oreggad''renras katt''
Hej alla !
Min sambo vill skaffa en ragdoll! Han fick otur i början… han tingade en som blev sjuk så då fick han tillbaka tingningavgiften.
Så nu har han tittat på en annan kattunge som hans familjs vän har, men de är oreggade.
Både hanen och honan är ju reggade och testade osv. Men jag tycker det känns samtidigt jobbigt att betala för en oreggad?
För de känns ju som om man vill ju mer stötta de som gör de stora loppet och reggar ???
Vad är minuset med oreggad? Om man bortser från sjukdommar osv just för sånt har vi kolla på med just den här kullen.
Vad är plus med reggad??
Han tycker de är mycket pengar att lägga på en katt… men jag tycker de är värt det?! Vill försöka få honom att inse att de är ett liv han köper… så då kostar det mer. Men att den kommer förhoppninsvis finnas där i 10 år!
Varför är kattungen oregistrerad? Har föräldrarna avelsförbud? Har ni sett föräldrarnas stamtavlor? Är ni säkra på att det är de rätta föräldrarna som anges? Är ni säkra på att alla testerna är gjorda. Tycker det är knepigt att man inte registrerar kattungarna om allt är i sin ordning. Vad är det för pris på ungarna?

Inte en spänn skulle jag lägga på en sån kattunge.
Se er om efter en seriös uppfödare istället.
En stamtavla kostar 300 kronor så tar man inte ut den så lär det vara något lurt med det hela.
Stolt ägare till tre La permer
De är inte reggad för hon som har kattungarna vill liksom kunna sälja renraser som alla kan ha råd med även om de inte vill ställa ut osv.
Nee de har inte avledförbud vi har varit med henne mycket så hon är defenetivt inte någon vanlig oreggad uppföddare.
Men hon är liksom inte så inne i uppföddning att hon skulle heller tänka sig att starta en riktig kennel.
Vi vet vilka föräldrarna är då vi var med när de parades och ja då hoppas vi att de stämmer iaf.
Vi har sätt vådas stamtavlor och båda är testade på njure och hjärta med UA.
Ja de är ju en jobbigare sitts enligt mig.
Hon tar ca 4000kr för sina.
Det bara skriker oseriöst över allt..Skulle aldrig köpa en oreggad kattunge för 4000 kr…
Vad säger uppfödarna/en till mamma o pappa katt angående detta ??
#3 En seriös uppfödare testar mer än bara hjärta och njurar. Och 4000 spänn, för att folk ska kunna köpa raskatter billigare? Ha. Lägg till en tusenlatt så får du väl nästan en ragdoll med stamtavla och alla tester gjorda.
Fast stamtavlan är ju en väldigt billig avgift egentligen. Det är ju hälsotester och sånt som kostar. Vaccinerar dom och sånt? För lägg dit 2000 så får man en reggad katt och med allt det innebär. Och då kan man leta en uppfödare som gjort hela arbetet, med alla tester innan och vaccin, idmärkning, besiktning. Dessutom utan stamtavla blir det en huskatt. Vilket kan vara viktigt att veta. Som sagt, stamtavlan i sig kostar väldigt lite så låter som en väldigt konstig anledning att inte vilja regga.
Tänk på ska du sätta en livförsäkring så får en huskatt dvs katt utan stamtavla ej ha högre livförsäkring än 1500:- så ni kan inte livförsäkra katten för den summan ni köpte katten för om det är ett pris över 1500:-
Köper du en katt med stamtavla för låt säga 9000:- så kan du oxå sätta livförsäkringen på 9000:-
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
Man behöver inte ha stamnamn för första reggade kullen så om allt är som det ska med föräldrarna så kan hon regga dem och ändå sälja dem för 4000kr om uppfödaren vill. Då ska katten vara id-märkt med chip, grundvaccinerad med 2 sprutor, veterinärbesiktad och minst 12v.
# 8 Men uppfödaren måste vara medlem i SVERAK eller liknande förbund.
#8 ja och de tycker jag är en liten kostnad i sig, det räcker ju att vara med i en tex SVERAK ansluten kattklubb för reggning av kull?
Oseriöst beteende och klassiska fiffel och båg undanflykter. Tester, registerering och stamtavlor är inte ROCKET SCIENCE det är svinenkelt att sköta allt rätt om man vill.
Skulle stödja en riktig uppfödare som sköter sig istället för att spä på BYB (Back Yard Breeding).
/Fridaybrew
"De är inte reggad för hon som har kattungarna vill liksom kunna sälja renraser som alla kan ha råd med även om de inte vill ställa ut osv."
Fast stamtavlan kostar bara 300kr (som gör det till en raskatt) plus medlemsskap i SVERAK? Du kan ju ta en kull utan att ha stamnamn, sen måste du registrera dig. Nej, den berättelsen har många BYBare dragit. Det är något lurt. För de KAN ju sälja sina ragdolls med stamtavla för 4000kr om de så vill, upp till var person. Men 300kr medlemsavgift + 300kr reggning för var unge drar inte ned priset 2000-3000kr, plus att de blir huskatter och inte raskatter (det är inte utseendet som gör en katt till en raskatt utan stamtavlan)
#3 vad ingår de då i de 4000kr i den oreggade ragdollen? id-märkt? vaccinerad? veterinärbesiktad mm
Om du köper en oreggad katt så räknas den av försäkringsbolaget som en huskatt.
Även om du till hundra procent skulle veta att den är renrasig.
Detta innebär i sin tur att du bara kan livförsäkra den till 1000 kr (om dom inte ändrat gränsen) vilket ju är en pytteliten summa om katten faktiskt skulle gå bort :(
Uppfödare av Radoll & Kurilean Bobtail Långhår.
http://piecesofarts.blogg.se
There's no such thing like a free lunch… om katterna säljs väsentligt billigare beror det på någonting. Då har uppfödaren hoppat över viktiga saker (t.ex. sjukdomstester). Själva registreringskostnaden dvs. det papper som gör att du kan ställa ut katten kostar som sagt bara 300 kr så det är inget bra sätt att få ner kostnader på utan då måste man talla på annat också: vacciationer, ID-märkning, veterinärbesiktning, mat (billig hellre än bra) osv.
Jag skulle hellre lägga på ngra tusen för få en registrerad Ragdoll. Vad bevisar att en oreggad är en äkta, den kan lika gärna t ex ha 80% ragdoll 0ch 20% av ngn annan som är blandras själv ragdoll/???
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
Tyävrr så verkar inget jag säger ha någon effekt… Även om jag tycker det är fel …. varför inte stötta de som försöka hjälpa rasen visst de kostar mer… men de är ju inte allt.
Men tyvärr så är de han som bestämmer mest… så jag kan bara titta på.
Testa er att erbjuda att betala 300 kr extra för registreringen och se vad dom säger då?
Min partner är ju inte intresserad av registering eller sånt så han bryr sig inte direkt :s
#19 Nä då är det ju svårt. Men vet du vad dom kommer göra på kattungen. Vaccin och sånt?
Kan ju faktiskt gå att påpeka vad han betalar för. För 4000 och få en katt utan stamtavla så har dom som andra nämnt antagligen dragit ned kostnaden på något sätt förutom stamtavlan.
#19 Nej men jag tycker det här är även du som ska få besluta om. Ni är ju sambos, så klart du har att säga till om! Testa och säg det till uppfödaren :)
www.kattstatus.se - Allt du behöver veta om katter
Ja vaccinerade, besiktade nått mer som jag inte kommer ihåg nu.
Nja de är inte så lätt när han har bestämt sig för något .. och de har hans egna pengar… så jag kan inte tvinga honom.
Ja men då är han medveten och själv väljer att gå med på ett puckoköp. Vissa människor är ignoranta helt enkelt. De vill bli lurade.
Men för tusan se till att killen inte går med på dessa email "nigeriabreven" också.
=)
/Fridaybrew
# 22 Id-märkning?
ja juste de var de med också. Allt sånt där normalt.
Är föräldradjuren DNA-testade för HCM? Har de fått sina hjärtan ultraljudade för HCM? Har de fått sina njurar ultraljudade för CIN?
Det är saker som borde vara högst intressant innan köp eftersom både HCM och CIN kan döda.
#26 Instämmer med detta, då HCM är vanligt hos många katter.
Som sagt, det är något lurt om de kräver så mycket pengar men har ursäkter att inte sätta stamtavla på dem. Medlemsskap 400kr + 300kr per kattunge att ta ut stamtavla. Eller kanske har föräldrarna avelsförbud p.ga ärftliga sjukdomar som kan vara riktigt farliga? Följer inte alla regulationer och regler t.ex SVERAK har? Har inte gjort de hälsotest som krävs? (Det är ett krav inom många raser att kolla för X och Y sjukdom). Föräldrarna kanske inte är renrasiga ändå och därför blir de till blandraser och därmed absolut huskatter.
Plus som andra har sagt innan:
Han köper alltså en huskatt enligt kattvärldens ögon, vilket inkluderar försäkringar. Det går bara att livsförsäkra en huskatt (vilket katten kommer att räknas som) på max 1000-1500kr. Händer något och livsförsäkringen tas ut så får man inte ut samma summa man köpte katten för, och täcker nog knappt till att ta reda på dödsorskar eller begrava/kremera, eller köpa en ny.
Plus har man säkerheten med en registrerad uppfödare, att många har dolda felförsäkring. Det är alltså dumt att köpa en "oreggad" någonting. Vill han ha en katt som endast ser ragdoll-aktig ut finns det nog en hel del omplaceringar, b.la på katthem - och dessutom billigare.
Med tanke på att den katt som var tingad dog så skulle nog jag köpa en med stamtavla och livförsäkra.
Den dog inte :P Den var en reggad brittikkorthår så det var inget konstigt med den.
Men han fick en sjukdom så ham bestämde sig för att dra sig ur.
Sen ville han ha ragdoll vilket var den rasen han ville egentligen ha.
Jag kan ju säga att båda föräldrar djuren har iaf. Så de känns lite bättre. De är ju ingen han hittat på blocket utan de är ju en väldigt nära vän sen innan så jag håller tummarna.
HCM
Njurar
HCM-DNA
u.a.
u.a.
n/n
HCM
Njurar
HCM-DNA
u.a.
u.a.
n/n
Som tidigare inlägg här, kan jag bara hålla med! Köp av en seriös uppfödare !! ! Vi har alltid köpt (hundar iof) av seriösa uppfödare och jag LOVAR det är skillnad !!! Men som andra sagt, vissa går på det mesta….. "Det finns inga gratisluncher"!! ANNARS gynna gärna katthem !!
# 29 Jaha den fick en sjukdom? Vilke då? I och med att den uppenbarligen förblev sjuk undrar jag som har 3 britter. Desto större anledning att köpa av en uppfödare skulle jag säga då.
#30 Detta
Som sagt, det är väldigt suspekt när folk säljer katter "oreggade", då de är så enkelt och så billigt att regga sin kull med kattungar. Man kan inte regga sina kattungar om de inte är renrasiga, eller någon utav katterna har avelsförbud Enligt mig är det INTE tryggt att köpa en oreggad katt. Det spelar ingen roll om det är en nära bekant, för det är suspekt med en oreggad katt, har de ens dolda fel-försäkring, och katten kommer inte vara en ragdoll utan en huskatt, och livsförsäkringsbeloppet kommer endast ligga på 1000-1500kr. Om det är bara utseendet man är ute efter, varför inte leta på ett katthem? Den katten kommer ju också att vara en huskatt.