst bör man även ta prover på dem genom att skicka in ett kattögonpaket till SVA: http://www.sva.se/sv/Diagnostik-och-produkter1/Aktuella-analyser/Katt1/Kattogonpaket/

Sajtvärd Katter iFokus

MonicaLagerquist
0

Hur mår kattungarna nu?Är mammakatt också sjuk?

[Forest]
0

Jag har tagit hand o flera kattungar som vart oönskade kattungar. Detta med rinniga ögon och nos så är det så att man bör kontakta vetrinären. Jag har haft nära kontakt med våran vetrinär då vi även känner henne privat, så har hon kommit efter arbetstid o kollat av. Ibland har man har man bara behövt tvätta med koksalt eller som 6 tipsar om avsvalnat kamomillete det är någ det bästa för lättare ögoniffektion. Men eftersom dina små har haft det ett tag så är det bra att du åker med dom till vetrinären, sjuka kattungar tyvärr brukar gå under snabbt. Håller tummarna för att det ska gå bra med de små.

saandra88
0

Mammakatt mår bra.. och veterinären tyckte att kattungarna hade sån god allmänstatus på hälsan så hon tyckte att vi skulle börja med ögondroppar. Fyra gånger om dagen ska deras små ögon säras (om de har stängt sig) och få ögondroppar. Jag tycker att det börjar redan gå åt rätt håll.. Men imorse så hittade jag den minsta hanen utanför deras låda och han kan inte ha klättrat ut själv.. antagligen har mamman lagt ur honom. Veterinären sa igår att han verkade så pigg och kry för sin vikt att jag inte skulle räkna bort Honom än. Fast mef erfarenhet av valpkullarna vi haft vet jag att det inte är något gott tecken.. han väger ca 60g mindre än de andra.. tips på vad jag kan göra för att hjälpa honom?? Råmjölk har jag läst att man kan ge, vad är det??

annzoo
0

Har alla kattungar hunnit öppna ögonen helt innan detta hände? annars måste veterinären öppna ögonen på dem så inte  infektionen  blir inkapslad.

Hur mycket väger kattungarna nu? 60g mindre än de övriga vid 2v ålder låter inge bra. Vad är deras födelsevikt

Josefa
3

Du får stödmata med modersmjölksersättning för kattungar. Finns att köpa på apotek eller i djuraffär. Råmjölk är den första extra näringsrika mjölken som mamma har när ungarna föds. Vilket är rätt svårt att få tag på om man inte har en nyförlöst hona. Det duger inte med råmjölk från en ko. Om kattungen är lite svagare än de andra så orkar han inte slåss om maten, vilket i sin tur gör honom ännu svagare. Och om de har kattsnuva så får de blåsor i munnen som gör att de har svårt för att suga.

saandra88
0

Jag öppnar ögonen när jag sköljer och ska ge de ögondroppar.. så deras ögonproblem är under kontroll känner jag. Jag var så himla dum när de föddes så jag tog aldrig någon vikt. Jag vet att man kan göra det men trodde aldrig att det skulle behövas. Men han har inte gått upp mycket sen han föddes, inte om man jämför med de andra. Hans vikt är 170 g, syskonen ligger på 175, 230, 235, 260 och 300 g.. Tack! Då ska jag ringa djuraffären som vi har och kolla vad de har!

[Forest]
0

14 ökar dom i vikt och äter bra så behöver man någ itne stödmata, väg dom varje dag och ser du att detta med ögon o nosen blir bättre tror jag de snart ökar i vikt oxå. Det är ju så att katter andas genom nosen och kan kattungen inte andas när den diar så orkar de inte äta så mycket. Låter bra att du känner att du har detta iaf under kontroll :) Håller tummar o tassar här för dom o dig

saandra88
1

Jag har valt att stödmata båda hanarna som är små..eftersom jag vill vara säker på att de får i sig den mat de behöver. :) Men hur ofta ska jag stödmata de? På förpackningen står det att de ska få 10 ml/6 ggr dagen.. de har ju sin mamma att äta av, jag vill bara komplimentera och stötta de i deras tillväxt.. tror ni det räcker med 4ggr om dagen eller ska jag börja med 6ggr??

MonicaLagerquist
0

Jag skulle ha valt att mata de större kattungarna och lagt till de mindre till mamman.Mamma mjölken är bättre än ersättningen.

Hur mycket ökar kattungarna i vikt per dygn?Är de varma och har bra muskeltonus?

Josefa
0

#17 Det beror ju lite på orsaken till varför de 2 små är så mycket mindre än de övriga syskonen. Om de har svårt för att suga pga blåsor i munnen, så hjälper det inte att stödmata de större ungarna. De små kommer ha lika svårt att suga på spenen.

saandra88
0

Hmm.. sant att det är bättre att stödmata de stora.. Jag rådfrågade veterinären och hon rådde mig att avmaska alla - vilket jag gjort.. och att stödmata lite och ofta dygnet runt.. De små är tunna och man känner ryggraden, de är väldigt luvliga

saandra88
0

Hann inte skriva klart på mobilen innan den skickade iväg.. :)

De är livliga när jag ger de deras ögonbehandling, så det är ju ett gott tecken.. Jag tror att de kommer att komma igen bara de får möjlighet att äta själva…

Men jag ska nog göra som du skrev Monica! Mata de stora, så de små kan äta själva av mamman..

Tack! Jag är så tacksam att jag gick med i det här forumet. Jag kan inte riktigt tänka klart känner jag i alla lägen..

saandra88
0

#18 De suger väldigt bra från flaskan, så jag tror inte att de har blåsor.. Men jag kan inte veta säkert..

Jag ska kika om de har blåsor nästa gång jag ska ge de medicinen..

MonicaLagerquist
0

#21 Väg dem före och efter att de diat på mamman så vet du om de får i sig något.Hur mycket väger de?

saandra88
0

När jag plockade undan de andra ungarna så de minsta fick äta av mamman själva, så började de stora skrika så mamman hoppade ur för att kika till de. Så det gav ingen direkt effekt. Men jag har stödmatat de minsta ändå nu. De väger 175, 185, 250, 300, 260 och 350 g.

MonicaLagerquist
1

#23 tricket är att mata de stora så att de blir trötta och somnar.Sen läger man till de små.

saandra88
1

#24 Tack Monica för att du tar dig tid att svara på mina frågor! Jag ska testa det. Och alla andra också..

saandra88
6

Uppdatering!

Jag kom hem från Veterinären idag och alla kattungar är friska och kunde avsluta sin behandling idag.

De växer och frodas de små liven.. Glad

MSH
0

Härligt! Skönt att höra!