Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 515 ggr
viciouscircle
1

Hjälp med byte av foder :)

Hej alla!

Jag hade tänkt byta ut mina katters torrfoder till något mer passande. Just nu får dom blötmat 2 ggr om dagen samt fri tillgång på torrfoder.

Här hemma bor en 12 åring, Smulan, som på senare börjat gå upp lite för mycket i vikt.. Och sen en maine coon, Alice, på 10,5 månad som snarare är lite för tunn istället. Båda är innekatter.

När jag fick hem kattungen så käkade hon Bozitas kattungetorrisar.. Tänkte det var lika bäst att fortsätta med det då. För att dom skulle äta så lika foder som möjligt köpte jag Bozitas Actice till Smulan, tänkte att hon behövde det eftersom hon var lite för tunn just då, pga åldern antar jag. Slutade dock med att båda enbart käkade Active så det är vad dom har fått sen dess.. Nu har i alla fall Smulan ökat lite för mycket i vikt medans Alice som sagt är lite för tunn ..

Tycker det är dags att övergå till ett torrfoder som håller lite bättre kvalité nu.

Jag har övervägt att enbart ge dom blötmat (Mjau, som dom får just nu) men det skulle inte fungera som läget är nu då jag ibland åker bort över ett par dagar och är beroende av kattvakter, vill inte att dom ska behöva åka flera gånger än nödvändigt för att kolla till dom. Målet i framtiden är att köra en kombo med BARF och blötmat.

Men i alla fall.. Torrfoder var det, jag är medveten om att det inte finns nåt torrfoder som är optimalt.. Men vill hitta det bästa sämsta ;) haha.

Önskemål: INGET spannmål eller socker. Inte för mycket fisk heller. (Fiskolja osv har jag förståt är svårt att komma ifrån).

Pris spelar ingen roll.

Eftersom kattungen måste ha fri tillgång till torrisarna vet jag inte riktigt hur jag ska göra för att banta ner Smulan. Det går inte att hålla dom ifrån varandras skålar. Något tips?

viciouscircle
0

Har kollat lite på Applaws. Dock innehåller ju det potatis = kolhydrater. Men antar det inte finns något foder som är helt fritt från sådant onödigt.

Vad tycker ni om det fodret?

vinteralvan
0

Alice är ju ändå 10,5 månad, måste hon ha ständig tillgång till mat då verkligen? Jag tycker gott och väl att det räcker att ge henne mat 3 ggr/dag istället och då kan du hålla koll på dom medan dom äter och sedan ta bort skålarna under dom dagar du är hemma. Det blir ju alltid lite svårare när man ha kattvakt.

Applaws ses som en av de "bättre" torrfodren tillsammans med Carnia Lynx, Wildcat och Porta21.

viciouscircle
0

#2 Nej, kanske inte.. men eftersom hon är av storväxt ras vill jag inte hålla tillbaka på maten. Hon har ju växt så snabbt, antar att det är därför hon är lite tanig nu. Dom växer galet mkt i början och sen går det långsammare.. Inte färdigvuxna förns vid 3-5 års ålder.

Tack för tipsen :) Porta21 har jag redan dömt ut pga hög magnesiumhalt. Dock verkar det vara något som går hand i hand med högt köttinnehåll..

Vet inte exakta halten i Applaws, men enligt tillverkarna ska den vara rimlig.